شناسهٔ خبر: 67777970 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

اهمیت راهبردی عملیات ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی ارتش یمن به مرکز اراضی اشغالی از ابعاد بسیاری دارای اهمیت است و شکست راهبردی رژیم صهیونیستی را در مقابل محور مقاومت بیش از پیش آشکار کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – در ادامه پیامد‌های منطقه‌ای جنگ غزه، ارتش یمن برای نخستین بار طی عملیاتی تل‌آویو، مرکز اراضی اشغالی را هدف حمله پهپادی قرار داد.

این عملیات در حالی انجام شد که ارتش یمن از ماه نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ماه ۱۴۰۲) عملیاتی را علیه کشتی‌های تجاری و نظامی مرتبط با رژیم صهیونیستی در حمایت از فلسطین آغاز کرده است.

 ارتش یمن بار‌ها تاکید کرده که عملیات آن‌ها تا زمان برقراری آتش‌بس در غزه ادامه خواهد داشت.

در حمله به تل‌آویو چه اتفاقی روی داد؟

در ساعات اولیه روز جمعه گذشته، یک پهپاد شلیک شده از سوی ارتش یمن به ساختمانی در مرکز تل‌آویو واقع در حدود ۱۰۰ متری ساختمان سفارت آمریکا برخورد کرد.

در این حمله یک نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند و صهیونیست‌ها دچار سراسیمگی و اضطراب شدند؛ این اولین بار بود که یک حمله ارتش یمن در اراضی اشغالی منجر به مرگ می‌شد و پهپاد شلیک شده مسافتی بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر را طی کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، این پهپاد مستقیما حرکت نکرده و ارزیابی‌های نظامی نشان می‌دهد که بر فراز مصر رفته و از سمت دریای مدیترانه بر فراز دریا و از ارتفاع کم به سمت تل‌آویو پرواز کرده است.

چرا منطقه یافا هدف قرار گرفت؟

یمنی‌ها به پهپادی که تل‌آویو را هدف قرار داد لقب یافا دادند؛ شهر یافا، مرکز تجاری فلسطین، در سال ۱۹۴۸ از سوی نظامیان صهیونیست هدف تهاجم قرار گرفت و از آن زمان تحت نام تل‌آویو اشغال شد.

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، در بیانیه خود با اعلام این حمله، تل‌آویو را به نام فلسطینی آن یافا نامید و آن را سرزمینی اشغال شده و منطقه ناامن توصیف کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده که یک «خطای انسانی» منجر به این شد که این پهپاد با «هواپیمای دوست» اشتباه گرفته شود و با وجود شناسایی تا ۶ دقیقه قبل از برخورد، سرنگون نشود.

با وجود این ارتش یمن اعلام کرد که از نوع جدیدی از پهپاد استفاده کرده که رادارگریز است؛ ارتش یمن تاکید کرد که قصد دارد «احساس ناامنی» را بر تل‌آویو، محل استقرار بسیاری از دفاتر کابینه و نظامی رژیم صهیونیستی و همچنین سفارت‌خانه‌های خارجی، تحمیل کنند.

احتمال پیوستن حزب‎‌الله لبنان به جنگ

حزب‌الله لبنان از زمان آغاز جنگ غزه درگیر در جنگ مرزی با رژیم صهیونیستی است و بیم آن می‌رود که این درگیری به یک جنگ همه‌جانبه تبدیل شود

این جنبش مقاومت از عملیات پهپادی ارتش یمن علیه تل‌آویو استقبال و تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده مرحله خطرناک و جدیدی در درگیری را نشان می‌دهد.

ارتش یمن هشدار داده که به حملات خود به اهداف اراضی اشغالی ادامه خواهد داد؛ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت که آن‌ها چندین موشک بالستیک به شهر بندری ایلات در اراضی اشغالی شلیک کردند.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که حمله رژیم صهیونیستی به الحدیده، عملیات ارتش یمن را علیه این رژیم متوقف نخواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما