شناسهٔ خبر: 67770448 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایپنا | لینک خبر

تا چند سال پیش وقتی صحبت از دکتر بهرام قدیمی می شد یاد مدیرکل پرتلاش دانشگاه آزاد اسلامی و راه اندازی باشگاه دانشگاه آزاد و موفقیتهای چشمگیر در لیگهای مختلف می افتادیم اما ...

قدیمی: وقتی مسئولیتی را قبول می کنید باید در قبال آن جوابگو باشید/ هاکی داخل سالن سومین رشته پرطرفدار دنیاست

قدیمی: وقتی مسئولیتی را قبول می کنید باید در قبال آن جوابگو باشید/ هاکی داخل سالن سومین رشته پرطرفدار دنیاست

صاحب‌خبر -

تا چند سال پیش وقتی صحبت از دکتر بهرام قدیمی می شد یاد مدیرکل پرتلاش دانشگاه آزاد اسلامی و راه اندازی باشگاه دانشگاه آزاد و موفقیتهای چشمگیر در لیگهای مختلف می افتادیم اما حال قدیمی سکاندار فدراسیونی است که قهرمانی آسیا را یدک می کشد.

درسته بعد از حضور بهرام قدیمی در راس فدراسیون هاکی شاهد موفقیتهای زیادی در این فدراسیون بودیم که میتوان به شاخص ترین آن یعنی قهرمانی تیم ملی هاکی سالنی کشورمان و کسب جواز حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۵ کرواسی اشاره کرد. همچنین تیم ایران با کسب ۹ عنوان قهرمانی از ۱۰ دوره برگزاری این رویداد، عنوان پرافتخارترین تیم هاکی سالنی آسیا را نیز یدک می‌کشد.

در همین خصوص چند ساعتی در فدراسیون و در کنار کاپ قهرمانی با دکتر بهرام قدیمی(رییس فدراسیون هاکی، رییس شورای بازیهای ورزش دانشگاهی جهان، رییس فدراسیون بین دانشگاهی جهان IFIUS) و عضو هیات رییسه کنفدراسیون هاکی آسیا و همچنین امیرمهدی میرزاخانی(بهترین بازیکن و آقای گل مسابقات قهرمانی آسیا) هم کلام شدیم.

ما باید الگوسازی کنیم و پشتوانه سازی رو فراموش نکنیم

* آقای قدیمی این بار شما رو با کاپ قهرمانی مسابقات هاکی آسیا می بینیم؛ بفرمایید مسابقات را چطور دیدید؟

– من هم سلام و عرض ادب دارم خدمت شما و خوانندگان عزیزتان در روزنامه قدیمی و نام آشنای ابرارورزشی؛ ما ۲ سال پیش این قهرمانی را از دست داده بودیم و این جام رفته بود به کشور مالزی که خوب بودجه سالیانه آنها در ورزش هاکی حدود ۱۵ میلیون دلار هست و در کل رشته هاکی جزو رشته های اصلی در ورزش این کشور محسوب می شود. ما خوشبختانه با خلاقیت، نو آوری، تلاش، کوشش و از همه مهمتر برنامه ریزی برای هاکی بازان کشورمان موفق شدیم با اقتدار جام قهرمانی را از حریفان پس بگیریم. مسابقات هاکی داخل سالن در کشورهای اروپایی در ۳ دسته بزرگسالان برگزار می شود که در کنار این بازیها برای پشتوانه سازی بازیهای زیر ۲۱ سال و زیر ۱۸ سال رو هم دارند؛ ما باید الگوسازی کنیم و پشتوانه سازی رو فراموش نکنیم، حتی در نظر دارم این طرح رو در آسیا هم پیشنهاد بدهیم و اجراء کنیم. ما باید استعدادها را در این رشته ورزشی شکوفا کنیم و در این مسیر چاره ای جز برنامه ریزی، تلاش و اجراء نداریم همچنین توجه به ورزش همگانی در کنار ورزش قهرمانی می تواند برای بحث استعدادیابی موثر و راهکشا باشد. خوشحالم که در حال حاضر در دنیا وقتی در خصوص رشته هاکی داخل سالن صحبت می کنیم همه کشور ایران را می شناسند و همین موضوع وظیفه ما را سنگین تر می کند. ما در حال حاضر رنکینگ دوم جهان را در اختیار داریم و در مسابقات آفریقای جنوبی هم مقام سوم جهان را کسب کردیم و انشاالله در مسابقات کرواسی با یک برنامه ریزی منظم به اهداف تعیین شده خواهیم رسید.

