شناسهٔ خبر: 67786989 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

عادت به مصرف «هله‌هوله» با تشویق مغز و تغییر رفتار غذایی همراه می‌شود

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا هله هوله می‌خورید؟ غذا‌ها و تنقلاتی که سرشار از قند، کالری و چربی هستند و شما می‌دانید که ارزش غذایی ندارند و حتی ممکن است برای شما ضرر داشته باشند و یا به اضافه وزن و چاقی منجر شوند؟ پژوهشگران دانشگاه میشیگان دریافتند که این آشغال غذا‌ها یا هله‌هوله‌ها نه تنها باعث تغییر مسیر‌های عصبی می‌شوند بلکه باعث تاثیرگذاری بر روی سازوکار پاداش دهی مغز شده و در نتیجه سلیقه و رفتار در برابر غذا را تغییر می‌دهند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا هله هوله می‌خورید؟ غذاها و تنقلاتی که سرشار از قند، کالری و چربی هستند و شما می‌دانید که ارزش غذایی ندارند و حتی ممکن است برای شما ضرر داشته باشند و یا به اضافه وزن و چاقی منجر شوند؟
 
پژوهشگران دانشگاه میشیگان دریافتند که این آشغال غذاها یا هله‌هوله ها نه تنها باعث تغییر مسیرهای عصبی می‌شوند بلکه باعث تاثیرگذاری بر روی سازوکار پاداش دهی مغز شده و در نتیجه سلیقه و رفتار در برابر غذا را تغییر می‌دهند.
 
تحقیقات قبلی نشان داده بود که هله‌هوله‌ها می‌توانند عملکرد هسته اکومبنس که مرکز پاداش‌دهی مغز است را تحت تاثیر قرار دهند، جایی که با پردازش محرک‌های لذتبخش به تقویت رفتارهای منجر به کسب لذت می‌پردازد. مثلا اگر خوردن چیپس، مرغ سوخاری «کی اف سی» یا نوشابه انرژی‌زا پیش از این لذتبخش بوده باشد، خرید و مصرف این نوع مواد غذایی و نوشیدنی بار دیگر با ترشح دوپامین با کامروایی همراه می‌شود.
 
در این مطالعه با هدف درک چگونگی تغییر سلیقه غذایی برای ترجیج دادن هله‌هوله‌ها در سیستم پاداش دهی مغز با استفاده از موش‌های صحرایی نر، رفتار آنها برابر مواد غذایی مورد آزمایش قرار گرفت. این موش‌ها به سه دسته آزمایشگاهی تقسیم شدند؛ به دسته اول فقط غذاهای آزمایشگاهی داده شد، دسته دوم هم به غذاهای آزمایشگاهی و هم هله‌هوله دسترسی داشتند. این هله‌هوله‌ها ترکیبی از چیپس و رافل و کره بادام زمینی و سایر مواد موجود در این آشغال‌غذاهای مورد مصرف انسان‌ها داشتند. دسته سوم هم فقط با هله‌هوله تغذیه می‌شدند.
 
نتایج آزمایش نشان داد که موش‌های نر مستعد چاقی در برابر غذاهای ناسالم شرطی شده و با مصرف آنها میزان پاسخ هسته اکومبنس در مغز آنها دربرابر لذت افزایش یافته و به رفتار ثابت بدل شده است.
 
موش‌های مستعد چاقی دسته دوم که هم به غذای سالم و هم غذای ناسالم دسترسی داشتند انگیزه کمتری برای جستجوی غذای سالم داشتند، درحالی که رفتار جستجوی غذا در موش‌های مقاوم به چاقی پس از محرومیت از غذای ناسالم تغییر چندانی نکرد. آزمایشات نشان داد که میزان انتقال مرتبط با کلسیم در هسته اکومبنس موش‌های چاق افزایش یافته است.
 
دانشمندان می‌گویند عادت به مصرف غذاهای ناسالم یا هله‌هوله می‌تواند عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار داده و این عادت به تقویت و پاداش روبرو شود، برهمین اساس می‌توان چگونگی میزان مقاومت در برابر تغییر رژیم غذایی و روی آوردن به انتخاب غذای سالم و همچنین بهبود رژیم‌های غذایی برای مبارزه با اضافه وزن و چاقی را نیز بهتر درک کرد.
 
این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد میزان انتقال تحریکی ناشی از سطح کلیسیم در مغز که با مواد غذایی ناسالم مرتبط است چگونه به تغییرات رفتاری بالقوه برای یافتن و انتخاب مواد غذایی منجر می‌شود.
 
منبع: العربیه
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما