شناسهٔ خبر: 67768346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

افراط در ارائه طرح، سیاهنمایی و منفی بافی و متشنج کردن افکار عمومی ممنوع!

«صدای واحد ایران»؛ توصیه مشترک رهبر انقلاب به دولت و مجلس جدید /آرامش آفرین باشید، اذهان مردم را متشنج نکنید

مجلس دوازدهم درحالی کار خود را آغاز کرده است که تا چند هفته آینده باید کابینه پیشنهادی پزشکیان را زیر ذره بین ببرد، کابینه ای که امروز رهبر انقلاب ضمن برشمردن شاخصه هایی برای آن تاکید داشتند فورا از سوی مجلس به آن رأی داده شده و تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجلس دوازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که مراسم افتتاحیه آن، زیر سایه درگذشت شهات‌گونه ابراهیم رئیسی و همراهانش درپی سقوط هلی‌کوپتر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قرار گرفت.

بر همین اساس، دیدار نمایندگان با رهبر انقلاب که به رسم هر ساله، پس از برگزاری اجلاسیه سالانه برگزار می‌شد به تعویق افتاد. علیرضا سلیمی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هم درباره علت تاخیر این دیدار گفته بوذ: «در همه دوره ها در ابتدای مجلس دو اتفاق مهم می افتد. اتفاق اول پیام مقام معظم رهبری به مجلس است که در آغازین روز مجلس شورای اسلامی رقم می خورد. سپس بعد از انتخاب هیات رئیسه مجلس که معمولا در دومین روز آغاز به کار مجلس می باشد، نمایندگان به دیدار مقام معظم رهبری می روند. در این دوره اتفاقاتی رخ داد؛ از یک سو شاهد شهادت آیت الله رئیسی و همراهان عزیز ایشان بودیم که موجب شد کشور در هاله ای از غم و اندوه فرو برود. از سوی دیگر موضوعات دیگری به دنبال آن رقم خورد که موجب شد این دیدار با تاخیر همراه شود.»

با این حال، امروز درحالی پارلمان‌نشین‌ها به دیدار رهبری رفتند که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب چهاردهم به عنوان نماینده مجلس دوازدهم در این دیدار حضور داشت. چنانچه رهبری در بخشی از بیانات خود به شوخی خطاب به رئیس جمهوری منتخب گفتند: «نمی‌دانم از نظر قانونی آقای رئیس جمهور نماینده هستند و یا نیستند، اما خوب بالاخره حضور دارند.»

توصیه‌های مهم به پارلمان نشینان

در این دیدار رهبر انقلاب علاوه بر بیانات مهمی که درباره دولت چهاردهم داشتند؛ توصیه‌ها و تذکراتی را هم خطاب به مجلس بیان کردند که از اهمیت فراوانی همراه بود. ایشان، جایگاه مجلس را بسیار مهم و حساس خواندند و گفتند: «مجلس برخلاف تصور عمومی فقط پرسشگر نیست بلکه مانند هر نهاد تصمیم‌گیر و اقدام‌کننده باید در قبال وظایف و عملکرد خود در پیشگاه خداوند و در مقابل مردم پاسخگو باشد.»

ایشان افزودند: «البته برای پاسخگویی مجلس در قبال مردم، سازوکاری نداریم اما می‌توان رضایت یا عدم رضایت مردم را در واکنش آنها به عملکرد مجلس مشاهده کرد.»

رهبر انقلاب تاکید کردند: «در گذشته کارهای برخی مجالس مورد پسند مردم نبود و به همین علت از چشم مردم افتادند؛ بنابراین تک تک نمایندگان باید رفتار، نطق‌ها، مواضع و عملکرد خود را با توجه به ضرورت پاسخگویی تنظیم کنند.»

«صدای واحد ایران»؛ توصیه مشترک رهبر انقلاب به دولت و مجلس جدید /آرامش آفرین باشید، اذهان مردم را متشنج نکنید

افراط در ارائه طرح، ممنوع!

ارائه و تدوین ترافیک‌ها طرح‌ها از سوی بهارستانی‌ها یکی دیگر از محورهای مهم بیانات رهبری بود. ایشان افراط در ارائه طرح برای قانونگذاری را مشکل‌ساز خواندند و فرمودند: «قانون اساسی دست مجلس را برای ارائه طرح باز گذاشته اما در این کار طرح باید به حد قناعت اکتفا شود تا باعث تراکم قانون و قرار گرفتن طرح‌های زیاد در صف رسیدگی نگردد.»

