شناسهٔ خبر: 67772046 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

شفاف‌سازی شناسایی اموال دولتی با سامانه سادا نوین

سامانه سادا نوین به‌منظور شناسایی و شفافیت کامل امول دولتی آغاز به کار کرد؛ کارشناسان معتقدند این سامانه باید از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه دولت در جهت ارزش‌آفرینی استفاده کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - سامانه یکپارچه مدیریت اموال و دارایی‌های دستگاه‌های اجرایی «سادا نوین» که تا قبل از سال ۱۴۰۲ با نام اختصاری «سادا» شناخته می‌شد، چندی پیش رونمایی شد.

این سامانه با هدف جمع‌آوری، ساماندهی اطلاعات مربوط به اموال دستگاه‌های اجرایی و استفاده از اموال و دارایی‌ها و همچنین نظارت و بازرسی بر روی آن‌ها پیاده‌سازی شده است.

مهم‌ترین فرایند‌های پیاده‌سازی شده در این سامانه شامل ثبت اطلاعات املاک و متعلقات آن، ثبت اطلاعات املاک خارج از کشور، ثبت اطلاعات املاک طرح‌های عمرانی، مدیریت نظام‌مند تعریف کاربران در سطوح مختلف، ایجاد مخزن هوشمند و الکترونیکی با امکان رصد ورود و خروج اسناد مالکیت، مستندسازی املاک دولت و حذف فرآیند‌های کاغذی و انتخاب کارشناسان رسمی به صورت سیستمی برای امور دستگاه‌های اجرایی است.

از مزایای «سادانوین» می‌توان به تجمیع اطلاعات بانک‌های اطلاعات ملک در کشور، یکپارچه کردن پایگاه داده مخزن اسناد کشور، امکان ترسیم و بارگذاری نقشه به شیوه‌های مختلف، مجهز شدن سامانه به لایه‌های مختلف نقشه‌های جغرافیایی و حذف مکاتبات فیزیکی در تمام فرایند‌های مستندسازی اشاره کرد.

همچنین از مهم‌ترین دستاورد‌های سامانه یکپارچه مدیریت اموال و دارایی‌های ملی (سادانوین) می‌توان به امکان تخصیص بهینه املاک منطبق با استاندارد‌ها و نیازسنجی واقعی دستگاه‌های اجرایی و طرح‌های عمرانی، ایجاد زیرساخت لازم برای استقرار زنجیره ارزش دارایی‌های دولت و ثروت‌آفرینی، رصد و کنترل وضعیت بهره‌برداری از املاک دولتی و بخش عمومی، جلوگیری از سو استفاده از املاک و اراضی دولت و بخش عمومی، ارائه گزارش‌های آماری و تحلیلی برای مراجع تصمیم‌گیر در سطح کلان کشور، تشخیص املاک مازاد دستگاه‌ها برای تأمین مالی دولت و امکان محاسبه بهای تمام‌شده خدمات دستگاه اجرایی با توجه به املاک در اختیار اشاره کرد.
 
تمام دستگاه‌های اجرایی بهره‌بردار از اموال دولتی یا عمومی، ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان‌های متولی اراضی، اموال و املاک کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ذی‌نفعان این سامانه هستند.


خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره سامانه سادانوین گفته است که دادن قدرت تصمیم‌گیری به مدیران یکی از نقاط قوت این سامانه محسوب می‌شود که باید در کل کشور، املاک، ادارات و سازمان‌ها شفاف‌سازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها نمی‌خواهند در مورد اموال آن‌ها شفاف‌سازی انجام شود عنوان کرد که شناسایی و شفافیت کامل اموال دولتی لازم و ضروری است.

همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته است که در این سامانه قرار است تمام اموال غیرمنقول دولت، تمام املاک و مستغلات دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی به شکل متمرکز ثبت شود.