هاکی داخل سالن سومین رشته پرطرفدار دنیاست

* تیم هاکی داخل سالن مسابقات جام جهانی در کشور کرواسی را پیش رو دارد، فکر می کنید چه نتایجی در این مسابقات به دست خواهد آمد و با توجه به عنوان قهرمانی در آسیا مسیولیت شما چند برابر شده، برای حفظ این قهرمانی چه برنامه ای دارید؟

– ببینید ما با تیمهای قدرتمندی روبرو هستیم در اروپا تیمهای هاکی در لیگهای مختلف در دسته های مختلف از نونهالان گرفته تا امیدها و در نهایت بزرگسالان به رقابت می پردازند و سطح مسابقاتشون بسیار بالا هست و نگاه ویژه ای به بحث استعدادیابی دارند. در حال حاضر کشورهای اتریش، آلمان، هلند، بلژیک و … از مدعیان اصلی هستند و لیگهای منظمی در این رشته ورزشی دارند و پول خوبی هم به بازیکنان پرداخت می کنند. متاسفانه در ایران این موضوع هنوز بطور حرفه ای جا نیفتاده ولی خوشحالم که با کسب این عنوان هاکی دیده شده و انشاالله با کمک شما و دیگر همکارانتان بتوانیم هر چه بیشتر به پیشرفت و گسترش این رشته ورزشی کمک کنیم. ببینید هاکی داخل سالن سومین رشته پرطرفدار دنیاست و در حال حاضر ما ۱۵ لژیونر آقا در کشور ترکیه داریم و یک خانم ۱۸ ساله که در رشته چمنی در آلمان توپ می زنند و همچنین آقای میرزاخانی که در کشور انگلستان و ترکیه مشغول به فعالیت هستند؛ مجموع این اتفاقات ما را به آینده هاکی امیدوارتر می کند.

برتری که تیم ما نسبت به رقبا دارد، تکنیک و مهارت فردی بازیکنانمان هست

* یعنی ما قول کسب عنوان در مسابقات کرواسی رو از شما بگیریم؟

– ما در هیچ مسابقه ای بدون برنامه حضور نخواهیم داشت و در حال حاضر نیز حریفان خود را زیر نظر داریم اما خوب برتری که تیم ما نسبت به رقبا دارد، تکنیک و مهارت فردی بازیکنانمان هست. بدون شک تیم ایران برای کسب بهترین مقام گام به مسابقات جان جهانی کرواسی خواهد گذاشت.

توجه ویژه به لژیونرها داریم

* برنامه آینده شما به طور اختصاصی برای هاکی داخل سالن چه خواهد بود؟

– نگاه ویژه به لیگ و برگزاری منظم این مسابقات در برنامه راهبردی ما قرار دارد، همچنین توجه ویژه به بحث استعدادیابی و پشتوانه سازی خواهیم داشت. از سوی دیگر توجه ویژه به لژیونرها داریم و از همه مهمتر هیاتهای استانی ما که بازوان فدراسیون هستند و انشاالله بتوانیم در بخش تجهیزات کمکهای خوبی را به این عزیزان انجام دهیم. در این میان امیدوارم که شاهد کمکهای مالی و توجه ویژه از سوی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و خیرین و علاقه مندان به ورزش باشیم.

اعتقاد دارم یک قهرمان باید تحصیل کرده باشد

* می خواهیم در خصوص بحث بودجه بیشتر صحبت کنیم، بدون شک برنامه های که فرمودین نیازمند سرمایه گذاری مناسب و حمایتهای ویژه هست؛ فکر می کنید چگونه می شود این طرحها را با وجود شرایط مالی فعلی پیاده سازی کرد؟

