شناسهٔ خبر: 67783413 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

بندر الحدیده یمن همچنان می سوزد

تیم‌های آتش‌نشانی روز دوشنبه تلاش کردند آتش‌سوزی عظیمی که بعد از حملات مرگبار اسرائیل به بندر الحدیده یمن ایجاد شده، خاموش نمایند. حملات مرگباری که خسارات سنگینی به مخازن نفت و نیروگاه برق در این بندر تحت کنترل حوثی‌ها به بار آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حوثی‌ها هنوز نتوانسته اند شعله‌های آتش ناشی از بمباران اسرائیل را مهار کنند. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: به گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه در الحدیده، شعله‌های شدید آتش و دود سیاه برای سومین روز متوالی پس از حمله روز شنبه به آسمان زبانه می‌کشید. خبرنگار مذکور با اشاره به بیم رسیدن آتش به انبارهای مواد غذایی، گفت به نظر می‌رسد تیم‌های آتش‌نشانی پیشرفت کمی داشته‌اند و آتش در برخی نقاط بندر گسترش یافته است.

تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا که توسط شرکت فناوری‌های ماکسار گرفته شده، شعله‌های آتشی را نشان می‌دهد که یک منطقه به شدت آسیب‌دیده از ذخیره‌سازی سوخت در بندر الحدیده را در بر گرفته است. این انبار سوخت توسط شرکت نفت یمن اداره می‌شود که اواخر روز یکشنبه اعلام کرد شش نفری که در حمله اسرائیل کشته شدند، کارمند آن‌ها بوده‌اند.

حوثی‌ها می‌گویند بیش از ۸۰ نفر دیگر در این حمله زخمی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها دچار سوختگی‌های شدید هستند.

روز دوشنبه با وجود دود سیاهی که در آسمان موج می‌زد، مراسم تشییع جنازه قربانیان حملات برگزار شد. تابوت‌های آن‌ها در حالی که جمعیت آن‌ها را حمل می‌کردند و گروه موسیقی حوثی پیشاپیش آن‌ها حرکت می‌کرد، از خیابان‌های الحدیده عبور داده شد.

حمله روز شنبه، اولین حمله اسرائیل به فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان بود و در پاسخ به حمله پهپادی حوثی‌ها انجام شد که روز قبل از آن با نقض دفاع هوایی اسرائیل، منجر به کشته شدن یک نفر در تل‌آویو شد.

حوثی‌ها که به عنوان بخشی از شبکه منطقه‌ای گروه‌های تحت حمایت ایران با اسرائیل می‌جنگند، گفته‌اند که پاسخی «عظیم» به این حملات می‌دهند و تل‌آویو را بار دیگر تهدید کرده‌اند.

مقامات بندری یمن به نقل از خبرگزاری «سبا» وابسته به حوثی‌ها اعلام کردند که بندر الحدیده «با ظرفیت کامل خود فعالیت می‌کند».

به نقل از خبرگزاری «سبا»، ناصر النوسیری، مقام مسئول این بندر، روز یکشنبه گفته است: «ما شبانه‌روز برای دریافت همه کشتی‌ها کار می‌کنیم و هیچ نگرانی در مورد زنجیره تأمین و ذخایر مواد غذایی، دارو و مشتقات نفتی وجود ندارد.»

اما گروه ناوانتی (Navanti Group) مستقر در ایالات متحده می‌گوید حملات به الحدیده منجر به نابودی پنج جرثقیل و کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت این بندر از ۱۵۰ هزار تن به ۵۰ هزار تن شده است.

بندر الحدیده یک نقطه ورودی حیاتی برای واردات سوخت و کمک‌های بین‌المللی به مناطق تحت کنترل شورشیان یمن است، کشوری که به گفته سازمان ملل متحد بیش از نیمی از جمعیت آن به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

کمیته بین‌المللی نجات (IRC) در بیانیه‌ای ایمیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: «بندر الحدیده یک خط حیاتی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به یمن است. هرگونه تأثیری بر این زیرساخت، ورود کالاهای ضروری را به خطر می‌اندازد و تلاش‌های امداد را مختل می‌کند.»

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما