شناسهٔ خبر: 67771127 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

العربیه: روسیه و عراق برای احیای روابط ترکیه و سوریه تلاش می کنند

تهران-ایرنا-شبکه العربیه یکشنبه شب به نقل از منابع آگاه گزارش داد که روسیه و عراق نقش میانجی در روند «عادی سازی» روابط ترکیه و سوریه را داشته‌ و به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند اما شرط دمشق درباره خروج کامل نیروهای ترکیه از مناطق شمالی سوریه مانع آغاز مذاکرات شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش‌ ایرنا به نقل از تارنمای شبکه العربیه عربستان، با این حال، تلاش‌های ترکیه برای عادی سازی روابط با سوریه، در پی قطع همکاری در سال ۲۰۱۲، به شدت ادامه دارد.

هرچند تلاش‌های آنکارا، تا کنون تنها به گفت‌وگوی هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه و فیصل المقداد همتای سوری محدود بوده است.

العربیه افزود: هنوز تاریخ مذاکرات در سطوح عالی اعلام نشده است. گویا از مقدمات این مذاکرات، آغاز اقدامات امنیتی ترکیه علیه مخالفان مسلح تحت حمایت‌اش در مناطق شمال غرب و شرق سوریه است.

منابع آگاه ترکیه‌ای در این باره به العربیه گفتند: مخالفان مسلح از هرگونه نزدیکی ترکیه و سوریه که ممکن است به اقتدار نظامی آنها در مناطق تحت کنترلشان است و از حمایت ارتش ترکیه برخوردارند، پایان دهد.

به گفته این منابع، برخی رهبران گروه‌های سوری مخالف اسد، با «دولت بهچلی» از رهبران حزب راست افراطی «جنبش ملی» که متحد اردوغان است، دیدار کردند تا نگرانی‌های خود را با او در میان بگذارند.

رهبران معارضان مسلح سوری در تلاش هستند تا پس از عادی سازی رسمی روابط ترکیه و سوریه، تضمینی برای انتقال این رهبران به ترکیه یا کشور دیگری به دست آورند، به ویژه آن که برخی گروه‌ها مانند محمد الجاسم، معروف به «ابوعمشه» فرمانده «تیپ سلطان سلیمان شاه» که چند روز پیش با بهچلی دیدار کرد، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

به گفته منابع آگاه، این احتمال وجود دارد که رئیس حزب جنبش ملی بر متحد خود، رجب طیب اردوغان، فشار وارد کند تا از آسیب‌های احتمالی به گروه های مسلح مورد حمایت ترکیه در شمال غرب و شرق سوریه بکاهد.

در همین زمینه، بانگی بشیر تحلیلگر سیاسی در ترکیه به «العربیه» گفت: رئیس جمهوری ترکیه و همتای سوری وی قبل از جنگ سوریه دوستان بسیار صمیمی بودند، اما اردوغان در کنار غرب قرار گرفت و خواستار سرنگونی اسد شد و شخصاً از او بد گفت. حتی او را به عنوان یک قاتل توصیف کرد، اما اکنون توازن قوا تغییر کرده است.

بشیر افزود: کشورهای غربی متوجه شدند که نمی‌توانند اسد را سرنگون کنند، بنابراین وقتی رئیس جمهوری ما متوجه شد که تنها است، تصمیم گرفت دوباره با اسد دوست شود. اما از آنجایی که کمی خجالت زده بود، نمی‌تواند مستقیماً این کار را انجام دهد و می‌خواهد از طریق میانجی‌ها به روزهای گذشته برگردد.

با وجود این تحولات، تلاش‌های روسیه و عراق برای عادی سازی مجدد روابط ترکیه و سوریه با درخواست دمشق از آنکارا درباره خروج کامل نیروهای ترکیه از شمال و شرق کشور به عنوان یک شرط اساسی برای آغاز مذاکرات، باعث کندی این روند شده است.

الکساندر یفیموف سفیر روسیه در سوریه روز یکشنبه در اظهاراتی که توسط یک روزنامه سوری نزدیک به دولت منتشر شد، وجود کانال‌های ارتباطی مستقیم بین دمشق و آنکارا را رد کرد.

رسانه های غربی چند روز پیش گزارش دادند که عراق درباره تلاش‌های خود برای عادی سازی روابط ترکیه و سوریه به آمریکا اطلاع داده است.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هفته گذشته مجدداً بر درخواست کشورش از ترکیه برای خروج نیروهایش از مناطق سوریه و توقف حمایت از گروه های مسلح تاکید کرد.

خروج کامل نیروهای ترکیه از شمال و شرق کشور به عنوان یک شرط اساسی برای آغاز مذاکرات، باعث کندی این روند شده است.

نظر شما