شناسهٔ خبر: 67788296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پدیده نشخوار ذهنی منفی چیست؟!

روزنامه جوان

تکنیک برگردانی مثبت یا انحراف فکر: به صورت ارادی به چیزی توجه کنید که مثبت است. بازی‌های فکری کنید. هر کاری که مستلزم به کارگیری فکر است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در ادامه خلاصه‌ای از مطلب کانال تلگرامی «مهارت‌های زندگی» درباره نشخوار ذهنی از نظر می‌گذرد: همه ما، گفت‌وگوی درونی را می‌شناسیم. از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شویم تا زمانی که می‌خوابیم یک نفر همیشه درون سر ما مدام درحال حرف زدن است. این گفت‌وگوی درونی گاهی اوقات به نشخوار ذهنی منفی تبدیل می‌شود، یعنی به یک موضوع بار‌ها و بار‌ها فکر می‌کنیم و متأسفانه در یک حلقه بی‌پایان و بی‌نتیجه گیر می‌افتیم. در گفتگو‌های تکراری درونی یا نشخوار ذهنی مدام به جنبه‌های منفی فکر می‌کنیم. برای رهایی از دام گفتگو‌های درونی منفی تکراری (نشخوار ذهنی) چه می‌توان کرد؟
۱. تکنیک برگردانی مثبت یا انحراف فکر: به صورت ارادی به چیزی توجه کنید که مثبت است. بازی‌های فکری کنید. هر کاری که مستلزم به کارگیری فکر است. ذهن‌تان را با هر چیز کوچکی مشغول کنید. این تکنیک به خاطر این است که مکانیسم ذهن طوری است که در یک آن نمی‌تواند به دو نقطه توجه کند. 
۲. تکنیک تأخیر فکر: برای آمدن فکر‌های منفی تکراری به ذهن‌تان وقت تعیین کنید و وقتی این افکار خواستند به ذهن‌تان وارد شوند به آن‌ها بگویید که بروند و در فلان ساعت که به آن‌ها اختصاص داده‌اید، بیایند و تدریجاً این ساعات را محدودتر کنید. این نشان می‌دهد شما ارباب هستید و آن‌ها نوکر. 
۳. تکنیک تدوین فکر: همه افکار منفی خود را بنویسید ترجیحاً با زبان طنز! نوشتن بار سنگین افکار فکری را سبک کرده و گاه با خواندن نوشته‌ها ممکن است شما را به خنده یا شگفتی از افکار غیرمنطقی خود وادارد. در عین حال وقتی فکرتان را نوشتید به راحتی می‌توانید آن را بررسی و خطاهایش را شناسایی نمایید. 
۴. تکنیک تصور بدترین حالت ممکن و اقدام: در نگاه اول ممکن است این روش اشتباه به نظر برسد، اما این روش دو فایده اساسی دارد. به جای اینکه مدام در مورد نگرانی‌های آینده فکر کنید به بدترین حالت ممکن فکر کنید. زمانی که به بدترین حالت ممکن فکر می‌کنید، می‌بینید آنقدر‌ها هم بد نیست و تنها این ذهن شماست که آن را بزرگ کرده. همین طور شما می‌توانید خود را برای اقدامات جبرانی و پیشگیرانه بعدی آماده کنید. به جای ترس از اقدام، بزنید به قلب ماجرا و دست به کار شوید. 
۵. تکنیک تعریف مأموریت جدید: نشخوار ذهنی، فکری زاید است و فکر زاید زاییده وقت زاید و وقت زاید زاییده بیکاری، با دست زدن به یک فعالیت که شما را در حالت برانگیختگی قرار دهد می‌توانید از حالت نشخوار ذهنی فاصله بگیرید.

نظر شما