شناسهٔ خبر: 67773499 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

ترامپ گنبد آهنین اسرائیل را در آمریکا بنا می‌کند

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا متعهد شده که سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل را برای آمریکا به ارمغان خواهد آورد.

پس از حواشی ترور نافرجام دونالد ترامپ، حال بر اساس اظهارات جدید وی که از آن با عنوان «شیفتگی پیوسته به گنبد آهنین اسرائیل» نامبرده می‌شود، این نامزد حزب جمهوری خواه ریاست جمهوری مدعی شده که پس از به قدرت رسیدن در آمریکا سیستم موشکی گنبد آهنین، شبیه به آن چیزی که برای حفاظت از مرزهای اسرائیل به کار برده شده را برای ایالات متحده می‌سازد.

استقرار سیستم دفاعی پیشرفته گنبد آهنین اسرائیل در مرزهای آمریکا

گنبد آهنین اسرائیل گنبد آهنین اسرائیل

ترامپ در سخنرانی‌ اخیر خود در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان با اشاره به حمله هوایی ایران به اسرائیل در آوریل (فروردین) سال جاری گفت:

به ادعای اسرائیلی ها ۳۴۲ فروند موشک به سمت آنها شلیک شد و فقط یکی از آن‌ها توسط سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین رهگیری نشد. چرا کشورهای دیگر باید این سامانه را داشته باشند و ما نداشته باشیم؟ ما یک سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین خواهیم ساخت تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس نمی‌تواند به سرزمین ما حمله کند و این دستاورد بزرگی برای ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

گنبد آهنین، سیستم دفاع هوایی متحرک اسرائیل است که سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل و صنایع هوا فضای اسرائیل آن را تولید کرده‌اند؛ با این حال، این پروژه بودجه هنگفتی از ایالات‌متحده دریافت کرده است. اظهارات ترامپ مبنی بر ساخت گنبد آهنین درحالی مطرح می‌شود که طی هفته اخیر، پهپاد حوثی‌های یمن به گنبد آهنین و دیگر سیستم‌های دفاعی اسرائیل نفوذ کرد و به هدفی در تل‌آویو، پایتخت این کشور حمله کرد.

مکانیزم سامانه دفاعی Iron Dome

گنبد آهنین اسرائیل گنبد آهنین اسرائیل

نمایی از عملکرد سیستم دفاعی گنبد آهنین در رهگیری راکت‌ها و موشک‌های مهاجم

سامانه گنبد آهنین اسرائیل به‌عنوان یکی از قوی‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی در سطح جهان شناخته می‌شود. این سیستم که در اصل برای مقابله با تهدیدات کوتاه‌ برد گروه‌های مقاومت در غزه و جنوب لبنان طراحی شده بود، کارایی خود را با رهگیری هزاران موشک از زمان استقرار در سال ۲۰۱۱ نشان داده است. به گفته وزارت دفاع اسرائیل، گنبد آهنین برای مقابله با چندین تهدید هم‌زمان طراحی شده است. این موشک دارای نرخ موفقیت چشمگیر ۹۰ تا ۹۶ درصد است که آن را به سیستم دفاعی مؤثری در برابر راکت‌ها و موشک‌های ورودی تبدیل می‌کند.

این سیستم همچنین از قابلیت رهگیری و انهدام هواپیماهای دشمن، که در ارتفاع حداکثر ۱۰ هزار متری از سطح زمین پرواز می‌کنند، برخوردار است و می‌تواند به عنوان یکی از لایه‌های دفاع هوایی ضد هواپیمای اسرائیل که از سیستم‌های موشکی بهینه شده پاتریوت در خط اول و هاوک در خط دوم تشکیل می‌شود، از آسمان این کشور حفاظت کند.

ارتش ایالات‌متحده، سیستم رهگیر گنبد آهنین را در سال ۲۰۲۲ آزمایش کرد تا برای استقرار اولین سیستم دفاعی گنبد آهنین (IDDS-A) آماده شود. طبق گزارش‌ها، این سیستم در حالی که هم‌زمان با سیستم‌های ایالات‌متحده کار می‌کرد، تمامی تهدیدات را رهگیری کرد. در سال ۲۰۲۲، تفنگداران دریایی آمریکا موشک تامیر گنبد آهنین را با موفقیت آزمایش کردند.

گنبد آهنین اسرائیل گنبد آهنین اسرائیل

در آن زمان، مقامات ارتش ایالات متحده اعلام کردند که ارتش ایالات متحده به طور موقت دو سیستم دفاعی گنبد آهنین را به عنوان یک سیستم دفاع موشکی کروز نصب خواهد کرد. علاوه بر این، هدف کلی ادغام این سیستم در شبکه گسترده‌تر دفاع موشکی ایالات متحده بود. با این حال، سخنان و ایده دونالد ترامپ مبنی بر توسعه یک سیستم دفاع موشکی از نوع گنبد آهنین در سراسر کشور، توسط ناظران نظامی «وسواس و تجاوز» نامیده می‌شود. علاوه بر ترامپ، کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان (GOP) هم خواستار ساخت یک سیستم دفاع موشکی ملی شبیه به گنبد آهنین در ایالات‌متحده است.

تردید کارشناسان از تصمیم ترامپ

کارشناسان تقریباً اجماع دارند که ساخت سیستم گنبد آهنین در ایالات‌متحده منطقی نیست، چرا که این کشور مانند اسرائیل با موشک‌های کوتاه‌ برد تهدید نمی‌شود. علاوه بر این، گنبد آهنین نمی‌تواند در برابر موشک‌های بالستیک که تهدیدی برجسته‌تر برای قاره آمریکاست، محافظت کند. گنبد آهنین آمریکایی به صدها واحد حتی با برد بلندتر نیاز دارد تا به‌اندازه کافی کل ایالات‌متحده و مراکز عمده جمعیتی آن را پوشش دهد. حتی این سیستم هم دفاع مناسبی در برابر تهدیدهای اولیه‌ای که قلب آمریکا احتمالاً با آن مواجه خواهد شد، نیست.

نشریه اسرائیلی «تایمز اسرائیل» در 19 ژوئیه گزارشی را در مورد تعهد دونالد ترامپ برای ساخت گنبد آهنین منتشر کرد. این نشریه بدون سخنی کوتاه خاطرنشان کرد که معلوم نیست که ترامپ در صدد خنثی کردن چه تهدیدی است.

همچنین بخوانید:

چینی ها با ساخت سامانه رادار شناسایی موشک های هایپرسونیک، غرب را به وحشت انداختند

یک ناو هواپیمابر چه تعداد هواپیما را در خود جای می‌دهد؟

تانک جدید نروژ برای مقابله با روسیه به میدان آمد + عکس

نظر شما