شناسهٔ خبر: 67787509 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار مدیر حوزه های علمیه با جمعی از اندیشمندان شرق شناس روسیه تاکید شد

جلوه حقیقی اسلام در جهان ترویج شود

مسکو – ایرنا- جمعی از شرق‌شناسان روسیه در نشستی با مدیر حوزه‌های علمیه و هیأت همراه در مسکو، بر اهمیت تبیین و ترویج اسلام حقیقی با هدف زدودن انگاره‌های نادرست از این دین رحمانی تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی که بنا به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره‌ امور دینی مسلمانان روسیه و با هدف شرکت در کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم» به این کشور سفر کرده است،‌ دوشنبه با همراهی سفیر ایران در مسکو و جمعی از فعالان حوزه فرهنگی در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه با صاحب‌نظران این مؤسسه به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.

جلوه حقیقی اسلام در جهان ترویج شود

لزوم روشنگری درباره اسلام حقیقی
رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در سخنانی در این نشست گفت: این مؤسسه با نهادهای علمی،‌ فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران از جمله سفارت و رایزنی فرهنگی، سابقه طولانی همکاری دارد و علاوه بر انتشار کتاب، برگزاری رویدادهای مشترک نیز در دستور کار است.
علی‌اکبر علی‌اکبروف، همکاری‌های مشترک این مؤسسه با ایران را فراتر از مقولات دانشگاهی و علمی توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه روسیه طی سالیان گذشته از نوع تفکر و نگرش ناصحیح از اسلام که در قالب تکفیری‌ها، سلفی‌ها و وهابی‌ها بروز یافته است، آسیب دیده است، همکاری‌های مشترکی با ایران در زمینه تربیتی و روشنگری درباره اسلام حقیقی انجام داده‌ایم.
رئیس انستیتو شرق‌شناسی روسیه در ادامه با اشاره به همکاری‌های مشترک روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جهان تک‌قطبی، بر این نکته تأکید کرد که این سه کشوربه مثابه مثلثی قوی در کنار یکدیگر هستند.
این صاحب‌نظر روس در ادامه با اشاره به مصاحبه آیت‌الله علیرضا اعرافی پس از دیدار با پاپ رهبر مسیحیان جهان،‌ خطاب به مدیر حوزه‌های علمیه ایران گفت:‌ شما در این مصاحبه اشاره کردید که مبنای ادیان ابراهیمی و توحیدی،‌ یکسان است و باید این ادیان ما را به یکدیگر نزدیک کنند.
علی‌اکبروف با بیان اینکه نقش جمهوری اسلامی ایران در این حوزه بسیار حائز اهمیت است، از ایده مرحوم آیت الله تسخیری درباره تقریب مذاهب اسلامی به عنوان ایده‌ای بسیار مهم یاد کرد و گفت:‌ امروز با بهره‌گیری از چنین اندیشه‌ای، شاهد گفت‌وگوهایی بین مسلمانان از مذاهب مختلف در روسیه هستیم.

جلوه حقیقی اسلام در جهان ترویج شود

دوستی و نزدیکی ایران و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است
ویتالی نائومکین مدیر علمی انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه ایران، دوست دیرینه و قدیمی ما در این مؤسسه است، گفت:‌ در حال حاضر و با توجه به فشارهای غرب علیه دو کشور، ‌دوستی و نزدیکی ایران و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی که در زمینه مسائل حوزه عربی و خاورمیانه تخصص دارد،‌ در ادامه از اینکه جهان امروز به جهانی پر از خشونت تبدیل شده است، ابراز تأسف کرد.

محکومیت حمله اسرائیل به یمن
این صاحب‌نظر روس گفت:‌ اتفاقاتی که در سوریه، لبنان و فلسطین با اقدامات غیرانسانی آمریکا و اسرائیل رخ می‌دهد،‌ امروز مایه نگرانی ما است.
نائومکین در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به شهر بندری الحدیده در غرب یمن و به آتش کشیده شدن مخزن نفتی در اثر این حملات، گفت: حملات اسرائیل، وحشتناک است و کاری که از دست ما بر می‌آید،‌ این است که این حملات را محکوم کنیم.

