شناسهٔ خبر: 67772153 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در سه ماه نخست سالجاری؛

مدیرکل استاندارد: هزار و ۶۰۵ ترازو در همدان اندازه گیری شد

همدان - ایرنا - مدیرکل استاندارد همدان از کالیبراسیون (اندازه گیری) هزار و ۶۰۵ دستگاه ترازوی سبک و سنگین در سه ماه نخست سالجاری در استان خبر داد و گفت: سنجش و ارزیابی اوزان و مقیاس‌ها با حقوق و منافع مصرف‌کنندگان ارتباط مستقیم دارد.

صاحب‌خبر -

امیرمسعود مجیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: در سه ماه نخست سالجاری هزار و ۵۰۷ دستگاه توزین مورد استفاده در داد و ستد عمومی و ۹۵ دستگاه باسکول ثابت وسایل نقلیه چرخدار جاده ای مورد سنجش و کالیبراسیون قرار گرفت.

وی، نظارت بر اوزان و مقیاس ها را یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد برشمرد و ادامه داد: هدف کالیبراسیون، توزین دقیق است و این آزمون ها به صورت دوره ای و مستمر انجام می شود.

مدیرکل استاندارد همدان افزود: مراکزی مانند میادین تره بار، صنف زرگرها و خواروبار فروشان که فراوانی ارائه خدمات بیشتری دارند، در اولویت پایش و ارزیابی هستند.

مجیدی اظهار کرد: فرآیند سنجش و آزمون دستگاه های توزین سبک و سنگین توسط آزمایشگاه های سیار وابسته به سازمان استاندارد انجام و در صورت شناسایی نقص و مشکل، دستگاه به صورت موقت تا برطرف کردن ایرادهای اعلام شده از چرخه ارائه خدمات خارج می شود.

وی یادآوری کرد: چنانچه صاحبان دستگاه های توزین نسبت به اصلاح و برطرف کردن خطاهای وارده اقدام نکنند، برابر مقررات اعمال قانون می شوند.

مدیرکل استاندارد همدان با اشاره به اینکه به روی دستگاه های توزین پس از کالیبراسیون برچسبی حاوی نام وسیله، شماره شناسایی، تاریخ و انقضای آزمون و علامت استاندارد درج می شود، از شهروندان خواست برای حفظ حقوق خود و اطمینان از صحت عملکرد وسایل توزین به وجود این برچسب توجه کنند.

مجیدی تاکید کرد: در استاندارد ملی ایران کالیبراسیون یعنی مقایسه یک دستگاه اندازه گیری با یک استاندارد و تعیین میزان خطای این وسیله نسبت به آن و در صورت لزوم تنظیم دستگاه در مقایسه با استانداردهای مربوطه؛ به زبان ساده کالیبراسیون اندازه گیری و صحت وسیله اندازه گیری در مطابقت با مرجع تایید شده است.

۷۹ مورد تمدید و ابطال پروانه استاندارد

وی از ۷۹ مورد تمدید و ابطال پروانه استاندارد اجباری و تشویقی در سه ماه نخست سالجاری خبر داد و افزود: در این مدت ۲۴۸ مورد بازرسی فنی از واحدهای تولیدی و خدماتی زیر پوشش به صورت سرزده صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد همدان گفت: در این بازه زمانی ۴۰۷ نمونه برداری از واحدهای تولیدی انجام شده و تاکنون ۳۷۳ مورد آزمون از این نمونه ها انجام شده است.

مدیرکل استاندارد: هزار و ۶۰۵ ترازو در همدان اندازه گیری شد

۱۶۰ مورد بازدید از تجهیزات شهربازی

مجیدی با بیان اینکه در سه ماه نخست سالجاری ۱۶۰ مورد بازدید از تجهیزات شهربازی استان انجام شده است افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش استفاده از تجهیزات بازی، طرح نظارت بر استاندارد تجهیزات و مراکز بازی، با شدت بیشتری اجرا و پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۸ مورد نظارت بر نهادهای ارزیابی انطباق شامل شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های همکار توسط کارشناسان رسمی استاندارد در بازه زمانی سه ماهه صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد همدان گفت: ۸۴ مورد نظارت و ارزیابی انطباق کالاها و محموله های صادراتی انجام و گواهینامه صادرات در سه ماهه نخست سالجاری صادر شده است و همچنین ۱۵ مورد کالاهای وارداتی مورد آزمون بررسی قرار گرفته و اجازه واردات داده شده است.

مجیدی اظهار کرد: ۲۰ مورد بازرسی از خدمات سردخانه ها، ۲ مورد نیز بازرسی از خدمات پس از فروش لوازم خانگی، ۶۰۰ مورد آزمون محصولات پیش بسته بندی و هفت مورد در نظارت بر آزمایشگاه های همکار و برنامه های مراقبتی از اقدامات این اداره کل در سه ماهه نخست سالجاری است.

وی ادامه داد: پنج مورد برنامه اطلاع رسانی و ارتباطی، ۱۲ مورد تبلیغات محیطی، ۴۴ مورد اطلاع رسانی در فضای مجازی، ۴۴ مورد انتشار خبر در رسانه توسط روابط عمومی این اداره کل در این بازه زمانی انجام شده است.

مدیرکل استاندارد همدان با اشاره به اینکه ۲۳ مورد پروانه استاندارد اجباری و سه مورد تشویقی صادر شده است افزود: سه هزار و ۴۹۶ نفر ساعت آموزش مدیران کنترل کیفیت، ۱۰۴ نفر ساعت آموزش‌های برون سازمانی، ۸۶ نفر ساعت آموزش کارکنان در سه ماهه نخست امسال صورت گرفته است.

نظر شما