شناسهٔ خبر: 67785732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه لبنانی «الاخبار» بررسی کرد؛

چرا آمریکا و عربستان به اسرائیل در حمله به یمن روی خوش نشان ندادند؟

تهران- ایرنا- یک روزنامه لبنانی در تحلیلی، مواضع اعلامی کشورهای مرتبط با جنگ یمن به ویژه آمریکا و عربستان را در زمینه حمله اخیر رژیم صهیونیستی به «الحدیده» مورد بررسی قرار داد و دلایل عدم نشان دادن روی خوش از سوی سران ریاض و واشنگتن به تل‌آویو را واکاوی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه الاخبار لبنان در تحلیلی درباره مرحله بعد از تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده در غرب یمن و ضربات احتمالی یمنی ها به اشغالگران صهیونیست، نوشت: اهدافی که دشمن صهیونیستی از این حمله درصدد دستیابی به آن بود از بین رفت و جای خود را به سوالات مهم و خطرناکی داد که برای دشمن صهیونیستی مطرح شده است و آن اینکه ضربه آینده از سوی کشوری که قبل از این حمله، وارد جنگ با اسرائیل شده است چه خواهد بود؟ از این پس، وضعیت به چه نحوی پیش خواهد رفت؟

الاخبار افزود: مواضع اعلامی کشورهای مرتبط با جنگ یمن یعنی آمریکا و عربستان، اشتباه صهیونیست ها را درباره اقدام به این تجاوز و احتمال گرفتار شدن آنها در این موضوع را نشان می دهد. به طوری که واشنگتن، درباره تجاوز اسرائیل که با روند کنونی تجاوز واشنگتن به یمن تناسبی ندارد و فاقد هرگونه تمایل آمریکا به گسترش جنگ در حاشیه جنگ غزه از جمله جنگ یمن است، بی طرفی هدفمندی را در پیش گرفت.

این روزنامه اضافه کرد: عربستان نیز از بیم تأثیرات احتمالی حمله به الحدیده بر ثبات منطقه، موضعی اتخاذ کرد. موضع عربستان بیشتر شبیه محکومیت غیرمستقیم ناشی از نگرانی ریاض از پیامدهای حوادث کنونی بر امنیت آن کشور بود. ریاض همچنین نگران تاثیر این رخداد بر ایجاد یک ائتلاف با مشارکت اسرائیل و برخی از کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت رهبری آمریکا بود.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: در اینجا می توان گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ممکن است در راستای اهداف شخصی اقدام به این حمله کرده باشد. در این زمینه می توان به اختلافاتی که در داخل روند سیاسی سرزمین های اشغالی و همچنین اختلافاتی که در زمینه روابط پرتنشی که با دولت آمریکا دارد، استناد کرد.

در ادامه این تحلیل آمد: نتانیاهو در داخل، با ارتش و دستگاه های اطلاعاتی و «یو آو گالانت»ِ وزیر دفاع این رژیم درباره توافق تبادل اسرا اختلاف دارد. وی به همراه دو وزیر همپیمان و افراطی اش «بزالل اسموتریچ» و «ایتامار بن گویر» در این زمینه تنها مانده است. از سوی دیگر تنش در روابط کابینه نتانیاهو با دولت آمریکا باعث شده است تجاوز اسرائیل به یمن بر حجم مشکلاتی که واشنگتن عملا در سایه شرایط بی ثبات دموکرات ها در فعالیت های انتخاباتی شان با آنها مواجه است، بیافزاید.

الاخبار تصریح کرد: در مقابل به نظر می رسد که تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به یمن، برای صنعا زمینه های فراوانی را برای رویارویی گسترده و مستقیم با اشغالگران فراهم کرده است؛ امری که از همان ابتدا درصدد دستیابی به آن بوده اند.

«عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصار الله نیز روز پس از تجاوز اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی بر آمادگی صنعا برای ورود به رویارویی آشکار با رژیم صهیونیستی تأکید و اعلام کرد «تجاوز به یمن، برای دشمن هیچ نفعی نخواهد داشت و باعث بازدارندگی برای آن نخواهد شد و نیز از ادامه مرحله پنجم عملیات ما در حمایت از غزه، جلوگیری نخواهد کرد.»

الحوثی افزود: حدود ۲۷۰ هزار بار بمباران یمن توسط آمریکا و عربستان از ۹ سال گذشته تاکنون نتوانسته است کشور ما را تحت تأثیر قرار دهد.

وی همچنین با اشاره به کشورهای همپیمان رژیم اشغالگر صهیونیستی خاطرنشان کرد که ورود رژیم اسرائیل به رویارویی با یمن، نشان دهنده شکست مزدوران در اجرای مأموریتشان است.

رهبر جنبش انصارالله با اشاره به توانایی های نظامی یمن در بالاترین سطح به ملت این کشور اطمینان داد و گفت: مرحله آینده رویارویی مانند مراحل ابتدایی آن نخواهد بود، بلکه ضربات ما بزرگتر خواهد بود و در آینده عملیات گسترده ای را در عمق سرزمین های اشغالی انجام خواهیم داد و عملیات مشترک با محور مقاومت باعث به لرزه افتادن رژیم اشغالگر خواهد شد.

نظر شما