شناسهٔ خبر: 67775687 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیگدلی مطرح کرد:

آثار لغو روادید با برخی کشورها در دیپلماسی اقتصادی و همسایگی دیده می‌شود

تهران- ایرنا- معاون کنسولی وزارت امور خارجه گفت: این معاونت تلاش می‌کند گشایش‌های بیشتری را در حوزه همسایگی فراهم کند که از جمله آن امتیاز لغو یکجانبه روادید با برخی کشورها است که آثار این اقدامات در دیپلماسی اقتصادی و همسایگی به خوبی دیده می‌شود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، علیرضا بیگدلی معاون کنسولی پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در حاشیه «نمایشگاه ۱۰۲۰ روز تلاش جهادی فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم» در خصوص عملکرد معاونت مزبور در دولت سیزدهم، اظهارداشت: فعالیت های ما مرتبط با اتباع داخل و خارج از کشور است؛ بخش مرتبط با امور مجلس هم در ارتباط با نمایندگان مردم کشورمان بوده و عمده ارتباط ما با نمایندگان مجلس در حوزه سیاست خارجی است.

وی گفت: در بخشی از ارتباطات با نمایندگان نیازهای مردم در شهرهای مختلف که بخش دیپلماسی مردمی معنا پیدا می‌کند وجود دارد و بخش دیگر هم ایرانیان خارج از کشور است.

معاون امور کنسولی پارلمانی و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه تصریح کرد: هرجا سفارتی داریم یک کنسولگری هم داریم در واقع ۱۴۰ نمایندگی در ۱۰۳ کشور داریم. ما به عنوان یک بخشی از دیپلماسی کشور هستیم که با استفاده از ابزار کنسولی در روابط کشورها تاثیرگذار هستیم. تصمیم گیری در ارتباط با موضوعات حقوق کنسولی و دیپلماسی مجلس بخشی از توان کشور در حوزه دیپلماسی محسوب می‌شود.

بیگدلی افزود: معاونت کنسولی وزارت خارجه تلاش می‌کند گشایش‌های بیشتری را در حوزه همسایگی فراهم کند که از جمله آن امتیاز لغو یکجانبه روادید با برخی کشورها است که آثار این اقدامات در دیپلماسی اقتصادی و همسایگی به خوبی دیده می‌شود.

وی بیان کرد: در بخش کنسولی مجموعه‌ای از خدمات و وظایف را برعهده داریم، هرآنچه یک ایرانی برای تسهیل امور خودش در داخل و خارج از کشور به دولت نیاز دارد را وزارت امور خارجه در بخش کنسولی فراهم می‌کند.

آمارهایی از اقدامات معاونت کنسولی

معاون کنسولی وزارت امور خارجه افزود: در سال ۱۴۰۲ در حوزه صدور یا تجدید گذرنامه ها به آمار ۲۰۰ هزار گذرنامه رسیدیم. به‌دلیل کرونا در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ کمی افت داشتیم که آن مساله دیگری است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته یک میلیون و ششصد و شصت هزار روادید برای اتباع خارجی صادر کردیم و تایید ۵۰ هزار مدرک دانشجویی و تحصیلی ایرانیان خارج از کشور را داشتیم.

بیگدلی گفت: بخش دیگری هم داریم تحت عنوان حمایت‌های کنسولی و کسب خبر که ما نیز برای ایرانیانی که از اعضای خانواده خود در خارج از کشور اطلاعی ندارند از دولت‌های مختلف خبری تهیه می‌کنیم و در این خصوص ۲۸۰ هزار مورد کار صورت گرفته است.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: درآمدهای کسب شده ما از این راه که قابل توجه هم هست به خزانه کشور تحویل داده می‌شود. ما در دوره دولت سیزدهم در بخش کنسولی اقدامات قابل توجهی انجام دادیم و از جمله آن توجه به دیپلماسی های متنوع به مردم بوده است.

وی افزود: در دیپلماسی زیارت اقدامات خوبی انجام دادیم و بنا به گزارشات رسیده، تسهیلاتی که به زائران خارجی داشتیم دستاوردهای جدیدی را داشتیم.

