شناسهٔ خبر: 67769634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ: بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ ما خواهد بود؛شکست هریس آسانتر است

نیویورک – ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به اعلام جو بایدن رئیس جمهور کنونی این کشور از رقابت های انتخابات ریاست جمهور از بایدن به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ این کشور یاد و اعلام کرد که شکست کامالا هریس بعنوان جایگزین هریس، برای او آسانتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به کناره گیری جوبایدن رئیس جمهوری کنونی این کشور از انتخابات ریاست جمهوری گفت: او « به عنوان بدترین رییس‌جمهور تاریخ کشور ما به یاد خواهد ماند.»

ترامپ تصریح کرد: شکست دادن کامالا هریس معاون رییس‌جمهور آسان‌تر از بایدن خواهد بود.

نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر امسال آمریکا در پیامی در شبکه اجتماعی خود «تروث سوشیال» نیز مدعی شد که بایدن فقط با دروغ و اخبار جعلی به ریاست جمهوری رسید.

ترامپ در این پیام نوشت: «بایدن کلاهبردار واجد شرایط نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نبوده و مطمئنا شایستگی خدمت را ندارد و هرگز نیز چنین نبوده است. همه اطرافیان بایدن از جمله پزشک او و رسانه ها می دانند که او (بایدن) قادر به ریاست جمهوری نبوده و هرگز نیز این کار را انجام نداده است.»

به گزارش خبرنگار ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا سرانجام پس از بحث های بسیار بر سر نامزدی او در انتخابات ۵ نوامبر امسال (۲۰۲۴) برابر با ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳و توانایی رقابتش با «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان در این انتخابات،  روز یکشنبه به وقت محلی از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور کنار کشید و اعلام کرد که در روزهای آتی درباره این تصمیمش با مردم آمریکا سخن خواهد گفت.

بایدن در بیانیه ای اعلام کرد: هموطنان عزیزم، در طول سه سال و نیم گذشته، به‌عنوان یک ملت پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم. امروز، آمریکا قوی‌ترین اقتصاد جهان را دارد. سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در بازسازی کشور، کاهش هزینه‌های داروهای نسخه‌ای برای سالمندان، و گسترش خدمات بهداشتی مقرون‌به‌صرفه داشته‌ایم.

او افزود: ما به تعدادی از آمریکایی‌ها خدمات بهداشتی حیاتی ارائه کرده‌ایم. قانون امنیت سلاح را پس از ۳۰ سال تصویب کردیم. اولین زن آفریقایی-آمریکایی را به دیوان عالی منصوب کردیمو  بزرگترین قانون اقلیمی را در تاریخ جهان به تصویب رساندیم. آمریکا هرگز به این خوبی برای رهبری آماده نبوده است.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا اضافه کرد: می‌دانم که هیچ‌ یک از اینها بدون شما، مردم آمریکا، ممکن نبود. با هم، بحران‌های بزرگ را پشت سر گذاشتیم، دموکراسی را حفظ کردیم و اتحادهایمان را در سراسر جهان تقویت کردیم.

بایدن ادامه داد: بزرگترین افتخار زندگی من این بوده است  که به‌عنوان رئیس‌جمهور شما خدمت کنم و در حالی که قصد داشتم دوباره کاندیدا شوم، معتقدم که به نفع حزب و کشور است که از این کار منصرف شوم و تنها بر انجام وظایفم به‌عنوان رئیس‌جمهور در باقیمانده دوره‌ام تمرکز کنم. این هفته با مردم در مورد تصمیمم بیشتر صحبت خواهم کرد.

رئیس جمهور کنونی دمکرات آمریکا در ادامه گفت: اجازه دهید عمیق‌ترین سپاس خود را از همه کسانی که برای انتخاب دوباره من تلاش کرده‌اند، ابراز کنم. از کامالا هریس برای همکاری استثنایی‌اش قدردانی می‌کنم و از مردم آمریکا برای اعتمادی که به من دارند، تشکر می‌کنم.

بایدن در پایان گفت: امروز معتقدم که آمریکا می‌تواند هر کاری را انجام دهد، وقتی با هم انجامش دهیم. فقط باید به یاد داشته باشیم که ما ایالات متحده آمریکا هستیم.

کناره گیری بایدن در پی شکست او در مناظره با دونالد ترامپ در خواست های فزاینده  از سوی اعضای حزب دموکرات برای کناره گیری او در روزهای اخیر مطرح شده بود.

نخستین مناظره جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا با دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در ۲۷ ژوئن (۷ تیر ۱۴۰۳) برای انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار شد. بایدن در این مناظره بارها با بیان جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و سکوت‌های عجیب، در برابر ترامپ عملا باخت و این نمایش ضعیف بایدن در کنار دیگر خطاهای مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از دموکرات ها و تحلیلگران سیاسی آمریکا به صدا در آورده و خواستار انصراف او از رقابت‌ها شده‌اند.

دموکرات ها در راس آنها باراک اوباما رئیس جمهور سابق دموکرات آمریکا و نیز نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا بسیار نگران انتخابات پیش رو و وضعیت دموکرات ها در برابر ترامپ نامزد جمهوری خواهان بودند که پلوسی به صراحت خواستار کناره گیری او شده بود.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد. اما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پس از تیراندازی به او هنگام سخنرانی انتخاباتی، محبوبیتش بر اساس نظرسنجی ها در حال افزایش بوده است.

تیراندازی عصر شنبه (۱۳ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳) به وقت محلی به دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا هنگام سخنرانی انتخاباتی او در جمع هوادارانش در باتلر پنسیلوانیا و مجروح شدنش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به سرعت به خبر یک رسانه های آمریکایی تبدیل و موجب واکنش مقامات این کشور شد. ترامپ از این سوء قصد جان سالم به در برد و فقط گوش راست او آسیب دید.

بر اساس نظرسنجی هیل که نتایج آن روز یکشنبه منتشر شد، معلوم شده است که میزان محبوبیت دونالد ترامپ بعد از حادثه سوءقصد به جانش در میان رای‌دهندگان آمریکایی به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده است. در همین نظرسنجی نیز مشخص شد که بیشتر آمریکایی‌ها فکر می کنند جو بایدن باید از رقابت‌ها کنار بکشد.

طبق این نظرسنجی که توسط موسسه ایپسوس با همکاری شبکه ای‌بی‌سی انجام شد، ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که برداشت مطلوبی از ترامپ به عنوان نامزد رسمی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری دارند، در حالی که ۵۱ درصد گفتند که دیدگاه نامطلوبی دارند. هفت درصد گفتند که نظری ندارند و ۲ درصد گفتند که نمی‌دانند.

نتایج نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد که میزان مطلوبیت ترامپ به بالاترین رقم در چهار سال گذشته افزایش یافته در حالی که این رقم معمولاً بین دامنه پایین تا متوسط ‌۳۰ درصد بوده است.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

اکنون چهار ماه قبل از مشارکت مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ، رقابت برای در اختیار گرفتن سکان کاخ سفید دچار تغییر شده است.

نظر شما