شناسهٔ خبر: 67774282 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

میگرن؛ شایع ترین دلیل مراجعات کودکان به کلینیک های مغز و اعصاب!

۲۲ جولای برابر با اول مرداد از سوی فدراسیون جهانی نورولوژی روز جهانی مغز نام گذاری شده است.

صاحب‌خبر -

انجمن مغز و اعصاب ایران نیز برای نخستین بار، امسال در روز جهانی مغز با هماهنگی برخی ارگان ها از جمله شهرداری، وزارت بهداشت، صداوسیما و نظام پزشکی مراسم بزرگداشتی با هدف بالا بردن سطح دانش عمومی مردم جامعه و اهمیت مغز برای ادامه حیات برگزار می کند. 

میگرن؛ شایع ترین دلیل مراجعات کودکان به کلینیک های مغز و اعصاب! دکتر ابراهیم پور اکبر، دبیر انجمن علمی مغز و اعصاب ایران

دبیر انجمن علمی مغز و اعصاب ایران با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: مغز فرمانروای بدن است بطوری که تمام ارگان های بدن با آن ارتباط دارند و تحت تأثیر هورمون های شیمیایی و مدارهای الکترونیک مغز هستند.

دکتر ابراهیم پوراکبر می افزاید: بیشترین شکایتی که از سوی بیماران در کلینیک های مغز و اعصاب عنوان می شود سردرد است و پس از آن سکته مغزی، آلزایمر، ام اس، پارکینسون شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب هستند.

نقش استرس در ایجاد بیماری های مغز و اعصاب

وی استرس را مهم ترین دلیل ابتلا به بیماری های گوناگون به ویژه سکته مغزی می داند و اضافه می کند: اضطراب و استرس فشارخون را بالا می برد و فاکتورهایی در مغز ترشح می کند که در جدار عروق مغزی تأثیر می گذارند و سبب تخریب عروق مغزی شده که در نهایت سبب سکته مغزی می شود.

دبیر انجمن علمی مغز و اعصاب ایران در پاسخ به پرسش ما درباره دیگر عوامل ایجاد کننده سکته مغزی می گوید: نداشتن رژیم غذایی سالم، استفاده نکردن از رژیم های مدیترانه ای، مصرف چربی های اشباع شده، کنترل نکردن فشارخون، سن بالا و افزایش سالمندی، شیوع بیماری های مختلف ویروسی از جمله کرونا و کووید از عوامل سکته های مغزی هستند.

تفاوت بیماری های مغز و اعصاب در زنان و مردان

پوراکبر توضیح می دهد: بیماری ام اس به نسبت یک به سه در زنان شایع تر از مردان است و به ازای هر سه نفر زن یک نفر مرد درگیر ام اس می شود، اما بیماری سکته مغزی در مردان شایع تر از زنان است و بیماری پارکینسون نیز در زنان و مردان نسبت برابر دارد.

سردردهای میگرنی در کودکان

دبیر انجمن مغز و اعصاب ایران می گوید: در اثر فشارهای نظام آموزشی نادرست، بار اضطرابی زیادی به کودکان سنین مدرسه وارد می شود که این اضطراب می تواند سبب شیوع سردرد در کودکان شود. آن چنان که در کلینیک های مغز و اعصاب شایع ترین مراجعات کودکان به دلیل سردرد و میگرن است.

پوراکبر به دیگر دلایل سردرد کودکان اشاره می کند و ادامه می دهد: روش های غلط درس خواندن مانند مطالعه با سر خمیده، خوابیدن به شکم و غیره نیز می تواند در بچه ها سبب سردرد شود.

علایم سردردهای خطرناک

دبیر انجمن علمی مغز و اعصاب ایران انواع سردردهای خطرناک و قابل پیگیری را نام می برد:

سردردهای بالای ۴۰سال

تغییر الگوی سردرد (تغییر شکل سردرد با سردردهای قبلی)

سردردهای همراه با تهوع و استفرع

سردردهای همراه با تاری دید شدید

سردردهای شبانه که بیمار را نصف شب از خواب بیدار می کند

سردردهای ناگهانی و شدید که اصطلاحا به آن سردردهای رعد آسا گفته می شود و نشان از پارگی یک شریان یا ورید در مغز دارد که نیاز به بررسی های تکمیلی از جمله تصویربرداری مغز دارد. 

توصیه هایی برای آرامش اعصاب

پور اکبر زندگی ماشینی امروز را بالقوه اضطراب زا می داند و می گوید: درگیر نشدن در بحث های روزانه، دنبال نکردن اخبار در فضای مجازی، استفاده از منابع درست اطلاع رسانی، ورزش مستمر، مطالعه، نوشیدن آب تا ۶ لیوان در روز به ویژه در هوای گرم از جمله راه های کمک به آرامش اعصاب است.

وی ادامه می دهد: خواب شبانه بستر مناسب تری را برای سلامت مغز فراهم می کند و سازمان بهداشت جهانی خواب کافی (خواب شبانه ۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه) و نیز معاشرت با همدیگر را برای تخلیه هیجانات ضروری می داند و به تقویت شبکه های بین فردی برای کم کردن اضطراب توصیه می کند. چراکه مغز، اهمیت به سزایی در طول عمر انسان و کیفیت زندگی او و تأثیرش بر سایر ارگان های بدن دارد.

پور اکبر می گوید: انعکاس روز جهانی مغز رسالتی بر عهده رسانه ها و کادر درمان است و همت عمومی می طلبد تا همگان برای سلامت عمومی خود و سلامت مغز بیشتر بیاموزند و چنانچه پرسشی در این باره دارند از کادر درمان کمک بخواهند.

نظر شما