شناسهٔ خبر: 67786327 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کشف خوفناک: فراعنه مصر باستان در زیرآب پیدا شدند/ عکس

باستان شناسان حکاکی‌های صخره‌ای با چند فرعون را طی یک سفر به  زیرآب در نزدیکی کشف کردند.

صاحب‌خبر -

تینا مزدکی: در طی یک سفر غواصی در رودخانه نیل، باستان شناسان حکاکی‌های صخره‌ای را کشف کردند که تصاویری از چندین فرعون مصر باستان را به همراه کتیبه‌های هیروگلیف نشان می‌داد. یک گروه مشترک فرانسوی و مصری این حکاکی‌ها را در زیرآب جنوب شهر اسوان در منطقه‌ای پیدا کردند که در زمان ساخت سد بلند اسوان بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ زیرآب رفته بود. بااین‌حال، بسیاری از آثار به‌موقع قابل جابجایی نبودند و در پروژه ساخت‌وساز به زیرآب رفتند.

اسوان برای مصریان باستان اهمیت زیادی داشت زیرا در برخی مواقع نزدیک مرز جنوبی کشور بود و تعدادی معابد مهم در نزدیکی آن قرار داشتند. یکی از معابد، معبد ابو سیمبل، مکانی است که دارای چهار مجسمه عظیم از رامسس دوم (زندگی ۱۳۰۳ تا ۱۲۱۳ قبل از میلاد) است که هر کدام حدود ۶۹ فوت (۲۱ متر) ارتفاع دارند. اسوان همچنین خانه مجموعه معبد فیله است، جایی که آخرین کتیبه هیروگلیف مصری در سال ۳۹۴ پس از میلاد نوشته شده است.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد که هدف این گروه شناسایی و ثبت کتیبه‌ها و کنده‌کاری‌های باقی‌مانده در زیرآب است. برای انجام این کار، اعضای گروه در حال غواصی به سمت بقایای باقی‌مانده و ضبط آن‌ها همراه با عکاسی، تهیه ویدئو و فتوگرامتری هستند، تکنیکی که شامل گرفتن ده ها عکس از یک شی است که بعداً می تواند برای ایجاد یک مدل دیجیتال سه بعدی از آن استفاده شود.

تصاویری که اخیراً از فراعنه پیداشده است شامل تصاویر آمنهوتپ سوم (حکومت در حدود ۱۳۹۰ تا ۱۳۵۲ قبل از میلاد) توتموس چهارم (حدود ۱۴۰۰ تا ۱۳۹۰ قبل از میلاد سلطنت کرد)، پسامتیک دوم (حکومت در حدود ۵۹۵ تا ۵۸۹ قبل از میلاد) و آپریس (حکومت در حدود ۵۸۹ تا ۵۷۰ قبل از میلاد) حاکمان سلسله‌های ۱۸ و ۲۶ بودند. در این بیانیه گفته‌شده است که این آثار به‌خوبی حفظ‌شده‌اند؛ بااین‌حال اشاره‌ای به آنچه در این کتیبه‌ها نوشته شده، صورت نگرفته است.

آلخاندرو جیمنز سرانو، باستان‌شناسی که کاوش‌ها را در گورستانی در نزدیکی اسوان رهبری می‌کند، می‌گوید که اسوان یک مکان معدن مهم گرانیت است و ممکن است که بقایای تازه کشف‌شده برای انتقال به قسمت دیگری از مصر در نظر گرفته‌شده باشد، از طرف دیگر احتمال می‌رود که این آثار بخشی از معابد نزدیک اسوان باشند.

منبع: livescience

227323

نظر شما