شناسهٔ خبر: 67785435 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده پولشویی ۱۶۰۰ میلیاردی در موسسه نور

دادگاه رسیدگی به پرونده پولشویی در موسسه نور امروز به ریاست قاضی مزیدی در گرگان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قوه قضاییه، در سی و چهارمین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به تخلفات پرونده پولشویی در موسسه نور، اتهامات مربوط به پولشویی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی ۹۶ متهم این پرونده رسیدگی شد.

حجت الاسلام محمدرضا مزیدی رئیس دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در استان گلستان در ابتدای این جلسه گفت: رسیدگی به این پرونده ۱۶۴ جلدی از اواخر سال ۱۴۰۱ در گرگان آغاز و تا تیر ماه ۱۴۰۲، ۳۰ جلسه دادگاه برای بررسی اتهامات متهمان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسات مشخص شد ابهاماتی در پرونده وجود دارد که نیاز است این ابهامات و نواقص برطرف شود و از طرفی، چون اعاده این پرونده به دادسرا برای رفع نقص، سبب طولانی شدن زمان رسیدگی می‌شد به همین دلیل دادگاه تصمیم گرفت راسا برای رفع نقص و جمع آوری مستندات و مدارک اقدام کند و به همین علت، ادامه رسیدگی به پرونده به تکمیل مستندات و رفع ابهامات موکول شد. 

قاضی مزیدی گفت: خوشبختانه در این مرحله با استعلامات انجام شده از بانک‌ها ابهامات، رفع و مستندات جدید به دادگاه ارائه و ردیابی وجوه با سرعت خوبی در حال انجام است. با رفع نقص در تحقیقات در دور جدید رسیدگی به پرونده از ابتدای سال ۳ جلسه برگزار و امروز جلسه سی و چهارم رسیدگی به پرونده است که برگزار می‌شود.

وی افزود: طی فرآیند جمع آوری مستندات به برخی مدیران بانکی که برای تهیه این استعلامات، همکاری نداشته تذکر و برای برخی از آنان اعلام جرم شد.

قاضی مزیدی گفت: در این مرحله از رسیدگی، در هر جلسه، متهمان به نوبت به همراه وکلا دعوت می‌شوند و مستندات جدید به آن‌ها اعلام و با اعطای مهلت، دفاعیات آنان اخذ می‌شود تا در اسرع وقت حکم صادر کنیم.
جلسه امروز به بررسی اتهامات سه نفر از ۹۶ متهم این پرونده اختصاص یافت.

مهم‌ترین بخش این دادگاه بر ارائه مستندات جدید مربوط به اتهامات متهم ردیف سوم این پرونده بود که اتهام وی مشارکت در کلاهبرداری و پولشویی سازمان یافته ۳۴۰ میلیارد تومان است.

 وکیل مدافع موسسه مالی نور در این جلسه با ارائه مستندات جدید از نحوه پولشویی و کلاهبرداری از سوی متهمان در این پرونده گفت: متهمان وجوه مربوط به موسسه در حال تسویه نور را یا با استفاده از دستگاه پوز با کشیدن کارت به حساب‌های خود در بانک‌ها منتقل می‌کردند و یا حواله‌های صوری را با استفاده از دستگاه پوزی که در موسسه مالی نور قرار داشت، با کشیدن کارت به حسابی در بانک عامل، منتقل و به این ترتیب حواله‌ای که در عمل هیچ پولی نداشت، در بانک عامل مقصد تبدیل به پول می‌شد.

وی افزود: سپس با استفاده از چک، وجه این پول را از بانک عامل خارج و به حساب‌هایی که مدنظرشان بود، منتقل می‌کردند.فقط در یک فقره یکی از متهمان این پرونده ۶۷ میلیارد تومان را به همین روش جابجا کرده است.

در ادامه این جلسه وکلای متهمان و ۲ نفر از متهمان در جایگاه حاضر شدند و دفاعیات خود را ارائه و با رد اتهامات وارده از کارکرد حساب‌های بانکی به نام خود، اظهار بی اطلاعی کردند.

قاضی مزیدی پس از اتمام رسیدگی امروز، ختم جلسه دادگاه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی فردا دوشنبه اول مرداد برگزار می‌شود.

حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان نیز درباره این پرونده گفت: متهمان این پرونده هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول از نظام بانکی کشور خارج کردند و از طریق خرید املاک، طلا و خودروهای لوکس پولشویی کردند که در جریان رسیدگی با کمک اداره کل اطلاعات استان بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از اموال و عواید حاصل از پولشویی شناسایی و توقیف شد.

وی افزود: حجم پرونده و تعداد زیاد متهمان، و ارائه مستندات جدید از از سوی وکلا و نمایندگان شکات پرونده، سبب زمان بَر شدن فرایند رسیدگی به این پرونده است.

علاوه بر ۹۶ متهم و وکلای آنان، وکلای موسسه اعتباری نور و تعاونی منحله اعتباری کارسازان آینده نیز به عنوان شاکی نیز حضور دارند.

نظر شما