شناسهٔ خبر: 67774050 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاک آیین در گفت‌وگو با ایرنا:

سیاست خارجی دولت چهاردهم در جهت تعامل با جهان است

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: با توجه به مواضعی که رئیس جمهور منتخب اتخاذ و اعلام داشته سیاست خارجی دولت چهاردهم در جهت تعامل سازنده با جهان مبتنی بر سیاست‌های کلان نظام خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان و تایلند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در خصوص مواضع مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در حوزه سیاست خارجی که در مقاله وی در روزنامه تهران تایمز، تماس های تلفنی و پیام های وی به شخصیت های منطقه ای و بین المللی متبلور شده است، اظهار داشت: در مقاله پزشکیان در روزنامه تهران تایمز که در واقع رویکردهای سیاست خارجی دولت چهاردهم را مطرح کرده است، نکته‌ای مهمی که مورد توجه قرار گرفته بحث تعادل در روابط خارجی ایران است.

پاک آیین گفت: تعادل به معنی این است که در روابط خارجی ما باید عدالت را رعایت کنیم و در مسیر حق و عدالت حرکت کنیم و در مقابل ظلم عکس العمل نشان دهیم، به اعتقاد من این موضوع خوبیست که در میان دوستان و دشمنان متعادل عمل کنیم.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان افزود: در همین چهارچوب ما شاهد مواضع آقای پزشکیان در ارتباط با حمایت از محور مقاومت در نامه به سید حسن نصرالله هم هستیم و این موضع هم مبتنی بر سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران هست.

وی عنوان کرد: سیاست دولت چهاردهم با توجه به مواضعی که رئیس جمهور منتخب اتخاذ و اعلام داشته، در جهت تعامل سازنده با جهان مبتنی بر سیاست‌های کلان نظام است.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: مبتنی بر مسیر حق و عدالت در سیاست خارجی، باید با هر کشوری که با ما رفتاری عادلانه داشت و ظلمی به کشور ما نکرده، دست دوستی دهیم و با هر کشوری که از مسیر عدالت خارج شد و قصد ظلم و فشار به ایران را داشت در چارچوب سیاست متعادل باید به آن فشار و ظلم پاسخ داده و روابط دوستانه ای با آن نداشته باشیم.

پاک آیین افزود: سیاست متعادل که رئیس جمهور منتخب مبتنی بر بحث عدالت مطرح کردند، نکته مثبتی است که نظریه پردازان باید بر سر این موضوع پژوهش و نظریه پردازی کنند.

وی در ارتباط با اصول کلی اعلامی از سوی رئیس جمهور منتخب در حوزه سیاست خارجی عنوان داشت: اصولی که در مقاله اخیر و مواضع پزشکیان مورد تاکید قرار گرفته، مبتنی بر اصول راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی است و در واقع ادامه همان سیاست‌هایی است که دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی پیگیری می‌کرد.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان در این زمینه افزود: پزشکیان بنای فعالیت‌ها در سیاست خارجی را مبتنی بر اصول عزت، حکمت و مصلحت قرار داده و به دنبال عزت بین المللی برای مردم ایران هست و در این چهارچوب روابط با همسایگان مورد تاکید قرار گرفته است و چند کشور هم به طور مشخص در قامت همسایگان راهبردی و مورد نظر نام برده شده و مورد توجه قرار گرفته است.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان بیان کرد: در عین حال سیاست نگاه به شرق و همکاری با کشورهای همسو در آمریکای لاتین، آفریقا و شرق اروپا نیز مورد توجه قرار گرفته است.

پاک آیین در ارتباط با مواضع پزشکیان در قبال دولت های اروپایی اظهار داشت: وی به دنبال ایجاد تنوع در میان دوستان ایران بوده و در ارتباط با اروپا نیز نگاه نقادانه‌ای به مواضع اروپا علیه ایران داشته است و معتقد است که دولت‌های اروپا نباید دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا در قبال ایران باشند.

وی در همین راستا تصریح کرد: در دید رئیس جمهور منتخب، اگر اروپایی ها رفتارهای خود را اصلاح کنند، می‌توانند طرف گفتگو با ایران در رابطه با حل مشکلات در چارچوب احترام متقابل باشند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان همچنین در ارتباط با مسائل مابین ایران و آمریکا، اظهار داشت: پزشکیان به طور مشخص آمریکا را هم به دلیل تحریم‌های ظالمانه مورد انتقاد قرار داده است و در سوی دیگر صریحاً اعلام کرده دکترین دفاعی ایران مبتنی بر ساخت بمب اتم نیست و این بهانه‌ای است که دولت آمریکا با این بهانه به دنبال جلوگیری از پیشرفت ملت ایران است.

وی در این زمینه افزود: تا وقتی این سیاست خصمانه از سوی آمریکا ادامه پیدا کند به طور طبیعی نباید انتظار تحولی را در روابط ایران و آمریکا داشت

پاک آیین در پایان خاطرنشان کرد: انشاالله شاهد یک سیاست خارجی فعال پویا و عادلانه در دولت چهاردهم باشیم

نظر شما