شناسهٔ خبر: 67781282 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اوباما واجد شرایط ریاست‌جمهوری و حتی معاونت نیست

ایسنا

اگرچه رئیس‌جمهور از معاونش «کامالا هریس» حمایت کرده اما حضور چهره دیگری از جمله «باراک اوباما» بر سر زبان‌ها افتاده است اما سوال اینجاست که آیا او می‌تواند مجددا رئیس‌جمهور و یا معاون رئیس‌جمهور شود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بلاتکلیفی‌ در میان اعضای حزب دموکرات همچنان ادامه دارد و اگرچه کامالا هریس درخواست و حمایت رئیس‌جمهور بایدن را پذیرفته اما از آنجایی که کنوانسیون ملی حزب دموکرات هنوز برگزار نشده است، این حزب فعلا نامزدی برای انتخابات ۲۰۲۴ ندارد.

روزنامه آمریکایی «یواس‌ای تودی» در گزارشی می‌نویسد: «باراک اوباما به دلیل متمم بیست و دوم قانون اساسی ایالات متحده نمی‌تواند دوباره نامزد ریاست‌جمهوری شود.»

این متمم قانون اساسی آمریکا در سال ۱۹۵۱ در پاسخ به چهارمین دوره ریاست بی‌سابقه «فرانکلین دی روزولت» سی و دومین رئیس‌جمهور ایالات متحده وضع شد.

از زمانی که «جورج واشنگتن» نخستین رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۷۹۶ اعلام کرد برای دوره سوم نامزد نمی‌شود، به طور سنتی محدودیت دوره دوم متوالی برای روسای جمهور برقرار بود؛ اما روزولت با تکیه بر محبوبیت خود و حزب دموکرات این سنت را نادیده گرفت و برای سومین بار متوالی نامزد و در سال ۱۹۴۰ پیروز انتخابات و درنتیجه اولین و آخرین فردی بود که سه دوره متوالی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شد. البته دوره چهارم ریاست‌جمهوری روزولت بسیار کوتاه بود. به علت بیماری، حتی مراسم تحلیف او در مقیاسی کوچک برگزار شد و سرانجام دو ماه بعد در ۱۲ آوریل ۱۹۴۵ درگذشت.

متمم بیست و دوم قانون اساسی آمریکا می‌گوید: «هیچ شخصی نباید بیش از ۲ بار به سمت ریاست‌جمهوری انتخاب شود و شخصی که بیش از ۲ سال تصدی سمت ریاست‌جمهوری را در غیاب شخصی که به عنوان رئیس‌جمهور دوره مذکور انتخاب شده بود برعهده داشته باشد، نمی‌تواند بیش از یک بار به سمت ریاست‌جمهوری انتخاب شود.»

این اصل خاطر نشان می‌کند کسی که ۲ دوره ریاست‌جمهوری را پشت سر گذاشته باشد، دیگر نمی‌تواند برای سومین بار در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند.

اوباما واجد شرایط ریاست‌جمهوری و حتی معاونت نیست
اوباما و هریس

قانون اساسی ایالات متحده درباره سمت معاونت برای «باراک اوباما» چه می‌گوید؟

متمم دوازدهم قانون اساسی آمریکا می‌گوید: «اگر شخصی واجد شرایط برای ریاست‌جمهوری نباشد، درنتیجه برای سمت معاونت ریاست‌جمهوری نیز واجد شرایط نیست.»

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ – جایگزین جو بایدن –طی کنوانسیون ملی این حزب در شیکاگو از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ اوت (۲۹ مرداد الی ۱ شهریور) مشخص خواهد شد. رئیس‌جمهور بایدن از «کامالا هریس» به عنوان جانشین احتمالی‌اش حمایت کرده است.

نظر شما