شناسهٔ خبر: 67776939 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مستحبی که هزار واجب در آن است

آیت‌‎الله‌ بهجت قبل از مقام مرجعیت و پیش از آنکه به عرفان و زهد شهره شود، دلداده و شیدای اهل‌بیت عصمت و طهارت و بویژه حضرت سیدالشهدا(ع) بود و این دلدادگی گاه بر زبانش جاری می‌شد و ما اکنون چله نشین غم حسین(ع) به مدد کلام آن مرد خدا هستیم.

صاحب‌خبر -

کتاب «رحمت واسعه» مجموعه بیانات آیت‌الله محمدتقی بهجت درباره خصائص رحمت واسعه خدا، حضرت سیدالشهدا(ع) است که در مجالس درس و محافل دیگر مطرح کرده‌اند و در آن به مباحث مختلف درباره اهمیت زیارت، اشک و اقامه عزا برای امام حسین(ع) پرداخته شده است. منتخبی از مطالب کتاب رحمت واسعه را در ادامه می‌خوانید.

می‌گوییم؛ به واجبات می‌پردازیم، مستحبات، شد شد، نشد نشد.

این مستحبات است که انسان را به جایی می‌رساند، برای همین سباع و بهایم رشوه برای جلوگیری از مستحبات گرفته بودند. مأموریت رضاخان پهلوی این بود که دستگاه روحانیت و روضه‌خوانی را تقریبا تعطیل کند؛ لذا در آن زمان نزد آقا شیخ عبدالکریم حائری گفته شد روضه‌خوانی امر مستحبی است، شما با جلوگیری رضاخان از آن مخالفت نکنید. ایشان در جواب فرمودند بلکه مستحب است اما هزار واجب در آن است. زیرا مجلس روضه فقط روضه‌خوانی نیست بلکه مجلس درس احکام و معارف و عقاید و ترویج مذهب است.

خدا می‌داند که چقدر احکام واجب و چه چیزهایی از حالات، سیره و کلمات سیدالشهدا(ع) و سایر معصومین(ع) در مقدمه روضه نقل می‌شود که سبب تقویت دین و موجب افزایش ایمان مردم است.

نظر شما