شناسهٔ خبر: 67778784 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

با کناره گیری پیرمرد شانس میلیاردر بیشتر شد یا کمتر؟

بایدن دست و پای ترامپ را در پوست گردو گذاشت

سایت جماران

نام چندین ستاره که به تازگی در حزب دموکرات درخشیده اند به عنوان جایگزین هاریس مطرح شده اند از جمله «جاش شاپیرو» (پنسلیوانیا) و گریچن ویتمر (میشیگان) و گوین نیوسوم (کالیفرنیا)، اما مساله ثابت این است که هر کس کاندیدای حزب دموکرات شود از حملات سخت میلیاردر آمریکایی جان سالم به در نخواهد برد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

برای ترامپ بهتر بود که به جای رقابت با هر کاندیدای احتمالی دیگر با بایدن رقابت کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره کناره گیری جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از رقابت انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا نوشت: کناره گیری جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر آینده بر تبلیغات رقیب جمهوری خواهش دونالد ترامپ که بایدن را هدف مورد علاقه دموکرات می‌دانست تأثیر می‌گذارد.

برای مدت چند ماه دونالد ترامپ و هم پیمانانش بر ترس و نگرانی درباره سلامتی رئیس جمهوری ۸۱ساله که دوران ریاستش رو به پایان است تمرکز کرده بودند و ویدیوهایی از تپق زدن و اشتباهات و گاف‌های او در سخنرانی‌هایش را به اشتراک می‌گذاشتند.

بعد از اعلام کناره گیری بایدن از رقابت انتخاباتی، ترامپ در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال» نوشت که جو بایدن شایسته این نبود که کاندید انتخابات ریاست جمهوری باشد و بی‌تردید مناست خدمت هم نبود.

اما جمهوریخواهی که از یک ترور جان سالم به در برد باید دست به یک تحول استراتژیک بزند.

هنری تحلیلگر سیاسی به خبرگزاری فرانسه گفت که «این یک خبر بد برای ترامپ است» زیرا قبل از کناره گیری بایدن وی از کمترین هواداری و حمایت در نظرسنجی‌ها برای دور نخست ریاستش برخوردار بود و سن او هم یک مانع اساسی بود که نمی‌توانست از آن عبور کند.

این تحلیلگر می‌افزاید: برای ترامپ بهتر بود که به جای رقابت با هر کاندیدای احتمالی دیگر با بایدن رقابت کند.

هر چند کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان تا کنون این کناره گیری را دست کم گرفتند اما مسئولان این ستاد اخیرا پشت پرده روی بهترین شیوه‌های حمله به کاندیدای دمورات جایگزین یعنی «کاملا هاریس» تمرکز کردند.

انتظار می‌رود که سناتور ۵۹ساله سابق ایالت کالیفرنیا که تبدیل به اولین زن و اولین آفریقایی آسیایی شد که معاون رئیس شد برای به دست آوردن کارت کاندیداتوری با دیگر شخصیت‌های حزب دموکرات رقابت کند.

روز یکشنبه تیم ستاد تبلیغاتی ترامپ به هاریس در پی حمایت بایدن از کاندیداتوری‌اش به نمایندگی از حزب دموکرات حمله کرد و این ستاد تأکید کرد که هاریس بدتر از رئیس جمهوری است که دوران ریاستش رو به پایان است.

تغییر اساسی رخ نمی‌دهد
دونالد ترامپ اخیرا گفت که کاندید می‌شوم و تبلیغات می‌کنم چه ضد بایدن چه ضد شخصیت دیگری.

جیسون میلر یکی از نزدیک‌ترین مشاوران کاندیدای جمهوریخواه نیز گفت که کارزار «به شکل اساسی تغیر نمی‌کند».

وی افزود: چه جو بایدن باشد چه کامالا هاریس یا هر دموکرات چپگرای تندروی دیگر، همه آن‌ها مسئول نابودی اقتصاد و فروپاشی مرزهای ما هستند.

رای دهندگان در نظرسنجی‌ها نیز از ماه‌ها پیش تا کنون تمایل خود به کاندیدای کم سن و سال‌تر را نشان داده بودند و بنابراین انتخاب یک فرماندار دموکرات جوان از یک ایالت اصلی می‌تواند تهدیدی برای کاندیدای جمهوری خواه باشد که در پایان دور دوم ریاست احتمالی‌اش ۸۲ساله خواهد بود.

احتمال دارد کاندیداتوری کامالا هاریس یک خطر به شمار رود زیرا هاریس می‌تواند که آرای زنانی که به شکل تاریخی به مردان رأی می‌دهند و نقطه ضف حزب جمهوریخواه به شمار می‌روند را جذب کند.

تناقض فرهنگ‌ها
کاندیداتوری هاریس می‌تواند به دموکرات‌ها این فرصت را بدهد که کارزار ریاست جمهوری در کنفرانس حزب در ماه آگوست به عنوان نزاع میان دو فرهنگ متنقاض بازتعریف کنند.

