شناسهٔ خبر: 67787162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رئیس دیوان محاسبات طی چه فرایندی در مجلس انتخاب می‌شود؟

ثبت‌نام ۲۹ داوطلب برای ریاست دیوان محاسبات

صاحب‌خبر -

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس دیوان محاسبات بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان مجلس باید در یکی از جلسات علنی از میان گزینه‌هایی که کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به‌عنوان کمیسیون تخصصی به صحن مجلس معرفی می‌کند، رئیس دیوان محاسبات را انتخاب کنند. در جلسه روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، عباس قدرتی، رحیم زارع، فریدون همتی، محمد آشوری، نبی‌الله محمدی، نجیب حسینی، الهام آزاد، محسن زنگنه، جواد نیک‌بین، جبار کوچکی‌نژاد و محسن بیگلری به‌عنوان ۱۱ عضو کمیته دیوان محاسبات مجلس انتخاب شدند که یکی از وظایف اعضای کمیته دیوان محاسبات، بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات است. ۲۹ داوطلب برای ریاست دیوان محاسبات و همچنین ۲۳ داوطلب برای ریاست دادستانی دیوان محاسبات ثبت‌نام کرده‌اند.
بر این اساس، اعضای کمیته دیوان محاسبات بررسی سوابق داوطلبان را آغاز کرده و نتیجه را امروز به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه خواهند داد؛ به این صورت که این کمیته در نهایت ۴ نفر را برای بخش ریاست دیوان و ۴ نفر را هم برای بخش دادستانی دیوان محاسبات به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معرفی خواهد کرد. در ادامه، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ۲ نفر را برای ریاست و ۲ نفر را برای دادستانی به صحن مجلس معرفی می‌کند تا در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس و دادستان دیوان محاسبات را انتخاب کنند.
برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آنان و حداقل بیست سال سابقه کار از شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات است.

نظر شما