شناسهٔ خبر: 67774767 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گزارش اعضای کابینه سیزدهم از عملکرد فرهنگی ۳۴ ماهه دولت؛

به وقت نفس کشیدن فرهنگ

موضوع فرهنگ، هنر و گردشگری از موارد مورد توجه دولت سیزدهم بود که با همراهی شخص رئیس‌جمهور شهید پیش رفت و امروز در روزهای پایانی فعالیت دولت شاهد به ثمر نشستن آن هستیم؛ بر همین اساس اعضای کابینه دولت سیزدهم در جلسه هیئت دولت گزارش‌های جداگانه‌ای از عملکرد ۳۴ ماهه خود ارائه دادند که مروری بر آن داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، موضوع فرهنگ، هنر و گردشگری از حوزه‌های مورد توجه اعضای هیئت دولت سیزدهم بود که با همراهی شخص رئیس‌جمهور شهید و اعضای کابینه پیش رفت و امروز در روزهای پایانی فعالیت دولت شاهد به ثمر نشستن فعالیت‌ها هستیم؛ بر همین اساس اعضای کابینه دولت سیزدهم در جلسه هیئت دولت که در روز گذشته_ یکشنبه سی‌ویکم تیر_ برگزار شد، گزارش‌های جداگانه‌ای از عملکرد حدود ۳۴ ماهه دستگاه تحت مدیریت خود ارائه کردند که در ادامه به مرور برخی موارد در حوزه فرهنگی و گردشگری می‌پردازیم:

از ورود ۲۹۰ بیمارستان به گردشگری سلامت تا افزایش ۷۶۷ درصدی جابه‌جایی مسافر بین‌المللی

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت:

  • مراکز سطح سه ناباروری به ۱۲۶ مورد رسید و ۲۹۰ بیمارستان وارد گردشگری سلامت شد.

گزارش اعضای کابینه سیزدهم از عملکرد فرهنگی ۳۴ ماهه دولت

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط‌زیست:

  • پرداختن به مسائلی مانند آشوراده، میانکاله، انزلی، پسماند سراوان و تصفیه خانه‌ها با جدیت در این دولت پیگیری و بخش زیادی از آن‌ها هم ساماندهی شد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی:

  • افزایش ۷۶۷ درصدی جابه‌جایی مسافر بین‌المللی در بخش هوایی ما، نشان از رشد گردشگری در حوزه گردشگری زیارت و سایر گردشگری‌ها دارد.

گزارش اعضای کابینه سیزدهم از عملکرد فرهنگی ۳۴ ماهه دولت

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش:

  • نقشه راه سند تحول بنیادین نیز بعد از ۱۲ سال و بیش از ۱۰ بار تاکید رهبر معظم انقلاب توسط رئیس جمهور شهید در مسیر اجرا قرار گرفت و تا پایان سال ۱۴۱۲ هدفگذاری و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده که ان شاءالله دستور کار وزرای آموزش و پرورش آینده خواهد بود.

آموزش به ۱۰۰ هزار هنرجو در مناطق محروم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

  • مهم‌ترین دستاورد دولت آیت الله شهید در این بود که شادی، نشاط، آرامش و افزایش مصرف فرهنگی ۷۰۰ درصدی و پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را در تاریخ کشور خلق کرد.
  • در همان ابتدای دولت در گام اول رئیس جمهوری ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق هنر تخصیص داد که معیشت هنرمندان عضو صندوق تأمین شود و توانستیم به هر عضو صندوق مقدار قابل توجهی اختصاص دهیم و از این وضعیت نگران‌کننده خارج کنیم.
  • بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی حوزه فرهنگ در سال ۱۴۰۰ را به ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رساندیم، بودجه این حوزه در سه سال ۲۰ برابر شد.
  • رئیس جمهوری شهید در بیش از ۳۰ برنامه فرهنگی و هنری شرکت کرد.
  • در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هنرجو را در مناطق محروم آموزش دادیم، در حوزه کتاب به زیرساخت فرهنگ و نشر توجه شد و با راه اندازی فناوری‌های نوین امکان بهره‌مندی همه مردم را در این بخش فراهم کردیم.
  • نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته به مجموعه‌های مردمی تزریق شد تا بتوانند تصدی‌گری فرهنگی را انجام دهند.
  • در حوزه حج و زیارت، اوقاف، کانون‌های فرهنگی و قرآن و عترت فعالیت‌های خوبی انجام شد. حج و زیارت ۹ سال تعطیل بود با اتمام عملیات حج تمتع، عمره مفرده مجدداً از مرداد از سر گرفته می‌شود.

گزارش اعضای کابینه سیزدهم از عملکرد فرهنگی ۳۴ ماهه دولت

از تصویب سند موسیقی توسط یک فقیه تا فروش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی سینماها

  • در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه مستقیم به مطبوعات دادیم؛ این میزان حمایت از رسانه‌ها سابقه نداشته است؛ رسانه‌هایی که بعضاً توسط اعضای دولت انتقاد می‌کردند که بخشی از این رسانه‌ها به دولت معارضه می‌کنند، اما رئیس جمهوری می‌گفتند آزادی بیان است.
  • در سالی که دولت را تحویل گرفتیم ظرفیت تولید کاغذ ۴ هزار تن بود، اما امروز مجموعه‌هایی که افتتاح شد تولید کاغذ در آستانه ۱۳۰ هزار تن است؛ ما به‌دنبال ملی شدن صنعت نشر بودیم امروز با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خانه ملی چاپ را در ایران در حال راه اندازی است، در سراسر کشور چهار هزار کتابخانه عمومی ما نزدیک به ۸۰ نوع خدمات را انجام می‌دهد.
  • تقریباً ۵۰ درصد سالن‌های سینما افزایش یافت؛ سال گذشته ۳۰ میلیون مخاطب به سینما رفتند و فروش گیشه سینما از مرز ۱,۲۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.
  • در حوزه موسیقی برای اولین بار سند ملی موسیقی ایران پس از ۴۵ سال توسط یک فقیه ابلاغ شد؛ تمام تعارض‌ها و مشکلات آن بررسی شد.
  • در حوزه صنایع فرهنگی، شهر صنایع خلاق فرهنگی را راه اندازی کردیم که این شهر خلاق را در ۱۲ استان خواهیم داشت.
  • در حوزه دیپلماسی فرهنگی، اولین برادر اهل سنت را به عنوان رایزن فرهنگی به قاهره و یکی از بانوان انقلابی و فارغ‌التحصیل فرانسه و عضو هیأت علمی دانشگاه را به پاریس فرستادیم.

به گزارش ایمنا، این موارد تنها بخشی از اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم است که در بازه زمانی خود و پس از شهادت رئیس‌جمهور نیز بازتاب رسانه‌ای و مردمی خوبی داشته و بر این اساس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه، ادامه پرقوت‌تر این مسیر توسط دولت چهاردهم است.

نظر شما