شناسهٔ خبر: 67784012 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر امور خارجه بلاروس به کره شمالی سفر می‌کند

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه بلاروس در هفته جاری برای گفت‌وگو درباره همکاری سه جانبه بین مینسک، مسکو و پیونگ‌یانگ از کره‌شمالی بازدید خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از آسوشیتدپرس، ماکسیم ریژنکوف، وزیر امور خارجه بلاروس، فردا (سه‌شنبه دوم مرداد) بنا به دعوت وزیر امور خارجه کره شمالی برای سفر سه روزه عازم پیونگ‌یانگ خواهد شد. اگرچه دو کشور اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات این سفر ارائه نکرده‌اند، کارشناسان انتظار دارند که ریژنکوف با چوئه سون هوی همتای خود، دیدار کند. به گفته وزارت اتحاد کره جنوبی، ریژنکوف اولین وزیر امور خارجه بلاروس خواهد بود که به کره شمالی سفر می‌کند.

کوه یو هوان، رئیس سابق مؤسسه اتحاد ملی کره جنوبی، می‌گوید با توجه به پیمان دفاعی بزرگی که بین کره شمالی و روسیه امضا شده است، دیدار ریژنکوف با مقامات کره شمالی احتمالاً بر ایجاد مشارکت سه‌جانبه بین کره شمالی، بلاروس و روسیه متمرکز خواهد بود. روسیه و بلاروس روابط نزدیک و طولانی‌مدتی با هم دارند.

در ماه ژوئن (خرداد)، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در پیونگ‌یانگ ملاقات کرد و دو کشور قراردادی امضا کردند که بر اساس آن در صورت حمله به هر یک از کشورها، کمک نظامی متقابل ارائه خواهد شد.

کره شمالی به دلیل برنامه هسته‌ای خود و روسیه به علت جنگ در اوکراین و بلاروس هم به دلیل حمایت از روسیه در این جنگ و اتهام نقض حقوق بشر با تحریم‌های کشورهای غربی روبه‌رو هستند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، در سپتامبر سال گذشته (شهریور ۱۴۰۲) در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در تفرجگاه سوچی در دریای سیاه پیشنهاد کرد که بلاروس می‌تواند در "همکاری سه‌جانبه" به کره شمالی و روسیه بپیوندد.

به گزارش رسانه دولتی کره شمالی، در ماه آوریل (فروردین)، معاونان وزیر امور خارجه کره شمالی و بلاروس در پیونگ‌یانگ ملاقات کردند و توافق کردند که تماس‌ها و بازدیدهای سطح بالا را تقویت کنند.

نظر شما