شناسهٔ خبر: 67788315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بورل: مخالفت همیشگی مجارستان با کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین شرم‌آور است

تهران- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان یک کنفرانس خبری بعد از نشست وزرای خارجه این اتحادیه با بیان اینکه مخالفت مجارستان با کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین در حال حاضر راه را بر اختصاص بیش از ۶ میلیارد یورو کمک‌های تسلیحاتی این اتحادیه به کی‌یف سد کرده است، تاکید کرد: وتوی همیشگی مجارستان در مورد کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین شرم‌آور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از یورو نیوز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدام مجارستان در مخالفت با ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین را محکوم کرد و گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتقدند که این اقدام بوداپست، غیرقابل قبول و وحشتناک است.

بورل در ادامه این نشست خبری با انتقاد شدید از ماموریت صلح خودخوانده ویکتور اوربان، افزود: در همان زمان که نخست‌ وزیر مجارستان داشت در مسکو با پوتین دیدار می‌کرد، موشک‌های روسیه یک بیمارستان کودکان در اوکراین را هدف قرار دادند و ویران کردند.

وی با بیان اینکه روسیه متجاوزی است که منشور سازمان ملل را نقض کرده و اوکراین قربانی این تجاوز است که از حق اساسی‌ خود برای دفاع از خودش استفاده می‌کند، تاکید کرد: هر به اصطلاح ماموریت صلحی که این اصول اساسی را نادیده بگیرد، در نهایت فقط به نفع پوتین خواهد بود و صلح واقعی را به ارمغان نخواهد آورد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره به اظهار نظرهای علنی اوربان و پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان که هر دو، بارها از تداوم کمک‌های تسلیحاتی و ارسال مهمات از سوی اتحادیه اروپا به اوکراین انتقاد کرده و از آن به عنوان سیاست طرفدار جنگ یاد کرده‌اند، تصریح کرد: پوتین تنها کسی است که طرفدار جنگ و خواهان واگذاری سرزمین‌های اوکراین به روسیه به عنوان پیش‌شرط هرگونه گفت وگو و برقراری هر نوع آتش‌بس است.

بورل همچنین با بیان اینکه مجارستان مانند هر یک از دیگر اعضای اتحادیه اروپا متعهد به پایبندی به ماده ۳-۲۴ معاهده اتحادیه اروپا است، خاطرنشان کرد: بر اساس این ماده، همه اعضا باید فعالانه و بدون قید و شرط و با روحیه وفادارانه و همبستگی متقابل از سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه این ماده یک ماده تزئینی یا حرف‌های توخالی نیست، افزود: هر یک از اعضای اتحادیه اروپا در سیاست خارجی خود دارای استقلال است اما تا وقتی که عضو این اتحادیه است به پیروی از این ماده متعهد است و این تعهد، امری اختیاری نیست که بتواند آن را انجام دهد یا ندهد بلکه حتماً باید آن را رعایت کند.

بورل در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات اوربان به منزله نقض این ماده است؟، خاطرنشان کرد: برای من واضح است که اقدامات اوربان ناشی از فقدان احساس تعهد وی به اجرای این ماده مهم معاهده اتحادیه اروپا است.

به گزارش ایرنا، اوربان پیش تر اعلام کرده بود که هدف او یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران اوکراین از طریق گفت وگو با پنج بازیگر اصلی درگیری شامل اوکراین، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده است.

در طول چند هفته گذشته، اوربان با اولاف شولتس صدراعظم آلمان دیدار و برای گفت وگو با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به کی‌یف سفر کرد.

وی همچنین برای گفت وگو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از مسکو بازدید و با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در پکن دیدار کرد.

این در حالی است که مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا سفرهای دیپلماتیک اوربان را رد کرده و اصرار دارند که هیچ مذاکره‌ای بدون دخالت مستقیم اوکراین و به ویژه با روسیه انجام نخواهد شد و به نوشته نشریه پولیتیکو حتی برخی از مقام‌های اتحادیه اروپا در حال بررسی لغو ریاست مجارستان به دلیل اقدام‌های اوربان هستند.

از سوی دیگر اوربان این انتقادها را رد و خاطرنشان کرده است که برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز نیازی به محول شدن مأموریت خاصی از طرف اتحادیه اروپا ندارد.

در عین حال، رهبر مجارستان اذعان کرده است که کشورش از نفوذ سیاسی کافی برای تأثیر قابل توجه بر جنگ در اوکراین برخوردار نیست و این درگیری در نهایت باید توسط قدرت‌های بزرگتر حل و فصل شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

نظر شما