شناسهٔ خبر: 67772062 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درخشش پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حوزه نفت و گاز

مشهد- ایرنا- استان خراسان رضوی، در شمال‌شرق کشور،‌ با مناطق نفت‌خیز جنوب، فاصله بسیاری دارد اما شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این استان توانسته‌اند نقش بی‌بدیلی در حوزه انرژی ایفا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پارک علم و فناوری خراسان رضوی به عنوان قطب انرژی شرکت‌های فناور کشور شناخته می‌شود و یکی از موثرترین مراجع پرورش شرکت‌های فعال در حوزه انرژی گازی و نفتی کشور به شمار می‌رود.

این موضوع نشان می‌دهد که با وجود فاصله زیاد جغرافیایی این استان با شرکت‌های فعال در جنوب کشور، خراسان رضوی با سرمایه‌های انسانی نخبه و ظرفیت‌های ارزشمند، در صنایع حوزه انرژی کشور راهگشایی است و از این رو است که پارک علم و فناوری خراسان رضوی "قطب" (هاب) انرژی کشور نیز شناخته شده است.

تهدید تحریم و تبدیل آن به فرصت

فعالیت های صورت گرفته در این پارک و در دوران مدیریت های مختلف با فراز و فرودهایی همراه بوده است ولی آنچه که مهم است، روند رو به پیشرفت این شرکت ها است که توانسته اند در شرایط تحریمی کشور، برخی از نیازها را درونی‌سازی کرده و با فناوری خود سنگ بزرگی را از پیش پای کشور بردارند و در ادامه نیز بتوانند با صادرات محصولات دانش بنیان خود، به ارزش اقتصادی کشور، رونق ببخشند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این پارک آمادگی هرگونه همکاری با صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها برای رفع نیازهای داخلی را دارد.

درخشش پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حوزه نفت و گاز

علی اسماعیلی از جمله حوزه های فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه این پارک به تولید ادوات و تجهیزات الکترونیکی و ابزار دقیق صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته اکوستیکی و ارائه خدمات مهندسی در این حوزه، طراحی و تولید کمپرسورهای رفت و برگشتی جایگاه های گاز فشرده طبیعی، طراحی و ساخت سامانه های کنترل هوشمند تجهیزات دوار دور بالا و طراحی و ساخت قطعات خاص صنعتی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری خراسان رضوی با ۳۷۰ شرکت فناور و ۱۳۰ شرکت دانش بنیان تنها پارک دارای شرایط پارک برتر در میان ۴۹ پارک علم و فناوری کشور است که توانسته حدود هشت هزار شغل پایدار در بستر دانش بنیان فراهم آورد، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم توانایی شرکت های این پارک را به سایر شرکت ها نشان دهیم بر اساس شرایط در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی حضور پیدا کرده ایم.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: از اهداف اصلی پارک برای حضور در این گونه نمایشگاه ها، گسترش تعاملات، کمک به ایجاد بازارهای جدید داخلی و خارجی در راستای توسعه بازارهای هدف، عقد قراردادهای بازرگانی، ارائه آخرین دستاوردهای فناوری روز در حوزه صنعت و انرژی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور پارک علم و فناوری خراسان رضوی است.در

در شرایط تحریم‌، چه کردیم

کشور ما دارای معادن و ذخایر نفت و گاز بسیاری است و اگر چه فروش همین مواد به صورت خام هم می تواند برای ما دارایی ایجاد کند ولی توان علمی و تبدیل این مواد به دیگر محصولات مورد نیاز کشور، قادر خواهد بود ارزش افزوده بسیار بیشتری نصیب اقتصاد ما کند.

با توجه به همین شرایط تحریمی ما نمی توانیم نفت خام خود را به راحتی به فروش برسانیم و از سوی دیگر نیاز به محصولاتی داریم که به واسطه تحریم امکان ورود آن به کشور فراهم نیست و با این رویکرد است که تلاش شرکت های دانش بنیان موجب شده است تا ما بتوانیم حرکت بزرگی را در اقتصاد کشور به وجود آوریم.

مدیرکل اروپا، آمریکا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) وزارت نفت در دیدار با مسوولان پارک علم و فناوری اظهار کرده بود: قبل از تحریم‌ها عمده فعالیت ما تنها در حوزه خام فروشی بود ولی با اعمال تحریم‌ها به سمت صادرات فرآورده‌های نفتی و خدمات فنی مهندسی هم رفته ایم.

درخشش پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حوزه نفت و گاز

سیدمهدی سیدی گفت: ما باید به تحریم‌ها نگاه مثبت داشته باشیم. خوشبختانه پارک علم و فناوری خراسان رضوی در چند سال اخیر توانسته است بازوی مناسبی برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان باشد و این موضوع موجب علاقه مندی مسوولان برای حضور و بازدید از توانمندی مجموعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی شده است.

وی افزود: یکی از موضوعات کمک کننده برای توسعه صادرات، حضور شرکت‌ها در مراسم، جلسه ها، کمیسیون‌های تخصصی، نشست‌ها، نمایشگاه‌های بین‌المللی و مراکز تجاری بوده است.

او بیان کرد: از این رو سعی بر این است تا نشست‌های رو در رو موصوف به B۲B برگزار شود تا فرصت‌های خوب و مناسبی برای توسعه صادرات ایجاد شود.

پردیس انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی

ایجاد شرایط مناسب برای رشد و نمو شرکت های فناور توسط پارک علم و فناوری خراسان رضوی یکی از روش هایی بوده است که از چند سال قبل در این مجموعه در حال پیگیری است.

بر همین اساس رییس سابق پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفته بود که پردیس انرژی پارک علم و فناوری با نفوذ هوشمندانه‌ فناوری و توانمندسازی در شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ انرژی، توانسته است به ستون قابل اطمینانی برای خودکفایی کشور در بومی‌سازی محصولات فناورانه‌ و کلیدی تبدیل شود.

مسعود میرزایی اظهار امیدواری کرده بود که وزارت نفت نیز برای پیشبرد اهداف خود، به توانمندی پارک علم و فناوری خراسان رضوی اعتماد داشته باشد تا در این مسیر دست به اقدامات بزرگ‌تری زده شود.

بیشتر بخوانید:

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق از پیشگامان صنعت نفت و گاز در منطقه به شمار می‌رود

هوشمندسازی شبکه توزیع گاز مشهد به پارک علم و فناوری خراسان رضوی واگذار شد

رییس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی: صادارت دانش‌بنیان در گرو رفع مشکلات است

پارک‌های علم و فناوری نیرویی فزاینده رشد و توسعه اقتصادی هستند

وی ادامه داد: شرکت‌های عضو پارک به عنوان یکی از سردمداران حوزه انرژی کشور به شمار می‌رود.

میرزایی با اشاره به اهمیت ثروت‌آفرینی در کشور و اشتغالزایی برای جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی افزود: بیش از ۷۰ شرکت دانش‌بنیان و فناورِ ارزش آفرین حوزه‌ انرژی خراسان رضوی، افزون بر کسب دستاوردهای متعدد از جمله پارک امین وزارت نفت، تاکنون برای هزار نفر سرمایه انسانی متخصص کارآفرینی داشته‌اند.

نظر شما