– من زمانی که در دانشگاه آزاد اسلامی هم بودم از یک اتاق یک در دو شروع کردم و زمانی که این مسئولیت را تحویل دادم، آن اتاق کوچک تبدیل شده بود به یک مجموعه بزرگ، ساختمان چند طبقه با کلی پرسنل و باشگاه فرهنگی و ورزشی که در چندین رشته ورزشی عناوین کشوری و قهرمانی داشت. در کنار این ارایه خدمات اجتماعی به ورزشکاران و قهرمانان از اولویتهای اصلی من بود چون اعتقاد دارم یک قهرمان باید تحصیل کرده باشد و همانطور که در ورزش می درخشد در بحث تحصیلی هم پیش قدم و عنواندار باشد. ببینید وقتی مسئولیتی را قبول می کنید باید در قبال آن جوابگو باشید و دیگر بهانه ای برای انجام امور قابل قبول نیست. همانطور که می دانیم بودجه فدراسیون به هیچ عنوان کفاف یک پنجم برنامه های ما را هم نمی دهد بنابر این ما باید با کمک خیرین و اسپانسر(در صورت قبولی شرایط؛ چون اسپانسرها تبلیغات می خواند و بازهم بحث پخش تلویزیونی و دیده شدن مطرح است) بتوانیم کار را جلو ببریم. امیدوارم نگاهها به ورزش قهرمانی تغییر کند و در آینده شاهد شرایط بهتری باشیم.

با همین شرایط در سال ۱۴۰۳ موفق شدیم با کمک دوستان ۱۳۰ نفر را در بخش آقایان و خانمها اعزام کنیم به مسابقات برون مرزی که خوب رکورد خوبی هست؛ بانوانمان در مسابقات داخل سالن در تایلند شرکت کردند که به مقام پنجم رسیدن که باید رفته رفته برای رفتن روی سکو تلاش کنند، تیم هاکی چمنی در رده امیدها در سنگاپور حضور داشتند که برای پشتوانه سازی بود و … ؛ به هر حال چرخ فدراسیون از حرکت باز نخواهد ایستاد و تحت هر شرایطی به کار خود ادامه خواعیم داد.

از لحاظ امکانات توان رقابت نداریم

* آیا از لحاظ امکانات رشته هاکی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در سطح قهرمان آسیا هستیم یا خیر؟

– بدون شک ما در این زمینه ها دوچار فقر هستیم و اصلا در مقایسه با کشورهای آسیایی مثل اندونزی و حتی عمان توان رقابت نداریم. بودجه سالیانه این کشورها برای رشته هاکی بالای ۱۵ میلیون دلار هست و با نگاهی به اماکن و تجهیزات ورزشی این کشورها به تفاوت موجود پی خواهید برد، وجود چمنهای مصنوعی درجه یک و امکاناتی که در خواب هم نمی توان دید. با این شرایط ما برای تیم بانوانمان مربی خارجی از ینگه دنیا می آوریم و تلاش می کنیم با حداقلها کار را پیش ببریم.

البته جا دارد از اداره کل ورزش و جوانان برخی از استانها تشکر و قدردانی کنیم که نگاه ویژه به رشته هاکی دارند و دارن از این رشته ورزشی حمایت می کنند. چند هفته پیش با حضور وزیر محترم ورزش و جوانان استادیوم مهدی شهر در استان سمنان افتتاح شد که جای امیدواری دارد چون هاکی چمن رشته المپیکی هست و باید به آن ویژه پرداخته شود، خود ما نیز در ورزشگاه یکصدهزار نفری آزادی دست به کار شدیم و در نظر داریم استادیوم ۷ هزار نفری را برای هاکی کشور راه اندازی کنیم که در این خصوص در مجمع عمومی فدراسیون که احتمالا ۳۱ مردادماه برگزار خواهد شد خبرهای بسیار خوبی برای اهالی این رشته ورزشی و همچنین رسانه ها داریم. به هر حال چه در تهران و چه در شهرستانها در زمینه ساخت و ساز گامهایی برداشته شده که انشاالله اگر از لحاظ بودجه دوچار مشکل نشویم با سرعت بسیار پیش خواهیم رفت و پروژه ها مختلف را راه اندازی و افتتاح خواهیم کرد.

