شناسهٔ خبر: 67780706 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

مروری بر آثار برگزیده رشته نمایشنامه نویسی در دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری سیمرغ

نامزدهای برگزیده در رشته نمایشنامه نویسی دوازدهمین جشنواره فرهنگی و هنری سیمرغ در گفتگو با روابط عمومی جشنواره درباره آثار خود توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا به نقل از روابط عمومی جشنواره سیمرغ، سیما طهماسی، نامزد برگزیده رشته نمایشنامه‌نویسی در بخش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درباره موضوع اثر خود گفت: نمایشنامه «پناه من»، درباره زنی سی ساله است که پس از سال‌ها انتظار برای فرزندآوری، متوجه بارداری غیرمنتظره خود می‌شود. او خوشحال از این اتفاق است که متوجه بیماری قلبی جنین خود می‌شود و در ادامه داستان با چالش‌هایی زیادی روبرو می‌شود. او در نهایت با مشورت پزشکان تصمیم به نگهداشتن فرزند خود می‌گیرد.

طهماسی، درباره دیگر اثر ارسالی خود به جشنواره افزود: «چهل سالگی»، روایت یک خانواده تک فرزند است. فرزند خانواده دانشجوی شهری دیگر است و مادر خانواده در چهل سالگی، تصمیم به فرزندآوری مجدد می‌گیرد. داستان درباره تنش‌های این خانواده بر سر این تصمیم است و در نهایت این خانواده صاحب فرزند دوم خود می‌شود.

طهماسی با اشاره به جایگاه تربیت در خانواده در پایان اظهار کرد: تمام سعی من در آثارم، نشان دادن اهمیت جایگاه تربیت فرزند در خانواده است.

سیده ستاره موسوی مقدم، دیگر نامزد برگزیده رشته نمایشنامه‌نویسی بخش دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درباره اثر ارسالی خود به دوازدهمین جشنواره سیمرغ گفت: «حس مادری» قصه چند زن در مطب یک پزشک متخصص زنان است. مکالمه‌هایی میان این زنان صورت می‌گیرد که موجب می‌شود همگی آنان نگاهشان به مادر شدن و حس مادری تغییر کند.

موسوی مقدم در پایان گفت: حس مادری موضوعی بود که دوست داشتم درباره آن بنویسم. مشتاق بودم اثری تولید کنم که اگر خانواده ای تصمیم به سقط فرزند خود داشت از این کار صرف نظر کند تا جامعه‌ای شاد و جوان داشته باشیم.

یاسمن طرهانی نژاد، دیگر نامزد برگزیده رشته نمایشنامه‌نویسی در بخش دانشجویان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ درباره موضوع اثر خود به جشنواره گفت: «اهمال» درباره مادر یک خانواده است که درگیر بیماری روان است و پس از پذیرفتن بیماری خود برای ادامه زندگی به جایی که به آن تعلق دارد برمی‌گردد. پس از این اتفاق، فرزند خانواده به دلیل محرومیت از مادر خود، دچار مشکلات متعددی شده و از زندگی خود شکایت دارد.

طرهانی نژاد، در پایان درباره پیام اثر خود بیان کرد: تمام سعی من این بود که با این نمایشنامه این پیام را برسانم که اگر شخصی بیماریِ روانی دارد تا زمان درمان کامل نباید تشکیل خانواده دهد. تشکیل خانواده این افراد مشکلات زیادی برای شریک زندگی او و فرزندانش بوجود می‌آورد.

پریسا عباسی نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی بخش کارکنان نظام سلامت و فارغ التحصیلان علوم پزشکی وزارت بهداشت، درباره اثر خود گفت: نمایشنامه «شب،سکوت، سطل آشغال» یک اثر سورئال کودکانه است. داستان این اثر درباره زنی است که بچه‌دار نمی‌شود. زن در سطل آشغالی یک عروسک پیدا می‌کند. عروسک با زن حرف می زند و او را به صاحب خود می‌رساند. صاحب عروسک یک دختر بچه بی‌سرپرست است و زن پس از ملاقات با این دختر بچه، او را به سرپرستی می‌گیرد.

طاهره توسلی زنده جان، نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی بخش کارکنان نظام سلامت و فارغ التحصیلان علوم پزشکی وزارت بهداشت، درباره اثر خود گفت: نمایشنامه «آخرش» درباره روایت زندگی یک زوج است که چالش‌های مختلفی در زندگی خود دارند و در نهایت متوجه می‌شوند که کمبود زندگی زناشویی آن‌ها عدم وجود یک فرزند در کنارشان است.

عادله زاهدی احمد سرائی، نامزد رشته نمایشنامه نویسی بخش کارکنان نظام سلامت و فارغ التحصیلان علوم پزشکی وزارت بهداشت، درباره اثر خود با نام «این یک پایان خوش است» گفت: همانطور که از نام اثر پیداست داستان درباره خانواده‌ای است که در میان شرایط سخت زندگی قرار می‌گیرند اما با تلاش برای حل مشکلات، پایان خوشی را می‌بینند

محمدجواد صرامی فروشانی، نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی بخش کارکنان نظام سلامت و فارغ التحصیلان علوم پزشکی وزارت بهداشت، درباره موضوع اثر خود گفت: نمایشنامه « برادر کِشی » درباره رابطه میان چند برادر و خواهر ناتنی آنان است که دچار تنش و مشکلاتی با هم می‌شوند.

