مثلاً یکی از راههای ارزان، استفاده از پنل اس ام اس برای ارسال پیامک است که به شما اجازه میدهد پیامک را فقط مثلاً برای اصفهانیها یا خانمهای صاحب خودروی سواری ساکن تبریز بفرستید.
بیایید ببینیم اصلاً منظورمان از بازاریابی محلی چیست و بعد هم به نحوهٔ ارسال پیامک در محدوده جغرافیایی مشخص نگاهی بیندازیم.
بازاریابی محلی چیست؟
بازاریابی محلی (Local Marketing) یک استراتژی بازاریابی است که بر جذب مشتریان در محدوده جغرافیایی پیرامون کسبوکارتان تمرکز میکند. این نوع استراتژی به بازاریابی محلهای یا بازاریابی فروشگاههای محلی هم معروف است.
در این روش، شما روی گروه خاصی از افراد که میدانید در نزدیکی شما زندگی یا کار میکنند تمرکز میکنید؛ به این ترتیب، میدانید شانس بالایی برای پاسخ مثبت آنها به پیشنهادتان و خرید از کسبوکارتان دارید.
فرض کنید غذای خانگی در تهران دارید. اول از همه که لوکیشن خودتان را در گوگل مپ ثبت میکنید. دوم اینکه با کمک پنل اس ام اس تهران پیامک را مثلاً بهدست مدیران کسبوکارها میرسانید تا غذای شرکت را از شما تهیه کنند.
برای کسبوکار فرضی شما، افرادی که در شهرهای دیگر زندگی میکنند، مناسب نیست و استفاده از تبلیغات انبوه در سطح کشوری فقط باعث میشود بودجهتان سوخت شود.
استفاده از پنل پیامکی فقط یکی از تکنیکهای بازاریابی محلی است. ثبت لوکیشن در گوگل مپ، سئوی محلی، تبلیغات تلویزیونی در شبکههای استانی، تبلیغات بیلبوردی، پخش تراکت، شرکت در رویدادهای محلی و… از دیگر روشهاست.
در بازاریابی محلی، مشتری خودتان را بشناسید!
برای موفقیت در بازاریابی محلی، باید مخاطبان هدف خود را بهدقت شناسایی کنید. این شناخت با تعریف شخصیتهای خریداران به دست میآید. شخصیت خریدار، توصیفی دقیق از مشتری ایدئال شما است که شامل اطلاعات جمعیتشناسی (سن، جنس، تحصیلات، درآمد) و روانشناختی (ارزشها، علایق، سبک زندگی) میشود.
همچنین، شخصیتهای خریدار میتوانند شامل موقعیت مکانی مشتریان خاص باشند. با درک عمیق از مشتریان و محل زندگی آنها، میتوانید بازاریابی محلی خود را بهطور موثرتری انجام دهید.
مثلاً برای ارسال پیامک تبلیغاتی بیمه خودرو، به نظرتان کدام گزینه بهتر است؟ بیشک، دومی! وقتی بدانید چه کسی مشتری شماست، پیشنهاد بهتری روی میز میگذارید.
- تمام افراد ساکن خرمآباد
- صاحبان خودروی سواری ساکن خرمآباد
سوال مهم است است که برای فروشگاههای محلی از چه نوع تبلیغاتی استفاده کنیم؟
برای فروشگاههای محلی چه نوع تبلیغاتی مناسب است؟
کارهای زیادی است که میتوانید برای تبلیغات فروشگاه محلی خود انجام دهید، مثلاً با استفاده از پنل اس ام اس میتوانید پیامی به مخاطبان منطقه کسبوکار خود بفرستید و از آنها بخواهید تا به سراغ شما بیایند. همچنین میتوانید روشهای زیر را دنبال کنید:
- موقعیت کسبوکارتان را روی نقشههای آنلاین ثبت کنید؛ شمارهتلفن، آدرس و تصاویر کسبوکارتان را بگذارید تا گوگل شما را به افراد نزدیک معرفی کند
- سراغ رسانههای آنلاین در تلگرام و اینستاگرام بروید! افرادی این کانالها را دنبال میکنند که در منطقهتان زندگی یا کار میکنند
- بر اساس منطقه اس ام اس تبلیغاتی ارسال کنید؛ هم میتوانید استان را مشخص و هم حتی در استان تهران میتوانید منطقه را تعیین کنید.
