شناسهٔ خبر: 67781844 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛

سازمان نظام پرستاری خودزنی نکند/ مطالبه گری آداب دارد

حبیب احسنی پور

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: افرادی که در حوزه پرستاری فعال هستند باید آداب مطالبه گری را بدانند. افزایش مداوم سطح مطالبات به نفع پرستاران نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی، در اجلاس هیأت مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور که روز دوشنبه در سالن شهید مدرس انستیتو پاستور ایران برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت زیاد به عنوان یک نقطه قوت در حوزه پرستاری به شمار می‌رود و اینکه بتوانیم سازمان مستقلی داشته باشیم ارزشمند است اما باید حواسمان باشد که این سازمان تقویت شود و در درون خود دچار خودزنی نشود البته انتقادات با خودزنی تفاوت دارد و اگر به اندازه ظرفیت‌ها ایجاد مطالبه کنیم، دستاوردها دیده می‌شود.

وی افزود: در چند ماه گذشته می‌گفتند اگر اضافه کار پرستار کمتر از ساعتی ۳۰۰ هزار تومان باشد اجحاف در حق ماست بنابراین اگر امروز اضافه کاری پرستاران به ۲۰۰ هزار تومان هم برسد باز هم برخی راضی نخواهند شد زیرا مطالبه بالاتری ایجاد شده است. باید دید مبنای این اعداد اعلام شده چیست و آیا در تناسب با ظرفیت‌های موجود هست یا خیر.

عبادی ادامه داد: افرادی که مسئول حوزه پرستاری هستند باید پاسخگو باشند بنابراین آداب گفت‌وگو درباره انتظارات جامعه پرستاری باید رعایت شود. نیاز است که یک بازتنظیم در رفتارمان انجام دهیم تا بتوانیم اهداف خود را پیش ببریم. مسئله دیگر پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی ماست.

وی گفت: بهتر است قدرت از ساختار رسمی به سازمان نظام پرستاری منتقل شود زیرا وسعت عملکرد آن بیشتر است ممکن است قدرت اجرایی نداشته باشد اما در تصمیم سازی نقش مهمی ایفا می‌کند.

عبادی با اشاره به نقش آفرینی سازمان نظام پرستاری در کمیته سلامت تعیین وزیر بهداشت، افزود: این موضوع نشان دهنده قدرت جامعه پرستاری در تصمیم سازی‌هاست.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: باید از نمایندگان مجلس مطالبه کنیم تا مشکل کمبود پرستار را برطرف کنند زیرا مردم از کمبود پرستار و کاهش کیفیت خدمات درمانی در پی آن، صدمه می‌بینند.

وی بیان کرد: نظام سلامت برای تربیت پرستاران میلیاردها تومان هزینه می‌کند. اگر این پرستار ترک خدمت یا مهاجرت کند مردم و نظام سلامت ضرر می‌کنند. نباید پرستار در رسانه‌ها به عنوان گروه‌های مورد ظلم شناخته شود، بلکه جامعه پرستاری به دلیل تحصیلات آکادمیکی که دارند و خدمات درمانی بسیار مهمی که ارائه می‌کنند قدرتمند هستند. مردم باید بدانند سازمان نظام پرستاری بیشتر از آن که طرفدار مسائل صنفی پرستاران باشد، طرفدار حقوق مردم است.

عبادی با بیان اینکه قدرت اقتصادی یکی دیگر از مؤلفه‌های قدرت به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: همواره ثروتی که تولید می‌شده از محل تعرفه‌های پزشکی بوده که ۱۷ درصد آن به گروه پرستاری اختصاص می‌یافت اما اکنون با اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری، جامعه پرستاری به تولیدکنندگان منابع مالی تبدیل شده‌اند.

عبادی گفت: در سال ۱۴۰۱ اولین بسته‌های خدمتی تعرفه خدمات پرستاری ابلاغ شد و در این مدت K پرستاری ۵۰ درصد رشد داشته و مجموعاً با احتساب رشد ضرایب ریالی، ۳۰۰ درصد رشد در این زمینه داشته‌ایم که دستاورد مهمی به شمار می‌رود. باید تلاش کنیم سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده گروهی که در تولید ثروت در نظام سلامت نقش دارند، در شورای عالی بیمه سلامت حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد یکی دیگر از منابع قدرت هستند و اکنون ۶ انجمن علمی و جامعه علمی پرستاری در حال فعالیت هستند و نقش حوزه پرستاری امروز نسبت به سنوات گذشته پررنگ‌تر شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تشریح کرد: برای قدرتمند شدن باید حتماً وارد ساختارهای رسمی و غیررسمی شویم. ساختارهای رسمی معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری است و باید در کنار هم قرار بگیریم تا اثرات هم افزایی داشته باشیم.

نظر شما