شناسهٔ خبر: 67775950 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نقش عشایر دیجیتال در رونق روستاهای اروپا

عشایر دیجیتال در دنیای امروز نقش بسزایی در بهبود مناطق در حال فراموشی یا مواجه با کاهش جمعیت روستایی ایفا می‌کنند و توانایی بالایی در احیای سنت‌ها و رونق اقتصادی آن‌ها دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، افزایش کار از راه دور طی سال‌های اخیر، شهرهای بزرگ اروپایی مانند لیسبون، بارسلونا و برلین را به «مراکز عشایر دیجیتال» تبدیل کرده است، اما تنش‌ها میان جوامع محلی و گردشگرانی که در مراکز شهر در حال کار با لپ‌تاپ‌های خود هستند، رو به افزایش است، به این ترتیب در بسیاری از کافه‌های این مناطق استفاده از لپ‌تاپ ممنوع شده است.

عشایر دیجیتال نسل جدیدی از کارکنان و گروهی به دور از محدودیت‌های سنتی سازمان‌ها هستند که فعالیت‌های خود را از طریق فضای آنلاین و اینترنت، بدون نیاز به محل کاری ثابت انجام می‌دهند. این افراد تأثیر مثبتی بر اقتصادهای محلی دارند، با این حال سودآوری آن‌ها در شهرها کمتر از گردشگران و بازدیدکنندگان است.

نقش عشایر دیجیتال در نشاط بخشیدن به روستاهای اروپا

در حالی که تعداد بیش‌ازحد عشایر دیجیتالی زیرساخت‌های محلی را در شهرهای محبوب تحت فشار قرار می‌دهد، بسیاری از مناطق روستایی اروپا مشکل معکوس دارند. کاهش جمعیت این مناطق، موجودیت و سرزندگی روستاها و شهرهای کوچک را تهدید می‌کند، زیرا نسل‌های جوان آن‌ها همواره در حال مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ‌تر هستند.

با شلوغ‌تر شدن مراکز شهری، برخی کارآفرینان سبک زندگی عشایری دیجیتال را در جهت آگاهانه‌تری در پیش گرفته‌اند و به حومه‌های شهری منتقل کرده‌اند. این اقدام نه‌تنها مورد استقبال قرار گرفته، بلکه تأثیر مثبتی برای جوامع روستایی داشته است.

تقویت جوامع روستایی اسپانیا با زندگی عشایری دیجیتال

اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی با بیشترین شکاف جمعیتی و نیمی از روستاهای آن در حال نابودی است، زیرا ساکنان همیشه موفقیت را در شهرهای بزرگ جست‌وجو می‌کنند. با این حال در دنیای امروز زیرساخت‌هایی وجود دارد که به بشر اجازه می‌دهد از هر نقطه زمین در جست‌وجوی موفقیت، کسب درآمد و فعالیت‌های حرفه‌ای باشد.

نقش عشایر دیجیتال در نشاط بخشیدن به روستاهای اروپا

بنابراین گروهی از علاقه‌مندان به سبک زندگی عشایری دیجیتال در این کشور انجمنی برای همکاری با روستاهای کوچکی ایجاد کرده‌اند که در معرض خطر کاهش جمعیت قرار دارند، هدف از این انجمن جذب افراد دور کار به‌منظور تحریک اقتصاد روستایی و ایجاد تبادلات فرهنگی معنادار است.

ورود این انجمن به هر روستا با توافق و همکاری میان آن و شهرداری‌ها، انجمن‌های محلی، مشاغل، جامعه و در نتیجه ایجاد روابطی بر مبنای اعتماد همراه است. این عشایر دیجیتال مورد استقبال گرم روستاهای اسپانیا قرار گرفتند و به‌طور شگفت‌انگیزی با مردم تعامل برقرار کردند. حس اجتماع، ارتباطات عمیق، آرامش و طبیعت زیبا ساده‌ترین نکاتی بود که این گردشگران به آن دست پیدا کردند.

ارتباطات شکل‌گرفته با ساکنان محلی (اغلب مسن) از طریق فعالیت‌ها و رویدادهایی همچون چگونگی تهیه پنیر محلی یا صرف غذا در کنار یکدیگر و یادگیری آداب و رسوم محلی تسهیل شد.

کارمندان دور کار نیز به روش‌های مختلف، از کمک در مزارع تا ارائه کارگاه‌های مهارت‌های دیجیتال همچون کدنویسی و کار با اینترنت، وقت خود را داوطلبانه در اختیار روستاییان قرار دادند.

نقش عشایر دیجیتال در نشاط بخشیدن به روستاهای اروپا

منافع اقتصادی نخستین موردی است که در یک روستا مورد توجه قرار دارد، اما در نهایت مراجعه چهره‌ها و انرژی‌های تازه است که بر یک جامعه تأثیر می‌گذارد، به‌ویژه که تازه‌واردها قدردانی عمیقی از فرهنگ و سنت‌های محلی نشان می‌دهند و به احیای حس غرور و عزت نفس در مناطق روستایی کمک می‌کنند.

تبادل ایده‌ها و ترکیب پیشینه‌های مختلف یک محیط پویا ایجاد می‌کند و در نهایت به نفع بافت اجتماعی و فرهنگی روستاها است.

عشایر دیجیتال در روستاهای ایتالیا

گروهی از کارشناسان نوآوری اجتماعی نیز با هدف احیای مناطق در معرض خطر کاهش جمعیت، در کوه‌ها و حومه شمال ایتالیا انجمنی مشابه راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها ترکیبی از زمان حضور در طبیعت، فعالیت‌های بی‌خطر گردشگری و پروژه‌های اجتماعی را به مرحله اجرا گذاشته‌اند که توسعه محلی را به همراه دارد.

تمایل بسیاری از کارمندان دور کار برای ایجاد سبک زندگی متعادل‌تر و ارتباط قوی‌تر با طبیعت الهام‌بخش این تیم بوده است. این امر آن‌ها را به ایجاد پیوندی سالم بین احیای سرزمین‌ها و بهبود شرایط کار و زندگی برای افراد دور کار سوق داده است.

تجارب عشایر دیجیتالی روستایی موجب تقویت ارتباطات طولانی‌مدت می‌شود و تأثیری پایدار با جوامع شریک ایجاد می‌کند. بسیاری از این افراد به جوامع میزبان خود بازمی‌گردند، زیرا ارزش مکان و مردم را درک کرده و تمایل دارند به توسعه محلی این جوامع کمک کنند.

نقش عشایر دیجیتال در نشاط بخشیدن به روستاهای اروپا

نظر شما