شناسهٔ خبر: 67784013 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش ایرنا از عزاداری سنتی در نیاسر

وداع نخل‌ها در ششمین روز شهادت اباعبدالله+فیلم

کاشان- ایرنا - همزمان با ماه محرم آیین‌های ویژه‌ای برای عزاداری شهادت سیدالشهدا (ع) و وقایع کربلا در کاشان و روستاهای این شهرستان برگزار می‌شود که از میان آنها، مراسم سنتی نخل‌گردانی در روز ششم شهادت امام حسین(ع) در نیاسر با سبکی ویژه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تاکنون ۱۲ آیین‌ عزاداری شهرستان کاشان در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور ثبت شده است که از این بین مراسم عزاداری سنتی نخل‌گردانی روز شش شهادت امام حسین(ع) در نیاسر ۶ روز پس از واقعه جانگذاز عاشورا در شهر نیاسر کاشان برگزار می شود.

مسوول هیات حضرت ابوالفضل نیاسر در این زمینه گفت: عزاداری سنتی نخل‌گردانی روز ششم شهادت امام حسین(ع) منحصر به شهر نیاسر کاشان است که از صبح هیات های عزاداری نخل ها را حرکت می دهند و به طرف مسجد جامع حرکت می کنند؛ ظهر پس از نماز به همراه هیات علی اصغر(ع) و هیات قاسم بن حسن(ع) همراه نخل های خود به محله چالهوقه می‌آیند و عزاداری می‌کنند.

غلامعلی مصلحی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا افزود:هیات‌ها با حرکت دادن نخل های امام حسین(ع)،حضرت ابوالفضل(ع)،حضرت علی اکبر(ع)، قاسم بن حسن(ع) و نخل حضرت علی اصغر(ع) با عزاداری به طرف مسجد سجادیه حرکت می‌کنند و مراسم وداع با نخل برگزار می شود.

وی اظهادر کرد: این مراسم قبل از اذان مغرب و عشا به پایان می‌رسد.

نیاسر از کهن‌باغ‌شهرهای ایران در ۱۵ کیلومتری شمال‌غرب کاشان در استان اصفهان و در منطقه‌ای کوهستانی در ارتفاع‌های رشته‌ کوه‌های کرکس قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

نظر شما