شناسهٔ خبر: 67773630 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر علوم:

رشد ۱۰۲ درصدی بازنگری برنامه درسی دانشگاه‌ها در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در آموزش عالی، تناسب آموزش با نیاز جامعه است و براین اساس رشد بیش از ۱۰۲ درصدی بازنگری برنامه درسی دانشگاه‌ها را داشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح‌الله رازینی امروز دوشنبه در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در تشریح اقدامات حوزه آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: براساس اسناد بالادستی و برنامه وزارت، پنج هدف در نظر گرفتیم که تقویت آموزش در نظام عتف، ارتقای مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری از جمله آنها بود.

وی بیان کرد: در موضوع تقویت آموزشی در دو سال گذشته، شناسایی و تجلیل از سرآمدان آموزشی صورت گرفت و برنامه‌ریزی جهت اختصاص گرنت ویژه آموزشی برای فعالیت آموزشی (آموزانه) و پایه‌های تشویقی انجام شد.

رازینی ادامه داد: در ارتقای مهارت‌افزایی، بسته مهارتی و اشتغال‌پذیری به برنامه‌های درسی اضافه شد، همچنین ظرفیت کد رشته‌ها را متناسب با نیازهای جامعه تعیین کردیم، در ادامه تقویت زیرنظام مهارتی و همکاری در بورس صنعت و جامعه انجام شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، نبود سامانه مطمئن در زمینه رصد دانش‌آموختگان را از خلأهای جدی در آموزش عالی برشمرد و خواستار پیگیری و رفع آن شد.

وی بیان کرد: یکی از نکات مهم در آموزش عالی، تناسب آموزش با نیاز جامعه و پذیرش استاد محور است و در همین راستا سال گذشته ۵۲۰ دانشجوی استاد محور پذیرش شدند و رشد بیش از ۱۰۲ درصدی بازنگری برنامه درسی را شاهد بودیم.

رازینی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در حمایت از نخبگان، تسهیل پذیرش است،‌ خاطرنشان کرد: در همین راستا، میزان پذیرش دانشجویان استعداد درخشان ۱۰۳ درصد و در کارشناسی ارشد ۳۰ درصد رشد داشتیم.

وی گفت: مهم‌ترین اقدامات انجام شده در موضوع بهبود حکمرانی و بهره‌وری؛ تشکیل کارگروه استانی، ساماندهی موسسات غیردولتی و آموزش آزاد، ساماندهی واحدهای پیام نور(اخذ مصوبه ادغام ۱۳۴ واحد)، طراحی الگوی شهر دانش است.

رشد ۱۰۲ درصدی بازنگری برنامه درسی دانشگاه‌ها در دولت سیزدهم


معاون آموزشی وزارت علوم، تاکید کرد: در زمان باقی‌مانده مکاتباتی انجام شده و راهبرد ما انجام امور معوق و اتمام پرونده‌های باز است و امیدوارم اگر مواردی در این مدت معطل مانده، اعلام کنند و بتوانیم ‌مجموعه‌ای منضبط به دولت جدید تحویل دهیم.

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور قرار بود ۲ تا ۴ خرداد در دانشگاه تهران برگزار شود، درپی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی لغو و به امروز اول مرداد ماه و به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران موکول شد.

۷۲ درصد اعضای هیات علمی از روسای دانشگاه ها رضایت دارند
مدیرکل حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم نیز در این اجلاس گفت: متوسط رضایت اعضای هیات علمی از روسای دانشگاه ها ۷۲ درصد و کارمندان ۵۵.۹ درصد است.

روح الله سهرابی اظهار داشت: تدوین و انتشار سند برنامه طرح های تحول راهبردی، ساماندهی اسناد راهبردی موسسات، تدوین عملکرد مدیران منصوب وزارت علوم، جدی تر شدن و تسریع در فرآیند جذب هیات علمی، کوتاه شدن فرایند جذب اعضای هیات علمی (اخذ ۵۴۰۰ مجوز جذب اعضای هیات علمی)، تعیین بورسیه بیش از ۳۰۰ نفر، برگزاری ۱۷ سفر کیفیت، سطح بندی موسسات آموزش عالی و ارتقای اثربخشی نظارت مهمترین اقدامات مرکز نظارت و ارزیابی است.

رشد ۱۰۲ درصدی بازنگری برنامه درسی دانشگاه‌ها در دولت سیزدهم


وی ادامه داد: رشد بیش از ۲۵ درصدی امتیاز در جشنواره شهید رجایی در سال ۱۴۰۲، انعقاد چهار تفاهمنامه دانشگاه معین بین دانشگاه‌های دارای ظرفیت با دستگاه‌های اجرایی کشور از دیگر اقدامات نظارت و ارزیابی است.
سهرابی در مورد فرایند انتخاب نشان سرو گفت: تشکیل کمیته، طراحی الگو و تصویب محورها، انتخاب مشارکت کنندگان و روش‌های ارزیابی، ارسال و دریافت اطلاعات به تفکیک مشارکت کنندگان، سنجش وضعیت عملکرد اظهار شده به صورت هوشمند و خبرگانی، بررسی نتایج در کمیته تلفیق و اهدای نشان سرو فرایند ارزیابی برای اعطای نشان سرو است.

به گفته مدیرکل حوزه نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم متوسط رضایت اعضای هیات علمی از روسای دانشگاه ها ۷۲ درصد و کارمندان ۵۵.۹ درصد است.

نظر شما