بیگدلی با بیان اینکه در حوزه بیمه زائران هم اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: تلاش کردیم توجه بیشتری به زائران خارجی در این دوره داشته باشیم. همچنین در حوزه دیپلماسی فرهنگی هنری تلاش کردیم به هنرمندان بگوییم که مایلیم تسهیلات خوبی را برای امور آنها در خارج از کشور فراهم کنیم.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: نشست های متعددی را شخص آقای وزیر و دیگران برای تقویت و توسعه دیپلماسی ورزشی برای مسابقات جهانی داشتند و اقدامات زیادی هم در این حوزه انجام شد.

وی گفت: در حوزه گردشگری تعاملات نزدیکی را با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم. برگزاری نمایشگاه های متعدد مرتبط با آثار فرهنگی و گردشگری کشورمان در برخی کشورهای خارجی از جمله اقدامات ما بود که در کنار توسعه گردشگری سلامت انجام دادیم‌.

بیگدلی گفت: بخش دیگر فعالیت‌های ما در حوزه مجلس بود، مناسبات ما با مجلس دو طرفه است. مسائل متعددی در این حوزه وجود دارد که در راستای احقاق حقوق شهروندی و کنسولی مردم است.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: در حوزه نظارت مجلس ۷۶ مورد تذکر شفاهی و ۱۱۱ مورد تذکر کتبی بوده است. همچنین از سوی ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس، وزارت امور خارجه به عنوان یکی از دستگاه‌های دولتی تقدیر شد. رأی بالای اعتمادی که آقای امیرعبداللهیان داشتند در نوع خودش بسیار ممتاز بود.

بیگدلی تصریح کرد: در بحث ایرانیان خارج از کشور که مورد توجه جدی رئیس جمهور شهید نیز بود، دو نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را با حضور رئیس جمهور شهید داشتیم. اقداماتی را بر اساس هدف گذاری‌های خود انجام دادیم. در این دولت موضوع ایرانیان خارج از کشور به وزارت امور خارجه آمد.

دفتر واشنگتن در خدمت مردم

وی گفت: تحول اساسی ما در استفاده از فناوری‌ها بود، در ساختمان شماره ۳ دفتری به نام واشنگتن داریم که مسائل مردمی که در آن آمریکا زندگی می‌کنند را پیگیری می‌کند.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما برای خدمت به ایرانیان حاضر در کانادا فعالیت‌های مرتبط با آنها را به صورت برخط در سامانه‌هایی انجام می‌دهیم تا انجام امور آنها تسهیل شود. بیش از ۶۰۰ گذرنامه و وکالتنامه را از طریق برخط ارائه کردیم.

بیگدلی افزود: ما برای بررسی وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور اداره‌ای در وزارت امور خارجه داریم که ۲۳ کارمند داریم و امور مرتبط با آنها را پیگیری می‌کنیم. تلاش‌های گسترده‌ای را برای آزادی آقای نوری از طریق سفارت ایران در بغداد داشتیم و دیدارها و گفت‌وگوهایی صورت گرفته و دولت عراق هم اقداماتی را انجام و وعده‌هایی را داده که امیدواریم محقق شود.

تلاش برای آزادی حاجیان زندانی

وی گفت: دو نفر حاجی زندان در عربستان داریم یک نفر جرائم عمومی و یک نفر هم به دلیل فعالیت های رسانه‌ای است که برای آقای خزائی اقداماتی هم انجام شده و امیدواریم به زودی به کشور بازگردد.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: در انتخابات از همه دولت‌ها خواستیم که از زندانیان ایرانی اخذ رای داشته باشیم و تلویحا این پیام را به این دولت‌ها دادیم که این زندانیان شهروندان ایرانی هستند و از حقوق خود برخوردارند.

بیگدلی عنوان کرد: حدود ۷۰۰ نفر زندانی و بازداشت شده ایرانی غیر از کشور ترکیه را داریم، در ترکیه تعداد زندانیان ما حدود ۳ هزار نفر هست و به دلیل لغو روادید سفرهای بسیار زیادی که انجام می‌شود که بخشی از مشکلات ناشی ناآگاهی از قوانین آن کشورها است.

نظر شما