شناسهٔ خبر: 67782327 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر امور خارجه اوکراین برای پیشبرد «مذاکرات صلح» راهی پکن می‌شود

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه اوکراین در حالی فردا (سه شنبه) به کشور چین سفر می‌کند که گفته می‌شود مقامات این کشور امیدوارند پکن بتواند نقش میانجی را در برقراری صلح ایفا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رویترز، «دیمیترو کوله‌با» وزیر امور خارجه اوکراین به دعوت مقامات چین برای گفت وگوهای صلح و چگونگی پایان دادن به جنگ و نقش احتمالی چین فردا به این کشور سفر خواهد کرد.

وزارت امور خارجه اوکراین طی بیانیه‌ای گفت که هدف اصلی از سفر کوله‌با بحث درباره صلح و روابط دو جانبه چین و اوکراین خواهد بود.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، نوشت: «موضوع اصلی بحث، جست وجوی راه‌هایی برای توقف جنگ روسیه و اوکراین و نقش چین در دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه خواهد بود».

کارشناسان، سفر وزیر امور خارجه اوکراین به چین به عنوان متحد نزدیک روسیه را غیرعادی ارزیابی کرده اند.

چین می‌گوید روابطش با روسیه هیچ کشور سومی را هدف قرار نمی‌دهد. به نظر می‌رسد کشورهای مختلف با احتمال به قدرت رسیدن دونالد ترامپ برای رسیدن به یک صلح به تکاپو افتاده‌اند.

کی‌یف در ماه ژوئن (خردادماه) یک نشست بین‌المللی بدون حضور روسیه در سوئیس برگزار کرد. مقامات اوکراین می‌گویند امیدوارند نشست دیگری در پائیز امسال با حضور روسیه برگزار کنند.

چین که در اجلاس سوئیس شرکت نکرده بود، همراه با برزیل یک طرح صلح ۶ ماده‌ای منتشر کردند و گفتند که از برگزاری کنفرانس صلح بین المللی با حضور دو طرف جنگ حمایت می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که تنها کشورهای قدرتمند جهان می‌توانند با موفقیت به جنگ پایان دهند که به طور ضمنی به آمریکا و چین اشاره کرده است.

رئیس جمهور اوکراین گفته است که چین باید نقش جدی در کمک به حل و فصل جنگ ایفا کند.

نظر شما