شناسهٔ خبر: 67787363 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

توقف قطار تهران- چین در مازندران / اطلاعیه مهم روابط عمومی راه آهن شمال

ایرنا : روابط عمومی راه آهن شمال شامگاه دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قطار تهران- چین با توقف در ایستگاه پل‌سفید بررسی ایمنی شد.

صاحب‌خبر -

نخستین قطار ترانزیتی ایران به مقصد چین که یکشنبه ۳۱ تیر از تهران به سمت اینچه برون حرکت کرده است، برای انجام آزمایش ایمنی در بررسی ترمز و صدور مجوز به علت متراژ بالای این قطار باری امروز دوشنبه حدود ۲ ساعت در ایستگاه پل سفید توقف کرد.

این اطلاعیه می افزاید: این قطار به طول تقریبی ۷۰۰ متر از مسیر ریلی گردنه های سوادکوه سرازیر که در روند بررسی واگن‌ها به ۲ قسمت و با چهار دیزل از فیروزکوه به سوادکوه جا به جا شد و پس از بررسی کامل بخش های ایمنی و سیر حرکت، مسیر خود را به سمت بندر امیر آباد ادامه داد.

به گزارش ایرنا، فعالیت راه‌آهن شمال به عنوان بخشی از راه‌آهن سراسری ایران از سال ۱۳۱۶ آغاز شد و از همان زمان به عنوان عنصری برجسته از مدرنیته در زندگی مردم منطقه جا باز کرد.

جاذبه‌های معماری و صنعتی این مسیر ریلی از یک سو و پیوند عمیق آن با فضای اجتماعی، اقتصاد و صنعت در مازندران از سوی دیگر سبب شد که راه‌آهن و قطار به جزئی جدانشدنی و کاملا پررنگ از زندگی روزمره تبدیل شود.

 

توقف قطار تهران- چین در مازندران

سوم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۵ جولای ۲۰۲۱ در چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو رای نهایی برای پرونده ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران صادر شد و این زیرساخت مهم حمل‌ونقلی ایران و منطقه، به عنوان نخستین اثر صنعتی ایران و بیست‌وپنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. مسیری با طول تقریبی یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر که اکنون طولانی‌ترین راه‌آهن تاریخی جهان و پنجمین مسیر ریلی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

زیباترین و منحصربه‌فردترین قسمت این مسیر یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتری تاریخی و جهانی که از بندرترکمن در استان گلستان تا بندر امام خمینی(ره) ادامه دارد، از مازندران و دل رشته‌کوه‌های البرز می‌گذرد.

پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن سراسری شمال - جنوب ایران در یونسکو به هشت ناحیه با ویژگی‌های مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم شده و ۸۹ ایستگاه منتخب نیز به‌دلیل اهمیت ارزش‌های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت. بر همین اساس نیز مقرر شد در هشت استان پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران تاسیس و فعال شود که مازندران با توجه به جذابیت‌های تاریخی و طبیعی مسیر راه‌اهن شمال در این زمینه پیشگام و آبان سال گذشته با معرفی سرپرست پایگاه، نخستین واحد از پایگاه‌های استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در این استان راه‌اندازی شد.

برچسب‌ها:

نظر شما