شناسهٔ خبر: 67786856 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه:

دارایی فریز شده غیرقابل استفاده نداریم

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای آزادسازی اموال مسدود شده ایران در خارج از کشور، با اعلام اینکه برخی موانع مربوط در این زمینه به تحریم‌های امریکا بر می‌گردد، در عین حال تصریح کرد که تمام اموال قابل‌استفاده است و اکنون چیزی به نام اموال منجمد و فریز شده در خارج از کشور که نتوانیم به هیچ وجه از آن استفاده کنیم، وجود ندارد. 
جلسات هفتگی پرسش و پاسخ دستگاه دیپلماسی در اولین روز از مردادماه، در محل نمایشگاه یک‌هزار و ۲۰ روز تلاش جهادی در وزارت امور خارجه برگزار شد. در این نمایشگاه، تصاویر متعددی از اقدامات دیپلماتیک ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید به نمایش درآمد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه به همراه علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به ترتیب، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بودند. در آغاز این نشست سه‌ساعته، هر یک از معاونان به ارائه گزارشی از دستاورد‌هایی که در طول سه سال گذشته محقق شده‌اند، پرداختند. در این نشست، رضا نجفی به پرسش‌هایی پاسخ داد که به طور ویژه در ماه‌های گذشته، در عرصه سیاست خارجی ایران بسیار خبرساز بودند. طی دولت سیزدهم موضوع آزادی اموال بلوکه شده ایران یکی از مسائلی بود که به دفعات در رسانه‌ها انعکاس داشت تا جایی که علاوه بر شهید امیرعبداللهیان، شهید رئیسی شخصاً در تماس تلفنی با همتایان خود در این زمینه رایزنی کرده بود. نجفی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این تلاش‌ها اکنون به چه نتیجه‌ای رسیده و میزان اموال آزاد شده ایران چقدر است، گفت: «الان چیزی به نام اموال منجمد و فریز شده در خارج از کشور که نتوانیم به هیچ وجه از آن استفاده کنیم وجود ندارد و تمام اموال‌مان قابل استفاده است. البته برخی موانع است که بیشتر موانع به تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی امریکا برمی‌گردد. در این دولت مقدار زیادی از اموال‌مان هم در خرید موارد موردنیاز و در پرداخت بدهی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.» 

 امریکا درگیر مسائل داخلی
 این دیپلمات ارشد سؤالی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و امریکا در کشوری دیگر از جمله عمان را هم این‌طور پاسخ داد: «این مذاکرات به صورت غیرمستقیم همچنان ادامه دارد ولی آنچه که ما می‌فهمیم این است که طرف مقابل (امریکا) به خاطر مسائل داخلی خود آمادگی برای مذاکرات جدی در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد.» نجفی با اشاره به مواضع دولت جدید ایران در ارتباط با موضوع مذاکره و نگاه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب به این موضوع هم گفت: «با توجه به این مواضع این مذاکرات قطعاً ادامه خواهد یافت ولی اصل این است که طرف مقابل نیز آمادگی برای ورود به مذاکرات جدی داشته باشد و در همین چارچوب باید دید که سیاست دولت آتی امریکا در این ارتباط چگونه خواهد بود. ما هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکردیم و در این ارتباط آمادگی داریم.» وی درباره رأی مشورتی اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری هم گفت که ایران یکی از کشور‌های فعال در این خصوص بود و افزود: «مواضع ایران را در خصوص فلسطین و اوضاع جاری در غزه بیان کردیم و درخواست‌هایی که مطرح کردیم با رأی مشورتی صادر شده همخوانی دارد.» 

 رفت و آمد دولت‌های امریکا برای ما مهم نیست
مهدی صفری از دیگر حاضران نشست دیروز، با اعلام اینکه عربستان مشتاق به همکاری در بخش اقتصادی با ایران است، گفت که دو تا سه ماه آینده کمیسیون مشترک ایران و عربستان برگزار خواهد شد. یکی از خبرنگاران درباره FATF و اثرات آن بر مسائل اقتصادی ایران پرسید و صفری گفت: «اگر همین امروز که یکی دو مورد از موارد مربوط به FATF بیشتر نمانده، یس (بله) بگوییم، روند مربوط به آن حدود دو سال طول می‌کشد. من می‌گویم نمی‌توانیم صبر کنیم تا به آن نتیجه برسیم البته خواست ما هست ولی باید به تلاش خود ادامه دهیم تا از این مسائل حداکثر بهره را ببریم.» وی اضافه کرد: «برخی از بانک‌های مرکزی کشور‌ها را توجیه و آن‌ها را نسبت به اقدامات ایران آشنا کرده‌ایم. در جلسه اخیری که در قزاقستان در ارتباط با موضوع FATF برگزار شد آقای خانی از وزارت اقتصاد و دارایی گزارشی که دادند در جایگاه ایران، بسیار مؤثر بود.» 
ناصر کنعانی در ساعت پایانی اولین جلسه مردادماه، درباره موضع ایران درباره کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی امریکا که ساعاتی پیش از این نشست علنی شده بود، گفت: «برای ما آمد و رفت دولت‌ها و اشخاص در رأس دولت امریکا فی‌نفسه اهمیتی ندارد. آنچه مهم است این است که دولت امریکا در طول سال‌های متمادی و چند دهه متمادی سیاستی که در قبال دولت، ملت و نظام ایران در پیش گرفته خصمانه و دشمنانه بوده است. آنچه می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد تغییر سیاست‌های خصمانه دولت امریکا علیه ملت ایران است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی، بازگشت مسئولانه همه اعضا از جمله امریکا به برجام را نکته حائز اهمیت دانست و یادآور شد: «آن طرفی که به همه تعهداتش پایبند بوده و آن را انجام داده ایران است. آن‌ها برای احیای برجام باید به تعهدات‌شان به صورت مسئولانه و متعهدانه برگشته و به آن عمل کنند.»

نظر شما