شناسهٔ خبر: 67775893 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس کمیته ملی المپیاد فیزیک ایران:

مرزهای سیاسی در جهان علم و فناوری معنا ندارد

اصفهان-ایرنا- رییس کمیته ملی المپیاد فیزیک ایران گفت: وقتی نتایج علمی خود را منتشر می کنیم، هیچکس بررسی نمی کند که ببیند در کدام نظام سیاسی زندگی می کنیم زیرا این مقوله در جهان علم و فناوری معنا ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پروفسور محمود بهمن آبادی روز دوشنبه در آیین افتتاح افتتاح پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان به ممانعت برخی کشورها برغم تاکید ماده ۲ اساسنامه المپیادهای بین المللی فیزیک، از حضور جوانان مشتاق و مستعد خود در این رویداد اشاره کرد و افزود: المپیاد بین المللی فیزیک شش دهه پیش آغاز شد تا علاقه به این رشته ابتکاری و قالب شکن را در بین جوانان ترویج دهد، اما در حالی که دامنه آن اکنون جهانی شده است، متأسفانه برخی از دولت ها در سال های اخیر این هدف صادقانه صلح آمیز را که فیزیکدانان فراتر از اتحادهای سیاسی دنبال می کنند، نادیده گرفته اند و المپیاد فیزیک امسال نیز از پیامدهای چنین سیاست هایی در امان نمانده است.

وی با بیان اینکه از غیبت زنان و مردان جوان این کشورها در رقابت امسال بطور عمیق متاسف هستیم، افزود: ما فیزیکدانان در سراسر جهان در جوامع مختلفی زندگی می کنیم، در زندگی اجتماعی و سیاسی خود، ممکن است مجموعه ای خاص از ایده ها داشته باشیم، ممکن است از دولتی دفاع کنیم، مخالف آن باشیم یا بی طرف و بی تفاوت باشیم، اما هیچکدام از این تمایلات، ربطی به زندگی علمی ما ندارد.

بهمن آبادی گفت: ما به دیراک انگلیسی، لاندو روسی، سلام پاکستانی، تاتای هندی، یوکاوای ژاپنی، بور دانمارکی، فاینمن آمریکایی، انیشتین آلمانی به خاطر ایده های علمی درخشانشان به یک اندازه احترام می گذاریم و برایمان مهم نیست که از چه ملیتی هستند و چه گرایش های سیاسی دارند.

رییس کمیته ملی المپیاد فیزیک ایران گفت: کمیته سازماندهی IPhO ۲۰۲۴ (مربوط به المپیاد فیزیک) تحت فشار زیادی قرار داشت تا این رویداد را به صورت مجازی برگزار کند اما ما نمی توانستیم به خودمان اجازه دهیم که شما را از لذت حضور در یک رقابت زنده و فراگیر به دلایل سیاسی محروم کنیم.

وی افزود: امیدواریم روزی در پرتو وحدتی که در فیزیک به دنبال آن هستیم، مرزهای سیاسی اهمیت خود را از دست بدهند.

بهمن آبادی خطاب به دانش آموزان نخبه جهان در این مراسم گفت: همکاران من در کمیته برگزاری و تعداد زیادی از اعضای هیات علمی و اداری دانشگاه های شهید رجایی تهران و صنعتی اصفهان، ماه ها تلاش کرده اند تا رویدادی لذت بخش و خاطره انگیز را برای همه شما فراهم کنند، در بخش علمی نیز مسائل زیبا و چالش برانگیزی را تدوین کرده اند تا با شرکت در یک مسابقه دوستانه به توانایی ذهنی و عملی خود افتخار کنید، همچنین برای آشنایی با زیبایی های خیره کننده اصفهان و شرکت در برخی فعالیت های سرگرم کننده، فعالیت های تکمیلی در نظر گرفته شده است و امیدوارم پس از گذراندن هفت روز آینده در اصفهان با گفته های من موافق باشید.

به گزارش ایرنا، پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک روز دوشنبه با حضور ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

در ابتدای افتتاحیه این المپیاد یاد شهید آیت الله رییسی، رییس جمهور فقید ایران، گرامی داشته شد.

تمبر یادبود المپیاد جهانی فیزیک نیز در مراسم افتتاحیه با حضور وزیر آموزش و پرورش و پروفسور راوات رییس المپیاد امضا شد

المپیاد جهانی فیزیک با توجه به اهمیت روز اَفزون فیزیک در بیشتر زمینه‌های فناوری و آموزش عمومی جوانان و همچنین با هدف افزایش ارتباطات بین‌المللی هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

پیشینه برگزاری المپیاد جهانی فیزیک به بیش از ۵۰ سال قبل باز می‌گردد که نخستین دوره آن در لهستان با حضور پنج تیم برگزار شد، تیم‌های ایرانی از ۳۶ سال پیش در المپیاد حضور دارند و از بدو ورود، مدال‌های خوبی کسب کرده‌اند.

دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۳۸۶ میزبان سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود.

نظر شما