خاندوزی می‌گوید تا پیش از دولت سیزدهم حدود دو سوم املاک و دارایی‌های غیرمنقول دولت رسماً شناسایی نشده بوده و در طول سال‌های دولت سیزدهم حدود ۸۰۰ هزار فقره دارایی‌های جدید شناسایی شده در سامانه سادا نوین اضافه شد و امروز نزدیک یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره املاک و مستغلات دولت، دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی با اسناد مالکیتی وجود دارد که احراز حوزه قطعی شده‌اند.

خاندوزی ادامه داد: خبر خوب این است که در طول دولت سیزدهم تعداد املاک دارای سند تک‌برگ قطعی نسبت به پیش از سال ۱۴۰۰ سه برابر شده است که امیدواریم با توجه به دسترسی که سامانه سادا نوین برای همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌کند، دولت توانمندی و ابزار لازم برای مولدکردن این حجم از دارایی‌ها را در اختیار داشته باشد.

اجرای مُرقانون به بهترین نحو با سادانوین

در همین راستا محسن حاج‌محمدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌گو با میزان با اشاره به اینکه سامانه سادا نوین ادامه‌دهنده راه سامانه سادا است، گفت: بانک اطلاعاتی که این سامانه در اختیار قوه‌قضاییه قرار می‌دهد از مهمترین شاخصه‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود.

وی افزود: این سامانه از سال ۹۴ درحال فعالیت بوده، اما به دلیل اینکه طی سال‌های گذشته تغییراتی در روند قانونی برخی موضوعات ایجاد شده، لازم بود که این سامانه نیز به‌روزرسانی شود و  به‌شکل جدید کار خود را ادامه دهد.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند اطلاعات مربوط به اموال و املاک خود را در سامانه سادا نوین ثبت کنند و برای ارزیابی حقوق خود می‌توانند در بستر این سامانه با انتخاب کارشناس از مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوند.

حاج‌محمدی در ادامه اظهار کرد: ثبت اطلاعات املاک و متعلقات داخل و خارج از کشور برخی از دستگاه‌های اجرایی و همچنین طرح‌های عمرانی آن‌ها می‌تواند مدیریت منظم و نظام‌مند برای کاربران خود ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه ثبت اطلاعات در سامانه سادا نوین می‌تواند یک پایگاه اطلاعات چندبعدی برای کشور ایجاد کند، گفت: برای سایر دستگاه‌ها نیز این امکان ایجاد می‌شود که به اطلاعات این سامانه دسترسی پیدا کنند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است ثبت اطلاعات اموال و املاک دستگاه‌های اجرایی در این سامانه باعث می‌شود که اقدامات به‌طور شفاف انجام و مُرقانون به بهترین نحو اجرا شود.

سادانوین در مسیر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه دولت

همچنین میرمحمد حشمتی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با میزان در توضیح مزایای سامانه سادا نوین، عنوان کرد: این سامانه در ارتباط با دولت الکترونیک و استفاده از ابزار‌های هوشمند است و لازم است در بخش‌های دیگر دولت نیز از این سامانه برای نظم دارایی‌ها و اموال استفاده شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود این سامانه بتواند از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه دولت در جهت ارزش‌آفرینی استفاده کند و به‌واسطه مولدسازی منجر به استفاده بهینه از اموال و دارایی‌های دولت شود.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: نباید این سامانه فقط برای نگهداری اطلاعات استفاده شود و باید شفاف‌سازی کامل اموال دولتی مدنظر قرار گیرد.

حشمتی مولدسازی، خلق ثروت و ایجاد فرصت‌های جدید از اموال و دارایی‌های دولت را از جمله کاربرد‌های استفاده از سامانه سادا نوین دانست و افزود: با تمرکز اطلاعات در این سامانه می‌توان به بهترین نحو از دارایی‌های ثبت شده در آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مهمترین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد بالفعل‌کردن این سامانه است که باید با تمرکز و کارکارشناسی در این زمینه از دارایی‌ها و اموال دولتی ثبت شده در این سامانه استفاده شود.

انتهای پیام/

نظر شما