شناسهٔ خبر: 67776190 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شمیل بندرعباس زیرکشت پنبه رفت

بندرعباس - ایرنا - رییس مرکز جهادکشاورزی شمیل بندرعباس باتوجه به اینکه پارسال سه هکتار از زمین‌های این منطقه به کشت پنبه اختصاص داشت، گفت: امسال به دلیل عملکرد و بازدهی مناسب سطح کشت این محصول به ۵۰ هکتار افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مریم فامیل روز دوشنبه در مراسم آغاز کاشت پنبه در شهر شمیل بندرعباس افزود: در سال زارعی گذشته سطح زیرکشت پنبه در شهر شمیل سه هکتار بود که باتوجه به عملکرد و بازدهی مناسب و سازگاری با شرایط آب و هوایی این منطقه، امسال به ۵۰ هکتار افزایش یافته است.

وی پیش‌بینی کرد: از هر هکتار، سه تا چهار تن محصول پنبه برداشت شود.

رییس مرکز جهادکشاورزی شمیل بندرعباس اظهار کرد: روستاهای سهرابی، بالولی و چاه خرگ از مهم‌ترین مناطق کشت پنبه در بخش شمیل است.

فامیل با اشاره به اینکه ارقام کشت شده پنبه در این منطقه از نوع «دژ گلستان و ماکسا» است، اظهار کرد: برداشت پنبه در منطقه شمیل از دی ماه آغازو تا اسفندماه ادامه دارد.

بنابراعلام سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، پیش از سال ۱۴۰۰، افزون‌بر ۲۵۰ هکتار از زمین‌های حاجی‌آباد به کشت محصول پنبه اختصاص داشت اما با امکان سنجی انجام شده، مشخص شد که استان هرمزگان (به ویژه جاسک) یکی از استان‌های مستعد کشت این محصول است.

در حال حاضر بیش از پنج هزار هکتار از زمین‌های زراعی هرمزگان به کشت پنبه اختصاص دارد که برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی برای رسیدن به ۲۰ هزار هکتار در استان است.

دانه پنبه ۲۰ درصد روغن دارد و در جهان بعد از سویا مهم‌ترین دانه روغنی است. «گلستان»، «ماکسا» و «خرداد» مهم‌ترین ارقام کشت پنبه در هرمزگان است.

شمیل با قدمت بسیار بالا در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز استان هرمزگان و در قسمت شمال شرقی استان بین شهرستان میناب و بندرعباس قرار دارد؛ بیشتر اهالی شمیل به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و وجود رودخانه‌های بزرگ به شغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

نظر شما