شناسهٔ خبر: 67772283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس:

نمایندگان بر اساس شاخص‌های رهبر انقلاب به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد خواهند داد

رئیس کمیسیون امورداخلی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید بر اساس شاخصه‌های مقام معظم رهبری وزرای پیشنهادی را تطبیق و به آن‌ها رأی اعتماد دهد تا دولت و هیئت وزیران کارآمدی برای رفع مشکلات کشور داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره نخستین دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس دوازدهم به مهم‌ترین بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و در حوزه قانون‌گذاری که یکی از وظایف اصلی مجلس است، اظهار کرد: در مجلس یازدهم برخی قوانین راهبردی مصوب شد که رهبر انقلاب بر لزوم اجرای آن قوانین تاکید کردند، چراکه مجلس به‌عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر نسبت به قوانینی که تصویب می‌کند باید پاسخگو باشد.

وی افزود: همکاری بین قوا، تعامل سازنده بین مجلس و دولت، کمک به رئیس‌جمهور و شنیده شدن صدای واحد از قوا برای حل مشکلات مردم از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند.

رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید مسائل کشور را به درستی بشناسند و بر اساس آن قانون‌گذاری کنند؛ قانون‌گذاری باید قابل اجرا منطبق بر اسناد بالادستی و بر اساس نظرات کارشناسی باشد و در عین حال مجلس نباید تراکم قانون ایجاد کند و از افراط و تفریط در قانون‌گذاری بپرهیزد.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب از نمایندگان خواستند تا در نطق‌های خود از سیاه‌نمایی و منفی‌بافی پرهیز کنند و هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان هم فعال‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهد.

جوکار تاکید رهبر انقلاب بر ورود بیشتر مجلس به حوزه سیاست خارجه و نظام بین‌الملل را از دیگر محورهای مهم بیانات معظم‌له عنوان کرد و گفت: بر همین اساس مجلس باید با دیپلماسی پارلمانی خود نسبت به به‌کارگیری مواضع در مقابله با نظام بین‌الملل دقت کرده و بیشتر از گذشته در حوزه سیاست خارجه فعالیت کند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب ویژگی‌هایی را برای انتخاب وزرا مطرح کردند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها متدین بودن، امین بودن، معتقد بودن به نظام اسلامی، پاکدست بودن و داشتن روحیه امید به آینده است و بر همین اساس مجلس باید در دادن رأی اعتماد به وزرا به این شاخصه‌ها توجه کند و با این کار تلاش کند کمتر حاشیه در مسائل سیاسی برای کشور ایجاد کند و بیشتر به جنبه کارآمدی وزرا توجه کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل شورای راهبری توسط دولت چهاردهم برای انتخاب وزرا گفت: گمانه‌زنی‌های زیادی در این باره انجام شده است، اما این اقدام کار حزبی و سیاسی است؛ با این حال مجلس باید بر اساس شاخصه‌های مقام معظم رهبری وزرای پیشنهادی را تطبیق و به آن‌ها رأی اعتماد دهد تا دولت و هیئت وزیران کارآمدی برای رفع مشکلات کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اطلاق عنوان «مجلس انقلابی» توسط رهبر انقلاب به مجلس یازدهم، راهکار حفظ این عنوان برای مجلس دوازدهم را در شناخت مسائل مهم کشور و قانون‌گذاری صحیح و راهبردی برای حل این مسائل دانست و تاکید کرد: مردمی بودن و انقلابی بودن از ویژگی‌های مجلس یازدهم بود و مجلس دوازدهم نیز برای کسب چنین عنوانی باید از حواشی دوری کند و در متن حرکت کند که در این مسیر شناختن و پرداختن به مشکلات و تعامل دولت و مجلس حائز اهمیت است که باید به آن پرداخته شود.

نظر شما