شناسهٔ خبر: 67785218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

جزئیات مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز درباره مذاکرات احیای برجام گفت: ما میز مذاکره را هیچ وقت ترک نکردیم و آمادگی داریم مذاکرات را ادامه دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه به همراه سه تن از معاونان وزارت خارجه به منظور ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد.

رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) اول مرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران در محل نمایشگاه یک هزار و ۲۰ روز تلاش جهادی: فراز‌هایی از دستاورد‌های سیاست خارجی در محل وزارت امور خارجه به تشریح اقدامات این معاونت در سه سال گذشته پرداخت.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس جمهور شهید به همراه تیم سیاست خارجی حضور فعال داشتند. سخنرانی‌هایی که شهید رئیسی در سازمان ملل داشتند از جمله سخنرانی‌های ماندگار است و باقی خواهد ماند به ویژه آنجایی که ایشان عکس سردار شهید قاسم سلیمانی را در دست گرفتند و همچنین قرآن را به دست گرفتند.
نجفی بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان علاوه بر شرکت در مجمع عمومی در مجامع دیگری نیز شرکت کرد. ایشان در نشست‌های شورای امنیت هم شرکت کرد.

نجفی ادامه داد: علاوه بر حضور در سازمان ملل اهمیت ویژه‌ای به سازمان‌های منطقه‌ای به خصوص سازمان همکاری اسلامی داریم به ویژه اینکه بحث فلسطین در چند ماه گذشته سرلوحه و دستورکار وزارت خارجه بوده است. درخواست برگزاری اجلاس ویژه سازمان همکاری اسلامی که مبتکر آن ایران بود و این اجلاس برگزار و اجلاس سران هم در ریاض برگزار شد و برای اولین بار بعد از سال‌ها فرصتی فراهم شد رئیس جمهور ایران در این نشست شرکت با بن سلمان، ولی عهد عربستان هم ملاقات کند.

وی گفت: استفاده از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با یکجانبه گرایی را دنبال کردیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری که اخیرا صادر کرد اشاره کرد و گفت که یکی از کشور‌های فعال در این خصوص ایران بود. مواضع ایران را در خصوص فلسطین و اوضاع جاری در غزه بیان کردیم و درخواست‌هایی که مطرح کردیم با رای مشورتی صادر شده همخوانی دارد.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌ها حقوقی بود که در این مدت استفاده کردیم. اقامه دعوی علیه کانادا کردیم که البته زمانبر است.  

معاون وزیر خارجه بیان کرد: دو مورد در خصوص آمریکا داریم که به صورت فعال شرکت و آرای آن را دیدید.  

نجفی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت سازمان تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) که اجلاس سران آن در قزاقستان برگزار و شهید رئیسی در آنجا حضور یافت و مواضع کشور را تشریح کرد، از دیگر اقداماتی بود که در این مدت انجام شد. در جلسات دیگر سیکا به صورت فعال حضور داریم. قرار است این مجموعه به یک سازمان بین‌المللی تبدیل شود که در روند مذاکرات آن حضور فعالی داریم.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی عضو این سازوکار است، اظهار داشت: در این اجلاس‌ها هیچ وقت حضور پیدا نمی‌کند و ما با حضور فعال خود این رژیم را منزوی کرده‌ایم و رئیس جمهور ما با قوت در آن اجلاس حضور می‌یابد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص احیای برجام در عمان عنوان کرد: در بحث مذاکرات هسته‌ای آن چیزی که مسلم و قطعی است این است که ایران از ابتدایی که توافق شد به این توافق پایبند بود و همه تعهداتش را اجرا کرد و ۱۵ گزارش آژانس تأیید کرد که ما تعهداتمان را اجرا کردیم.

نجفی اضافه کرد: مشکل از زمانی شروع شد که دولت ترامپ از برجام به صورت غیرقانونی خارج شد و تحریم‌ها را برگرداند که در نتیجه آن ایران با استفاده از مفاد برجام، اقداماتی را صورت داد. در دولت جدید دموکرات در آمریکا در ادامه مذاکرات در دولت دوازدهم، دولت سیزدهم مذاکرات را ادامه داد و شاهد بودیم مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه بود که در پی اغتشاشات در ایران نوعی سوءتفاهم در طرف‌های غربی ایجاد شد و بعد از فروکش کردن آن مذاکرات عمان ادامه یافت. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم تا امروز ادامه داشته و همچنان ادامه دارد و نظرات تبادل شده است.

وی گفت: طرف مقابل به دلیل مسائل داخلی و بحث انتخابات آن آمادگی را ندارد که در مذاکرات به صورت جدی حضور ورود پیدا کند. با تشکیل دولت جدید در ایران و مواضعی که از سوی رئیس جمهور منتخب اعلام شده، این مذاکرات ادامه خواهد یافت. ولی اصل این است که طرف مقابل آمادگی داشته باشد. با توجه به تحولات اخیر در آمریکا و کناره گیری بایدن باید ببینیم سیاست آمریکا چه خواهد بود.

نجفی افزود: میز مذاکره را هیچ وقت ترک نکردیم. آمادگی داریم مذاکرات را ادامه دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی گفت که دارایی‌های ایران در خارج از کشور از حالت انجماد و فریز خارج شد. الان چیزی به نام اموال منجمد و فریز شده در خارج از کشور که نتوانیم به هیچ وجه از آن استفاده کنیم وجود ندارد و تمام اموالمان قابل استفاده است. البته برخی موانع است که بیشتر موانع به تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا برمی‌گردد. در این دولت مقدار زیادی از اموالمان مورد استفاده قرار گرفته چه در خرید موارد مورد نیاز و پرداخت بدهی‌ها.

نجفی که رابط وزارت خارجه و دولت جدید است نیز درباره برگزاری مراسم تحلیف بیان کرد: مراسم تحلیف برای نهم مرداد در محل مجلس شورای اسلامی تعیین شده و دعوتنامه‌ها به امضای قالیباف امضا شده است. نقش وزارت خارجه دعوت از سران و مقامات کشور‌های مختلف است. دوستان در وزارت خارجه با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند دعوتنامه‌ها ارسال و رایزنی‌ها انجام شده است. آمار را نمی‌توانم بیان کنم. ولی نسبت به سال ۱۴۰۰ که به دلیل کرونا قدری محدودیت بود تا الان سطح مشارکت بسیار خوب است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در سطح سران کشورها، معاونان و نخست‌وزیران و روسای مجالس و وزرا و مقامات دیگر کشور‌ها و پیش بینی ما این است که مراسم تحلیف به لحاظ بعد بین‌المللی بازتاب خوبی داشته باشد. فرصتی برای دولت جدید است که دیدگاه‌های اولیه و کلی خود را مستقیما با مقامات و سران دیگر کشور‌ها مطرح کند. جلساتی با آقای عراقچی دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی داریم.  

نجفی بیان کرد: امیدواریم مراسم تحلیف به خوبی برگزار شود.

نظر شما