جلوه حقیقی اسلام در جهان ترویج شود

لزوم توسعه مناسبات ایران و روسیه

آیت الله اعرافی نیز در این نشست گفت:‌ با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در عالی‌ترین سطوح سیاسی و فرهنگی، هم‌اینک دو کشور از مناسبات نزدیکی برخوردار هستند اما نباید به وضع موجود و سطح کنونی بسنده کنیم، چرا که منافع مشترک ما و ملت‌های منطقه در گرو توسعه روابط ایران و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه گفت: قرائت‌ انقلاب اسلامی از اسلام قرائتی منطقی حقیقی و منطبق بر آموزه های اصیل قرآن و اهل بیت علیهم السلام است و از هر گونه افراط و تحجر به دور است.
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست به تبیین قرائت انقلاب اسلامی از دین مبین اسلام پرداخت و گفت:‌ قرائتی که از قم و حوزه‌های علمیه برخاسته و امام خمینی ره آن را نشر دادند، قرائت صحیح و متعادل از اسلام است.
وی خاطرنشان کرد:‌ ما در جهان اسلام با دو قرائت و تفسیر نادرست از اسلام مواجه هستیم. تفسیر نادرست نخست، تفسیر حداقلی و لیبرالیستی از اسلام است که عناصر اساسی و اصلی اسلام به عنوان یک دین ابراهیمی و توحیدی را کنار می‌گذارد و آن در اهداف غربگرایانه محو می‌کند. ما به این تفسیر از اسلام،‌ اسلام آمریکایی می‌گوییم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ قرائت و تفسیر ناروای دوم، تفسیر رادیکال و متحجرانه از اسلام است که از درون این قرائت جریانات تکفیری و تروریستی بیرون می آید و لو گاه به صورت اقلیت، با پشتیبانی غربی‌ها، ‌این قرائت گسترش یافته است و نمونه آن را در ظهور گروهک تکفیری داعش دیدیم که ایران و روسیه مشترکا در برابر آن در سوریه ایستادند، با این وجود، چنین تفکری هر از گاهی در مناطق مختلف به حرکات ناصحیحی اقدام می‌کنند.
آیت الله اعرافی ادامه داد: قرائت سوم که از قم و حوزه‌های علمیه برخاسته و امام خمینی آن را نشر داده‌اند، قرائت صحیح و متعادل از اسلام است. قرائت سوم که ما منادی آن هستیم، با عناصری همچون عقلانیت و مبتنی بودن اندیشه‌های دینی بر تفکر فلسفی و عقلانی همراه است.


رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد:‌ در این نگاه، برای بشریت و انسان، نواحی مشترک قائل هستیم و برای ادیان هم عناصر مشترک قائل هستیم؛ از این منظر، میان بشریت گفت و گوی انسانی، میان ادیان،‌ گفت وگوی دینی و میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هم گفت‌وگوی اصیل و درست باید مبنا قرار گیرد.
اعرافی گفت:‌ در این قرائت برای عدالت و بهره‌مندی همه بشریت از مواهب این عالم باید ارزش قائل بود، برای عدالت هم جایی که لازم است باید مبارزه کرد.


کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان کوتاهی در این نشست گزارشی از روند توسعه مناسبات تهران و مسکو ارائه و بر اهمیت این روابط در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد.

جلوه حقیقی اسلام در جهان ترویج شود

در این نشست، رئیس مرکز اسلامی مسکو، برخی اساتید و معاونان انستیتو شرق‌شناسی روسیه، رئیس نمایندگی منطقه‌ای جامع المصطفی العالمیه، رایزن فرهنگی سفارت ایران و رئیس بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا نیز حضور داشتند.

نظر شما