نگاه جنسیتی در هاکی نداریم

* بفرمایید که برنامه شما به صورت اختصاصی برای بانوان چه هست و چه راهکاری دارید که عدالت دربین آقایان و بانوان رعایت شود؟

– ما اصلا نگاه جنسیتی در هاکی نداریم و بطور مثال تیمی که به تایلند اعزام کردیم و مقام پنجم را کسب کرد، ۲ برابر تیم آقایان اردوی آمادگی داشت و در حال حاضر نیز برای شروع مسابقات امسال ابتدا از خانمها استارت خواهیم زد. در مرند مسابقات زیر ۱۳ سال را برای پشتوانه سازی برگزار کردیم، اولین اردوی هاکی چمنی دختران زیر ۱۶ سال کشور به میزبانی شهرستان میانه در حال برگزاری است. در این اردو که از ۲۹ تیر لغایت ۵ مرداد برگزار می شود، ۳۰ بازیکن از استانهای کشور زیر نظر مربیان تمرینات خود را انجام خواهند داد. همچنین در بخش بانوان هاکی رو به دانشگاهها بردیم و نخستین دوره مسابقات قهرمانی هاکی دانشجویان بانوان کشور را اواسط تیرماه در همدان داشتیم که با قهرمانی استان گیلان و نایب قهرمان استان آذربایجان غربی به پایان رسید. در ادامه اردوی آمادگی تیم ملی و برگزاری لیگ بانوان را داریم که در چند بخش برگزار خواهد شد و برنامه ویژه دیگری که مدنظر فدراسیون قرار دارد بحث استعدادیابی در شهرستانها هست که به جد به آن خواهیم پرداخت.

رشته جامع شناسی ورزشی را راه اندازی کردیم

* آقای دکتر قدیمی به توجه به برنامه هایی که در فدراسیون دارید، همچنین مسئولیت آسیایی و ریاست فدراسیون بین دانشگاهی جهان که هر سال مسابقاتی را در سطح دنیا برگزار می کنید، وقت دارین به زندگی شخصی خود هم بپردازید؟

– به هر حال این شانسی است که در اختیار ما قرار گرفته و همانطور که گفتم باید به آن پایبند باشیم. حالا به غیر از مواردی که شما به آن اشاره کردین من در دانشگاه هم عضو هیات علمی هستم و رشته جامع شناسی ورزشی را در دانشگاههای علوم تحقیقات راه اندازی کردیم و در تلاش هستیم که بتوانیم هر چه بیشتر در راستای بالابردن سطح علمی ورزشکاران، قهرمانان و حتی روسای فدراسیونها و … گامهای موثری را برداریم. همچنین ما در فدراسیون بین دانشگاهی چند سالی به دلیل ویروس کرونا نتوانستیم مسابقات را برکزار کنیم که این طلسم امسال شکسته شد و مسابقات بین دانشگاهی جهان با حضور بیش از ۱۰۰۰ ورزشکار از سراسر جهان برگزار شد و سال آینده اردیبهشت ماه دوباره این مسابقات رو داریم؛ خوشحالم که ۱۲۰ دانشگاه معتبر دنیا عضو فدراسیون بین دانشگاهی ما هستند و فراموش نکردیم که چهره های شاخص ورزشی کشورمان مثل علی دایی، حسین رضازاده، عباس جدیدی، سعید معروف، موسوی، مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی، صمدنیکخواه بهرامی و … به عنوان مربی و بازیکن ایفای نقش کردن و در نظر داریم در سال جدید با تمام قوا و در رشته ورزشی مختلف از جمله هاکی در مسابقات حضوری چشمگیر داشته باشیم.

ورزش جزو اولویتهای اصلی محسوب نمی شود

* به عنوان یکی از مدیران قدیمی ورزش کشور نظر شما و خواستتون از دکتر پزشکیان، رییس جمهور منتخب مردم چه هست؟

– در ابتدا اجازه بدین انتخاب ایشان را تبریک عرض کنم و برای ایشان در مسیر پر تلاتم و سختی که در پیش دارند آرزوی موفقیت کنم. خیلی خوشحالم ایشان تحصیلکرده و آذری زبان هستند و مطمئنا با توانایی و پتانسیلی که از آقای دکتر پزشکیان سراغ دارم بتوانند امور کشور و دولت رو به بهترین شکل ممکن پیش ببرند اما موضوعی که در ورزش مطرحه این موضوع هست که در کشور ما ورزش جزو اولویتهای اصلی محسوب نمی شود و متاسفانه همین موضوع باعث شده که فدراسیونها با مشکلات متعددی دست به گریبان باشند. در صورتی که اگر دو مقوله ورزش و سلامت و بهداشت در اولویت قرار گیرند و برای آنها برنامه مدون طراحی شود خواهید دید که چه دست آوردی برای کشور و مردم عزیزمان در بر خواهد داشت. در نهایت از برادر عزیز و دانشگاهی خودم یعنی دکتر پزشکیان خواهشمندم در انتخاب وزیر ورزش و جوانان تمام آیتمها فنی و غیر فنی رو مدنظر داشته باشند تا انشاالله این کشتی به سلامت در دریای پر تلاتم به مقصد برسد.

