شناسهٔ خبر: 67779141 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

در «نمایشگاه ۱۰۲۰ روز تلاش جهادی فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم»

صفری: امسال از ترانزیت ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم/عضویت ایران در بریکس و شانگهای تماما در دولت سیزدهم شکل گرفت

صفری با بیان اینکه بر جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید داشته‌ایم، گفت: در مسأله ترانزیت صادرات و واردات را داریم. همچنین، ما پنج آلترناتیو داریم برای کریدور شمال و جنوب که این هم موضوعات خودش را دارد. امسال ما ۱۷ و نیم میلیون تن ترانزیت داشتیم و ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی بدست آوردیم. هرچه این ابزارها بیشتر شوند درآمد ارزی ما هم بالاتر می‌رود.

صاحب‌خبر -

دیپلماسی ایرانی: مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیگر سخنران در حاشیه «نمایشگاه ۱۰۲۰ روز تلاش جهادی فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم» بود که درباره عملکرد معاونت تحت مدیریت خود در دولت سیزدهم سخنانی ایراد کرد. وی گفت: «معتقدم مباحث اقتصادی مستقیما روی مسائل امنیتی تاثیرگذار است، برای مثال وقتی ما با یک کشور همسایه مشکل پیدا کردیم با تداوم کار اقتصادی توانستیم فضا را آرام کنیم و روابط را عادی کردیم. خلق دلار و ارز و ایجاد شغل از جمله اهداف ما بود که در راستای آنها اقدامات زیادی انجام دادیم. اولین چیزی که ارز ایجاد می‌کند صادرات است و اولویت هم کشورهای همسایه است و بعد دیگر کشورها. تمرکز ما بر افزایش صادرات بود و فاکتورهایی هم لازم داشت.

معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: اگر ما تعرفه های ترجیحی و برخی دیگر موضوعات را با کشورهایی داشته‌باشیم می توانیم راحت‌تر صادرات داشته باشیم‌ بنابراین شروع کردیم به تثبیت و افزایش صادرات به کشورهایی که پیشتر هم داشتیم. در کنار تثبیت این بازارها نیز به دنبال گسترش بازارهای جدید بودیم.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر واردات بود که صرفه جویی ارزی را از طریق ایجاد چند منبع انجام‌ دادیم. منابع مختلف ما با یکدیگر رقابت می‌کنند و نتیجه آن صرفه جویی ارزی برای ما هست. برای خلق ارز مسائلی که وابستگی به خارج داشتیم را داخلی کردیم. در بخش دارو، مواد اولیه شیمیایی وارد می‌کنیم. در بحث کود شیمیایی ما تولیداتی را در بندرعباس داریم. ۱۴ نوع دارو در عراق تولید می‌کنیم و برای آنکه بتوانیم بازار دارو را در این کشور حفظ کنیم باید به تولید ادامه دهیم و این شرایط را برای دیگر کشورها هم داریم و این یعنی انتقال تکنولوژی دو طرفه است.

صفری با بیان اینکه بر جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید داشته‌ایم، گفت: در مسأله ترانزیت صادرات و واردات را داریم. همچنین، ما پنج آلترناتیو داریم برای کریدور شمال و جنوب که این هم موضوعات خودش را دارد. امسال ما ۱۷ و نیم میلیون تن ترانزیت داشتیم و ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی بدست آوردیم. هرچه این ابزارها بیشتر شوند درآمد ارزی ما هم بالاتر می‌رود. در حوزه دانش بنیان‌ها روزی که شروع کردیم ۳۰۰ میلیون دلار بود و امروز ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است‌. برای اینکه تثبیت بازار داشتنه باشیم خانه‌های فناوری را در ۱۲ کشور را ایجاد کردیم که نمایشگاهی از تولیدات دانش بنیان ما در کشورهای مختلف است که قرار است تا پایان سال به ۳۰ خانه فناوری برسد.

به گزارش ایرنا، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: عضویت ایران در بریکس و شانگهای تماما در این دولت شکل گرفت. در سفر اول رئیس جمهور شهید به تاجیکستان فرایند وارد شدن ما به شانگهای شکل گرفت. در جلسات این سازمان‌ها مقامات کشورهای عضو دیدارهای دو و چندجانبه دارند و این برای همه مهم و مفید است.

صفری بیان داشت: سفری را اخیرا به عربستان داشتیم که مفید بود و به زودی ظرف دو الی سه ماه آینده کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو طرف را خواهیم داشت و دعوت کردیم برخی مقامات مرتبط این کشور به ایران بیایند و از توانمدی‌های ما دیدن داشته باشند. تلاش ما این است که بخش خصوصی دو طرف میان ایران و عربستان فعال شود که اولین قدم آن کمیسیون مشترک اقتصادی خواهد بود. بنابراین، عربستان مشتاق همکاری تجاری با ایران هست. 

معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت چهاردهم حتما جلسات آتی بریکس و سازمان همکاری شانگهای را شرکت خواهد کرد.

صفری در خصوص سفرش به روسیه به همراه رییس مجلس هم گفت: این دومین جلسه اقای قالیباف بود که در بریکس شرکت می کردند. او ۱۲ ملاقات دوجانبه داشت. موارد دوجانبه با روسیه مرور شد. روابط تجاری هم مطرح شد که سیاست ها ادامه پیدا خواهد کرد. آقای قالباف در مورد واگذاری زمین ها برای ترانزیت گفت ما قوانینی داریم و از این طریق باید امور انجام شود.

نظر شما