شناسهٔ خبر: 67774630 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ضعف‌های ارتش اسرائیل از نگاه «جروزالم پست»

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی به ضعف های ارتش رژیم صهیونیستی و ناکامی «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم در برطرف کردن آن و آماده نبودن واحدهای نظامی برای هرگونه جنگ گسترده در آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «جروزالم پست» در گزارش خود نوشت: هرچند که هالوی یک ویرانه از پیشینیان خود تحویل گرفته بود اما او نیز برای بهبود اوضاع ارتش کاری نکرد و در طول دوران مسئولیت خود، اوضاع ارتش رو به وخامت گذاشت.

این روزنامه صهیونیستی افزود: رئیس ستاد، ارتش را ویران و «یوآو گالانت» وزیر (جنگ) نیز کورکورانه دستورات او را اجرا می کند و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر نیز عملیات را مدیریت می کند.

روزنامه جروزالم پست سپس به پنج نشانه ناکامی و شکست ارتش رژیم صهیونیستی اشاره کرد و آنها را اینگونه برمی شمرد:

* ناکامی در تامین امنیت پایگاه ها

هالوی هیچ اقدامی برای تامین امنیت پایگاه های و فرودگاه های مورد استفاده نیروی هوایی در مقابل موشک های نقطه زن و پهپادها نکرده است و این خطر بر پرواز و فرود جنگنده ها تاثیر می گذارد.

* ورود خرابکاران و افراد متفرقه

رئیس ستاد ارتش برنامه ای برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه به پایگاه های هوایی، سرقت سلاح و مهمات، تخریب هواپیماها و تانک ها اجرا نکرده است.

*نبود برنامه ریزی برای تقویت نیروی زمینی

در طول ۲۰ سال گذشته ۶ لشکر نیروی زمینی کاهش یافته است و هالوی در راستای تقویت این نیرو برنامه ای نداشته است و این درحالی است کمبود در نیروی زمینی حتی اجازه پیروزی در نوار غزه را هم نمی دهد و معلوم نیست که نیروی زمینی کنونی در یک جنگ منطقه ای، چگونه می خواهد در ۶ محور بجنگد؟

* بی توجهی به جبهه داخلی اسرائیل

ستاد ارتش برای دفاع از شهرک های (صهیونیست نشین) واقع در شمال (فلسطین اشغالی) و در نزدیکی مرزهای لبنان، تدابیری نداشته است و ارتش هیچ راه حلی برای مقابله با حملات روزانه موشکی، خمپاره ای، راکتی و پهپادی حزب الله ندارد و تصور کنید در یک جنگ منطقه ای با حضور ایران و هم پیمانانش که روزانه هزار موشک و پهپاد شلیک می شود، اوضاع چگونه خواهد بود.

* تکیه بر هواپیماهای جنگنده

هالوی در برنامه چندساله خود همه ۱۸ میلیارد دلار کمک های آمریکا را در زمینه هواپیماهای جنگنده سرمایه گذاری کرده است و این درحالی است که در جنگ های آینده این هواپیماها نقش و تاثیر چندانی ندارند.

او تقریبا هیچ مبلغی را در دیگر زمینه ها مانند قدرت موشکی و موشک های بالستیک که ۱۰ برابر بیشتر از جنگنده ها کارآیی دارد، سرمایه گذاری نکرده است.

به گزارش ایرنا، پس از عملیات «طوفان الاقصی» در ۱۵ مهرماه سال گذشته، سیستم امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی به هم ریخته است و به عقیده بسیاری از کارشناسان، این رژیم دیگر نخواهد توانست وضعیت گذشته را بازیابد.

تشدید اختلافات داخلی میان سران رژیم صهیونیستی درباره مقصران شکست از مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان نیز بر دامنه تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی افزوده است و اغلب صهیونیست‌ها، نتانیاهو را مقصر این شکست می‌دانند و خواستار سرنگونی وی هستند.

با ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در شکست مقاومت فلسطین در نوار غزه، درگیری میان اعضای کابینه نتانیاهو افزایش یافته است.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در این باره فاش کرد که «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی تندرو رژیم صهیونیستی در جریان نشست کابینه به توبیخ «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم پرداخته است.

اسموتریچ خطاب به هالوی گفته است: ما متعهد به امنیت اسرائیل هستیم و ما مثل شما نیستیم که روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲ و آغاز عملیات طوفان الاقصی) خواب بودید.

از سوی دیگر، هرتزی هالوی خواستار عذرخواهی نتانیاهو به دلیل آنچه که اظهارات خطرناک نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ارتش عنوان کرده، شده است.

نتانیاهو پیش تر گفته بود که یکی از دلایل عدم پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا در ماه‌های اخیر، ناکافی بودن فشار نظامی ارتش علیه حماس بوده است. برخی رسانه های رژیم صهیونیستی همچنین از اختلاف بین نتانیاهو و گالانت خبر داده اند.

نظر شما