صرامی در پایان درباره پیام نمایشنامه خود گفت: مشکلات خانوادگی در میان خانواده‌ها باید حل شود تا تمایل به فرزندآوری در خانواده‌ها افزایش پیدا کند.

نادر آقائی نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی در بخش کارکنان نظام سلامت و فارغ التحصیلان علوم پزشکی وزارت بهداشت، درباره اثر خود گفت: «جنگ و صلح»، درباره زندگی زناشویی و نحوه ارتباط میان زن و شوهر است.

بابک زینالی نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی در بخش ملی دوازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، درباره اثر خود گفت: موضوع نمایشنامه «خانواده نسبتا خوشبخت» فرزندآوری است. این داستان به زبان طنز به مقوله فرزندآوری می‌پردازد و به موضوعاتی همچون تصمیم‌گیری برای فرزند جدید در خانواده و تسهیلات دولت برای فرزندآوری اشاره می‌کند.

حمیدرضا رنجکش آدرمنابادی، نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی در بخش ملی دوازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، درباره اثر خود با نام «من مترسک نیستم» گفت: این اثر درباره نوجوانی است که پدر و مادر او در شرف طلاق هستند. او شبی در مغازه پدرش می‌ماند و مانکن‌های مغازه شروع به صحبت با او می‌کنند. نوجوان این داستان یکی از مشکلات زندگی خود را تک فرزندی خانواده اش می‌داند.

رنجکش در پایان درباره اهمیت جشنواره بین‌المللی سیمرغ گفت: این نشانه بسیار خوبی است که وزارت بهداشت با کار فرهنگی و برپایی جشنواره به اهدافی همچون مسأله جمعیت ورود پیدا کرده است و امیدواریم این فعالیت‌ها ادامه پیدا کند.

سعید عرب ابوزیدآبادی نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی در بخش ملی دوازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، درباره اثر خود گفت: نمایشنامه «طعم آرامش» درباره زوج جوانی است که دچار بحران مالی شده‌اند و زن برای کمک به همسرش شاغل می‌شود. پس از مدتی شوهر او که مردی شکاک است دچار سوتفاهم‌ شده و درگیر مشکلاتی با یکدیگر می‌شوند. داستان نمایشنامه درباره ارتباط میان فرزندآوری و شاغل شدن زنان در جامعه است.

لیلا روغنگیرقزوینی، نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی در بخش ملی دوازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، درباره اثر خود گفت: «آمستردام» ماجرای یک زوج است که سودای مهاجرت دارند. داستان در یک عکاسی اتفاق می‌افتد و با آشنایی این زوج با فردی در آن عکاسی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند اما کیان خانواده آنها برای این آرزو از بین می‌رود.

روغنگیر در پایان درباره اهمیت حفظ کیان خانواده و پیام اثر خود بیان کرد: برای من، خانواده بسیار مهم است و باید برای خانواده از خیلی چیزها گذشت.

مرتضی اسدی مرام، نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی در بخش ملی دوازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، درباره اثر خود گفت: «گنجشکهای پشت پنجره» داستان دختری است که بر اثر یک تصادف، معلول شده و پدر خود را از دست می‌دهد. اعضای پدر این دختر اهدا می‌شود و سپس روند بهبود افسردگی این دختر پس از حادثه در این نمایشنامه روایت می‌شود. این اثر به طور کلی به موضوع معلولیت و اهدای عضو می‌پردازد.

اسدی با اشاره بر کارکرد اجتماعی نمایشنامه‌نویسی در پایان گفت: این اثر را به دنبال علاقه خود به کارکرد اجتماعی نمایشنامه نویسی برای کمک به مقوله‌ای همچون اهدای عضو نوشته‌ام.

هادی ولی پور قره قیه، نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی در بخش ملی دوازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، درباره اثر خود گفت: هدف نمایشنامه «یورتمه رفتن اسب ماده»، نقدی بر آسیب اجتماعی سقط جنین است. داستان این اثر درباره زوجی است که پس از ازدواج و قبل از عروسی صاحب فرزند می‌شوند. زن طبق عرف جامعه و برخلاف نظر شوهر خود، تصمیم به سقط جنین می‌گیرد که این امر موجب مشکلاتی در مسیر زندگی این زوج می‌شود.

سینا عباسی هولاسو، نامزد رشته نمایشنامه‌نویسی بخش ویژه، شبکه های بهداشت و بهورزها دوازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، درباره اثر خود گفت: نمایشنامه «باد از سمت شمال غرب می وزد» داستان یک زن است که در میان درگیری با مشکلات زندگی خود ناخواسته باردار می‌شود و به دور از چشم همسرش تصمیم به سقط فرزند خود می‌گیرد.

دوازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، با شعار "ایران جوان بمان" با موضوع جمعیت و فرزندآوری در بخش های نمایشنامه نویسی، تحقیق و پژوهش، سرود، فیلم، ادبی، هنرهای تجسمی و برنامه‌های رادیویی برگزار می‌شود.

نظر شما