شناسهٔ خبر: 67776934 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

رستاخیز دموکرات‌ها/ آیا «کاملا هریس» شانسی در برابر ترامپ دارد؟

پس از هفته‌ها گمانه‌زنی درباره آینده سیاسی حزب دموکرات، سرانجام جو بایدن تسلیم هم حزبی‌های خود شد و از رقابت‌های انتخاباتی کنار کشید؛ هر چند با وجود حمایت اولیه برخی چهره‌های برجسته حزب دموکرات از «کاملا هریس» اما صحبت درباره نامزد نهایی حزب اقدامی عجولانه به نظر می‌رسد. حال سوالی اصلی در میان نخبگان دموکرات آن است که باید وارث میراث بایدن را به عنوان جانشین انتخاب کنند یا از فردی محبوب و مردمی حمایت کنند؟

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین - محمد بیات: در ماه‌های اخیر سلسله اشتباهات و ناتوانی آشکار بایدن برای غلبه بر ترامپ سبب شد تا اعضای اصلی حزب دموکرات با ارسال نامه‌های خصوصی و آشکار از رئیس جمهور مستقر بخواهند تا داوطلبانه از رقابت‌ها کنار کشیده تا از این طریق بتواند اندک شانس باقی مانده برای پیروزی دموکرات‌ها را زنده نگه دارد. مناظره ۲۷ ژوئن در شبکه «سی. ان. ان» و شکست سنگین بایدن از رقیب جمهوری خواه سبب برانگیخته شدن نخستین واکنش‌ها و اراده «الاغ‌ها» برای کنار گذاشتن او شد.

دیگر سنجه قابل استناد برای بررسی وضعیت ناپایدار بایدن، شرایط نامناسب وی در ۶ تا از ۸ ایالت چرخشی بود. سومین نشانه مهم عقب نشینی برخی حامیان مالی کمپین انتخاباتی بایدن- هریس و خودداری آنها از ارائه کمک‌های بیشتر بود. چهارمین متغیر تاثیر گذار در روند «سقوط بایدن» هماهنگی میان رسانه‌های اصلی و شخصیت‌هلی کلیدی حزب دموکرات برای زدن تیر خلاص به رئیس جمهور بود؛ در حالی که رسانه‌های نزدیک به حزب با استخدام واژه «وحشت» سعی داشتند تا تداوم نامزدی بایدن را به عنوان فردی «پیر» زیر سوال ببرند، افراد مهمی همچون نانسی پلوسی، چاک شومر و در نهایت باراک اوباما با ارائه توصیه‌های خصوصی خواستار تغییر نامزد اصلی حزب دموکرات شدند.

با وجود تشدید فشارها اما بایدن با ارائه سخنرانی قابل قبول در اجلاس ناتو و همچنین از سرگیری فعالیت‌های انتخاباتی سعی کرد تصویری متفاوت از خود نشان دهد اما وقوع اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی میخ آخر را بر تابوت «جو» زد. ترور نافرجام ترامپ و زخمی شدن وی سبب شد تا فاصله میان دو نامزد بیشتر شده و دموکرات‌ها دیگر امیدی به پیروزی بایدن نداشته باشند.

رستاخیز دموکرات‌ها/ آیا «کاملا هریس» شانسی در برابر ترامپ دارد؟

کناره گیری رسمی بایدن از رقابت‌های انتخاباتی

سرانجام تشدید فشارهای درون حزبی، عدم اقبال افکار عمومی و فشارهای رسانه‌ای- مالی سبب شد تا بایدن با انتشار بیانیه‌ای تاریخی از ادامه رقابت‌ها انصراف داده و به صورت رسمی از کاملا هریس معاون اول خود حمایت کند. تنها دقایقی پس از انتشار این خبر بیل- هیلاری کلینتون، الیزابت وارن، ایلهان عمر و برنی سندرز نیز از هریس حمایت کردند.