در صورتی که هاریس بتواند کارت کاندیداتوری را به دست آورد، این دادستان کل سابق با اولین رئیس جمهوری رویاروی م یکند که در دادگاه‌های جنایی در تاریخ ایالات متحده آمریکا محاکمه شده و همچنان در مسائل مختلفی تحت پیگرد است.

علاوه بر آن، کامالا هاریس از خق سقط جنین در دولت بایدن دفاع کرده است و این خود موضوعی جنجالی است که حزب جمهوریخواه در گذشته در صندوق‌های رای از آن به شدت آسیب دیده است.

بر اساس نظرسنجی‌ها کامالا هاریس در رویارویی با ترامپ در ایالت‌های میشیگان و پنسیلوانیا که سرنوشت انتخابات را رقم می‌زنند نتایج بهتری از جو بایدن به دست می‌آورد.

با وجود این ترامپ می‌تواند به هاریس که معاون رئیس جمهور است به همان شکلی که به جو بایدن حمله کرد به وی نیز به ویژه در مساله مهاجرت حمله کند.

نام چندین ستاره که به تازگی در حزب دموکرات درخشیده‌اند به عنوان جایگزین هاریس مطرح شده‌اند از جمله «جاش شاپیرو» (پنسلیوانیا) و گریچن ویتمر (میشیگان) و گوین نیوسوم (کالیفرنیا) اما مساله ثابت این است که هر کس کاندیدای حزب دموکرات شود از حملات سخت میلیاردر آمریکایی جان سالم به در نخواهد برد.

کناره گیری بایدن و واکنش‌ها
جو بایدن با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس رسما از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان نامزد دموکرات‌ها کنار کشید.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که قرار بود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده رقابت کند با انتشار این پیام به صورت رسمی کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

بایدن ۸۱ساله که برای این کار به شدت از سوی هم‌حزبی‌های خود تحت فشار بود، پیش‌تر گفته بود تنها در صورت ابتلا به بیماری و یا تشخیص پزشکان از رقابت کنار خواهد رفت.

او روز یکشنبه در پیام کناره‌گیری خود تصریح کرد: «فکر می‌کنم این اقدام در راستار منافع حزب و کشور من است و از این پس تنها بر انجام وظایف ریاست جمهوری تا پایان دوره خود متمرکز خواهم شد.»

بایدن همچنین ضمن حمایت از نامزدی کامالا هریس، معاون اول خود برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که «اواخر این هفته» با مردم کشورش سخن خواهد گفت.

خبر غافلگیرکننده انصراف جو بایدن از ادامه کارزار انتخاباتی در حالی از سوی او اعلام شد که کمتر از چهار ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باقی است و تردیدهایی در خصوص وضعیت جسمانی و روحی وی طی هفته‌های گذشته، بویژه پس از مناظره با دونالد ترامپ مطرح شده بود.

کامالا هریس برای نامزدی اعلام آمادگی کرد
کامالا هریس، معاون اول جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد در پی احراز نامزدی انتخابات ریاست جمهوری کشورش به نمایندگی حزب دموکرات برای شکست دادن دونالد ترامپ است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه پس از اتشار خبر کناره‌گیری رئیس‌جمهور ۸۱ساله دموکرات، به آنچه وی اقدام «فداکارانه و میهن‌پرستانه» او خواند اشاره کرد و گفت: «من هر کاری که در توانم باشد برای متحد کردن حزب دموکرات و متحد کردن ملت انجام خواهم داد تا دونالد ترامپ را شکست دهیم.»

حزب دموکرات: فرایند انتخاب جایگزین بایدن «شفاف» خواهد بود
حزب دموکرات آمریکا روز یکشنبه اطمینان داد که فرآیند انتخاب نامزد دموکرات که جایگزین جو بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر خواهد شد، «شفاف و منظم» خواهد بود.

جیمی هریسیون، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات، در بیانیه‌ای نوشت: «در روزهای آینده، حزب ما یک فرآیند شفاف و منظم را برای پیشبرد کار، به عنوان یک حزب دموکرات متحد، با نامزدی که بتواند دونالد ترامپ را در نوامبر شکست دهد، آغاز خواهد کرد.»

نخستین واکنش ترامپ: جو کلاه‌بردار صلاحیت ریاست جمهوری نداشت
دونالد ترامپ، رقیب پیشین جو بایدن پس از انتشار خبر کناره‌گیری رئیس جمهوری ایالات متحده از رقابت‌های انتخاباتی صلاحیت او را به کلی زیر سوال برد.

نامزد جمهوری‌خواهان روز یکشنبه در پی رسمی شدن انصراف آقای بایدن گفت که او «صلاحیت نامزدی» و همچنین ریاست جمهوری را نداشت.

دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی متعلق به خود تحت نام «تروث سوشال» نوشت: «جو کلاهبردار صلاحیت نامزدی را نداشت و قطعاً صلاحیت انجام وظایفش را نیز ندارد.»

«هریس رقیب آسان‌تری است»
دونالد ترامپ همچنین در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که فکر می‌کند شکست دادن کامالا هریس در انتخابات برای او از بایدن آسان‌تر خواهد بود.

اردوگاه جمهوری‌خواه اخیراً حملات خود را علیه کامالا هریس با هدف بی‌اعتبار کردن او افزایش داده است، در حالی که گمانه‌زنی‌ها در مورد نامزدی احتمالی او به جای جو بایدن رو به افزایش است.

درخواست استعفای بایدن
یکی از رهبران جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا در پی اعلام کناره‌گیری جو بایدن خواستار استعفای فوری او از سمت ریاست جمهوری شد.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در همین خصوص با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر جو بایدن صلاحیت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد، صلاحیت انجام وظایف ریاست جمهوری را نیز ندارد. او باید بلافاصله استعفا دهد»

نمایندگان حزب دموکرات باید انتخاب کامالا هریس معاون اول جو بایدن را به عنوان جایگزین وی در رقابت انتخاباتی با دونالد ترامپ مورد تایید قرار دهند.

معاون رئیس‌جمهور یک انتخاب طبیعی و قابل انتظار است اما به صورت خودکار صورت نمی‌گیرد؛ کامالا هریس برای احراز نامزدی دموکرات‌ها به تایید نمایندگان حزب دموکرات نیاز دارد.

جو بایدن قرار بود در کنوانسیون حزب دموکرات که برای اواسط ماه اوت برنامه‌ریزی شده بود به عنوان نامزد دمکرات‌ها معرفی شود.

اکنون تصمیم نهایی برای انتخاب جایگزین جو بایدن به عهده نمایندگان حزب دموکرات است، ۳ هزار نهصد نفر با پروفایل‌های بسیار متنوع که برای اغلب مردم کاملاً ناشناس، هستند.

سایر منتخبان ارشد حزب دموکرات نیز ممکن است در این میان به دنبال کسب نامزدی حزب باشند. این در حالی است که از گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا نیز به عنوان یک چهره شاخص دموکرات که برای نامزدی بخت بالایی دارد، نام برده می‌شود.

اوباما از بایدن تمجید کرد و در عین حال به دموکرات‌ها هشدار داد
باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در پیامی ضمن تمجید از جو بایدن هشدار داد که کناره‌گیری او دموکرات‌ها را به سوی یک «زمین ناشناخته» می‌برد.

اقای اوباما در بیانیه‌ای نوشت: «من می‌دانم که اگر او اطمینان داشت این تصمیم بهترین انتخاب برای آمریکا نیست آنرا اتخاذ نمی‌کرد.»

رئیس جمهوری سابق ایالات متحده افزود: «ما در روزهای آینده به سوی سرزمینی ناشناخته حرکت خواهیم کرد. اما من اعتماد فوق‌العاده‌ای دارم که رهبران حزب ما قادر خواهند بود فرایندی را ایجاد کنند که منجر به ظهور یک نامزد استثنایی شود»؛ باراک اوباما در این میان به نام کامالا هریس اشاره‌ای نکرد.

نانسی پلوسی: جو بایدن «یکی از مهم‌ترین روسای جمهوری تاریخ آمریکا» است
نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان ایالات متحده و چهره برجسته حزب دموکرات، روز یکشنبه پس از اعلام کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری، او را به عنوان «یکی از مهم‌ترین روسای جمهوری تاریخ آمریکا» ستود.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهوری جو بایدن یک میهن‌پرست آمریکایی است که همواره کشورمان را در اولویت قرار داده است.»

خانم پلوسی بدون هیچ اشاره‌ای به کامالا هریس و یا اعلام حمایت از وی در توصیف بایدن افزود: «آنچه از دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و رهبری جو بایدن به جا مانده باعث می‌شود که او را «یکی از مهم‌ترین روسای جمهوری تاریخ آمریکا» بدانیم.

هیلاری و بیل کلینتون از کامالا هریس حمایت کردند
بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند: «ما افتخار می‌کنیم که با نظر رئیس‌جمهوری همراه شویم و از معاون او کامالا هریس حمایت کنیم؛ هر کاری که در توان‌مان باشد برای پشتیبانی از او انجام خواهیم داد.»

رهبر دموکرات‌های سنا از جو بایدن تقدیر کرد
چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا، پس از اعلام کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری، او را «یک میهن‌پرست بزرگ» خواند و از او تقدیر کرد.

شومر تأکید کرد: «تصمیم بایدن قطعاً آسان نبوده، اما او بار دیگر کشور، حزب و آینده ما را در اولویت قرار داد.» وی خطاب به آقای بایدن افزود: «جو! این روز نشان می‌دهد که تو یک میهن‌پرست بزرگ هستی.»

نظر شما