ورزش از نظر اجتماعی و فرهنگی برای من جذابیت داشت

* و در نهایت کلام آخر؟

– جا دارد در پایان از شما و روزنامه وزینتان تشکر و قدردانی کنم که دست یاری به سوی هاکی دراز کرده اید و امیدوارم که بتوانیم روز به روز پیشرفت کنیم و شایسته این همه توجه باشیم. به هر حال دست روزگار ما را به سمت ورزش سوق داد و هر چند منفعت اقتصادی در میان نبود اما از نظر اجتماعی و فرهنگی برای من بسیار جذابیت داشت و خوشحالم که در کنار این قهرمانان تحصیل کرده و با دیسیپلین دانشگاهی موفق شدیم گامهای موثر را برای ورزش کشور برداریم. امیدوارم با همت و پشتکار بتوانیم در هاکی هم بیشتر از گذشته بدرخشیم و گامهای موثری را برداریم چه در آسیا و چه در دنیا.

با حمایت فدراسیون در تمام کشور هاکی پاگرفته است

میرزاخانی: حالا زمان آن رسیده که بتوانیم جایگاه خود در جهان را ارتقاء بدهیم

امیرمهدی میرزاخانی، بهترین بازیکن و آقای گل مسابقات هاکی قهرمانی آسیا گفت: خوشحالم که با همت بچه ها و گروه مدیریتی تیم و فدراسیون هاکی عنوان قهرمانی را پس گرفتیم و موفق شدیم جام قهرمانی را به خانه بیاوریم. من ۲ سال پیش با ۱۲ گل آقای گل مسابقات شدم و امسال با کمک همبازیهایم با ۲۴ گل زده عنوان آقای گلی را به خود اختصاص دادم.

وی در ادامه افزود: مسابقات قهرمانی آسیا در سطح بسیار بالایی برگزار شد و چون انتخابی جام جهانی بود تیمها تمام توان خود را به کار گرفته بودند. جالب این بود که ۲ تیم آسیایی یعنی تایلند و قزاقستان از مربی ایرانی استفاده می کردند که این کار ما را سخت تر کرده بود و آنها با شرایط بهتری از نظر آنالیز مقابل ما قرار می گرفتند اما با کمک خدا موفق شدیم قهرمان مسابقات شویم.

بهترین بازیکن و آقای گل مسابقات هاکی قهرمانی آسیا اضافه کرد: با همت دکتر قدیمی و از زمانی که ایشان سکان هدایت فدراسیون و این رشته ورزشی را برعهده گرفتند در تمام رده های سنی دارای تیمهای ملی هستیم و توجه ویژه ای به هاکی بانوان می شود که جای تقدیر و تشکر دارد. از سوی دیگر با حمایت فدراسیون از هیاتهای استانی هاکی در تمام کشور پاگرفته و در حال حاضر شاهد شکوفایی و راه اندازی این رشته جذاب در استانهای مختلف کشور هستیم.

میرزاخانی در خاتمه در خصوص شرایط آمادگی تیم برای حضور در مسابقات جام جهانی کرواسی گفت: تیم ما ۵۰ درصد جوان شده است اما فکر می کنم با برنامه ریزی صورت گرفته بتوانیم شرایط گذشته را بهبود بخشیم. همانطور که علاقه مندان به این رشته ورزشی می داند ما در ۲ مسابقات جهانی گذشته یعنی ۲۰۱۸ آلمان و ۲۰۲۳ آفریقای جنوبی در جای سوم ایستاده ایم و حالا زمان آن رسیده که بتوانیم جایگاه خود در جهان را ارتقاء بدهیم.

* ایمان پناهی

نظر شما