جالب توجه آن است که در بیانه اوباما ضمن تقدیر از بایدن اما هیچ اشاره به نامزدی هریس نشد و نتیجه نهایی با اجماع اعضای ارشد حزب دموکرات واگذار شد! نانسی پلوسی هم تاکنون موضع روشنی اتخاذ نکرده است. با توجه به قوانین انتخاباتی آمریکا در خصوص انتقال کمک‌های کمپین انتخاباتی و همچنین نتایج آخرین نظرسنجی‌ها اما به نظر می‌رسد هنوز اجماع کامل بر سر انتخاب نامزد نهایی حزب وجود ندارد. برخی تحلیلگران معتقدند این امکان وجود دارد که اوباما بخواهد به نفع همسر خود «میشل» لابی کرده و او را به عنوان نامزد نهایی معرفی کند.

با وجود گمانه‌زنی‌ها فوق اما به نظر می‌رسد تا این لحظه کاملا هریس بیشترین شانس را برای رقابت با ترامپ دارد. برخی تحلیلگران معتقدند اگر هریس معاون اولی «مرد» و «سفید پوست» مانند جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا انتخاب کند شانس بیشتری برای جلب آرا در ایالت‌های مردد و پیروزی بر ترامپ دارد.

رستاخیز دموکرات‌ها/ آیا «کاملا هریس» شانسی در برابر ترامپ دارد؟

حمایت قاطع بایدن از کاملا هریس

بسیاری از نخبگان حزب دموکرات بر این اعتقاد بودند که شخصی مانند کاملا هریس به دلیل تعلق داشتن به اقلیت‌های رنگین پوست و آسیایی‌تبار از شانس زیادی برای ایجاد بسیج عمومی و شکست ترامپ برخوردار است. نتایج آخرین نظرسنجی‌ها انجام شده در آمریکا نیز این موضوع را تایید می‌کند.

به عنوان مثال در نظرسنجی «YouGov» که در روزهای ۲۶ الی ۲۸ تیرماه برگزار شد هریس با ۴۸ درصد آرا در پشت سر ترامپ قرار داشت. دیگر نظرسنجی معتبر و قابل استناد «Ipsos» است که در آن هریس و ترامپ هر دو با ۴۴ درصد در وضعیت «برابر» قرار دارند. اعداد و ارقام فوق نشان دهنده شانس بالای هریس برای رقابت با ترامپ است. نظرسنجی «Morning Consult» فاصله میان دو هریس و ترامپ را تنها ۱ درصد اعلام کرده است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد اجماع بر سر این گزینه سبب طلوع مجدد ستاره اقبال دموکرات‌ها در انتخابات خواهد شد و می‌تواند چالش‌های جدی برای کمپین ترامپ ایجاد کند. با این حال به نظر می‌رسد رهبران اصلی حزب مانند اوباما، شومر و پلوسی قصد دارند تا در روندی «اجماع ساز» نه «تحمیلی» نامزد نهایی را معرفی کنند. اگر رهبران دموکرات بخواهند این مسیر را طی کنند باز هم به نظر می‌رسد هریس شانس بیشتری داشته باشد.

رستاخیز دموکرات‌ها/ آیا «کاملا هریس» شانسی در برابر ترامپ دارد؟

تزریق خون تازه به رگ‌های حزب دموکرات

در سه ماه باقی مانده تا انتخابات، هریس نامزد (احتمالی) دموکرات‌ها باید با در نظر گرفتن فاصله به وجود آمده میان بایدن-ترامپ، بر روی نقاط چالشی همچون سقط جنین، جنگ غزه، تبعیض نژادی و برنامه جمهوری خواهان برای تضعیف دموکراسی آمریکایی مانور داده تا بتوانند نتایج نظرسنجی‌ها را به شکل محسوسی تغییر دهد.

چالش اصلی هریس در مسیر رقابت با ترامپ دفاع وی از میراث بایدن است. رئیس جمهوری که توان ادامه رقابت‌ها را نداشت و در نهایت مجبور شد تا به نفع معاون خود کنار بکشد. با وجود چالش فوق اما استعفای بایدن سبب ایجاد روزنه امیدی در میان نیروهای ترقی خواه و جوان حزب دموکرات شده و می‌تواند مقدمه‌ای برای «تغییر بازی» به نفع حزب دموکرات باشد.

نظر شما