- با اینفلوئنسرهای محلی به شکلهای مختلف مثل حضور در محل کسبوکارتان، فروش پورسانتی یا پرداخت پول بهازای استوری تبلیغاتی همکاری کنید.
- بسته به نوع کسبوکارتان با سایر کسبوکارها همکاری کنید؛ مثلاً برای تبلیغات کلینیک زیبایی، میتوان به سراغ داروخانهها رفت.
- در نمایشگاهها و رویدادهای محلی شرکت و کسبوکارتان را به ساکنان شهر معرفی کنید
- اگر سایت دارید، روی لوکال سئو کار کنید تا در جستوجوهای محلی (مثلاً دندانپزشکی بوشهر) در صدر نتایج قرار بگیرید
تمامی این روشها میتوانند برای بازاریابی محلی مفید باشند، ولی یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید، استفاده از تبلیغات پیامکی منطقهای است.
ارسال پیامک یکی از سریعترین راهها برای آگاهکردن مخاطبان از حضور خود و ارائه محصولات جدید است. با استفاده از پنل پیامکی میتوانید براساس موقعیت مکانی مخاطبان با آنها تعامل داشته باشید.
تبلیغات پیامکی و ارسال پیامک بهصورت منطقهای چگونه است؟
برای ارسال پیامک به پنل اس ام اس نیاز دارید که به شما امکان ارسال منطقهای دهد! در پنل یکتانت، شما میتوانید از بانکهای شماره بهروز و دقیق استفاده کنید که بر اساس شهر و استان دستهبندی شدهاند.
چرا پنل پیامکی یکتانت را معرفی کردیم؟ به چند دلیل:
- خود پنل رایگان است
- پیامکها از سرشمارههای 1000 یکتانت ارسال میشود و نیاز نیست خط بخرید
- ساخت کمپین تبلیغاتی چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد
- بر اساس بودجه، تخفیف پلکانی دارد
- میتوانید ویژگیهای دیگر مخاطب را تعریف کنید؛ مثلاً خانمهای اصفهانی یا صاحبان خودروی سواری تهرانی!
- لینک پیامک اتوماتیک کوتاه میشود
- هزینهٔ ارسال بر اساس ارسالهای موفق محاسبه میشود
برای شروع، ابتدا در این پنل پیامکی ثبتنام و سپس گزینهٔ «ارسال بر اساس موقعیت مکانی» را انتخاب کنید. در تصویر زیر، استان تهران، سپس شهر تهران و در آخر هم منطقهٔ 1 تهران انتخاب شده است.
بعد از اینکه شهر (استان) را مشخص کردید، میتوانید ویژگیهای دیگر مثل جنسیت، علاقهمندی و شغل را هم تعیین کنید؛ البته اختیاری است!
در آخر هم باید متن پیامک را بنویسید و بودجهتان را مشخص کنید. در نگارش متن پیامک دقت و ظرافت به خرج دهید و در نظر بگیرید که با اشارهکردن به محل زندگی، میتوانید حس خاصبودن و شخصیسازی را القا کنید.
با قدرت بازاریابی محلی در محله خود بدرخشید!
برای معرفی و فروش خدمات و محصولات خود، لازم است ابعاد کسبوکارتان را مشخص کنید: محلی، منطقهای، شهری یا کشوری.
به یاد داشته باشید، محصولات لبنی یک سوپرمارکت، حتی اگر عالی باشند، فقط در محله خود خریدار دارند و تبلیغ آنها برای فروش در شهرهای دیگر دشوار است.
با تبلیغات هدفمند در محله، منطقه و شهر خود میتوانید مشتریان زیادی جذب کرده و فروش خود را افزایش دهید. در این میان، قدرت پنل اس ام اس و ارسال پیامک منطقهای را دستکم نگیرید؛ چراکه میتواند با استفاده درست، صدای برند شما را به گوش هزاران مخاطب برساند.
"این مطلب تبلیغاتی است"
∎
نظر شما