رهبری در تذکری در خصوص موارد اضطراری نیازمند قانون گفتند: «گاهی دولتها برای یک کار فوری در زمینه ارتباطات بین‌المللی یا مسائل اقتصادی و سازندگی احتیاج به قانون دارند که در این اینگونه موارد غالباً راه آسان را در پیش می‌گیرند و به دنبال کسب مجوز از رهبری هستند که البته جز در موارد اضطراری مجوز داده نمی‌شود اما بهتر است در موارد اضطراری نیز مجلس در قانونگذاری تسریع کند.»

توصیه معنادار به تندروهای مجلس و هیات نظارت بر نمایندگان

اگر چه پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات، تندروها و مخالفان او درحد چند روز سکوت پیشه کردند اما در نهایت با مسئولیتی که پزشکیان به ظریف سپرد این سکوت شکسته شد و از هر تریبونی استفاده کردند و به پزشکیان و اطرافیانش و حتی آرای مردم تاختند. چنانچه در نمازجمعه اخیر تهران هم شعارهای تندی را علیه محمد جواد ظریف، رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم، سر دادند. در همین راستا، ایشان در تذکری به پارلمان‌نشین‌ها گفتند که از ایجاد تشنج در اذهان عمومی بپرهیزند.

ایشان با اشاره به ضرورت شنیده‌شدن صدای واحد در مسائل مهم از همه ارکان کشور، گفتند: «باید در مسائل مهم صدای واحد از کشور شنیده شود. یک جاهایی هست که بایستی دولت و مجلس و مسئولان گوناگون یک حرف بزنند. آن کسانی که در دنیا گوش تیز کردند تا نشانه‌های اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، آنها مایوس شوند؛ یک صدا باید شنیده شود.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین حاکمیت اخلاق در مباحثات مجلس را کاملاً ضروری برشمردند و گفتند: «مجلس باید مرکز انتشار امواج مثبت و صدور آرامش و طمأنینه در افکار عمومی باشد و با خودداری از تکرار حرکات بعضی نمایندگان در برخی دوره‌های قبل از جمله سیاه‌نمایی و منفی‌بافی، اذهان مردم را متشنج نکند. رفتار و گفتار نمایندگان در غیر مجلس و فضای مجازی هم باید حافظ امنیت روانی مردم، وحدت‌بخش، آرامش‌آفرین و دلگرم‌کننده ملت باشد.»

در این میان، رهبر انقلاب با بیان نکته‌ای مهم در باب هوشیاری مسئولان و سیاسیون کشور افزودند: «اطلاع داریم که «لشکر سایبری دشمنِ مشترک همه ایرانیان» در پوشش دروغین رقبا و جناح‌های سیاسی کشور آنها و یا اشخاص مورد اعتماد دینی و سیاسی جناح‌ها را مورد اهانت قرار می‌دهد تا طرف مقابل را عصبانی و برافروخته و وادار به جواب کند؛ بنابراین نباید هرچه را در فضای مجازی می‌بینید، کار رقبای سیاسی خود بپندارید.»

همچنین ایشان در بخش دیگری از بیانات خود گفتند: «گاهی با رفتار غلط یک نماینده، همه ۲۹۰ نماینده زیر سؤال می‌روند و کل مجلس از چشم مردم می‌افتد که فلسفه تشکیل هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان پیشگیری این موارد و در صورت رخداد، علاج آنهاست اما آن انتظاری که از این هیئت بود، محقق نشده است.»

ویژگی‌ها و معیارهای وزرا از نگاه رهبری

همکاری مجلس با دولت، رأی اعتماد فوری به کابینه پیشنهادی پزشکیان و ویژگی‌ها و معیارهای وزرا از دیگر نکات مهم بیانات رهبری بود. ایشان با اشاره به حضور رئیس جمهور منتخب به عنوان نماینده مجلس دوازدهم در این دیدار، گفتند: «همچنانکه همیشه مجلس را به تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده‌ام، به دولت‌ها نیز همکاری با مجالس را سفارش و تأکید کرده‌ام.»

رهبر انقلاب، موفقیت پزشکیان در مسائل اقتصادی،‌ فرهنگی، بین‌المللی و دیگر عرصه‌ها را موفقیت همه خواندند و گفتند: «باید همه به رئیس جمهور منتخب در ادای وظایف کمک کنیم و از بُن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان، پیروزی همه ماست.»

ایشان تعیین هر چه زودتر کابینه بعد از انجام امور لازم را مفید و ضروری خواندند و افزودند: «در این زمینه هم نمایندگان مجلس و هم رئیس‌جمهور منتخب و محترم، مسئولیت‌های سنگینی دارند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص ویژگی‌ها و معیارهای ضروری برای افرادی که وزیر و میدان‌دار اقتصاد، فرهنگ، سازندگی و تولید خواهند شد، فرمودند: «کسی را باید میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدیّن و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد. ایمان یک شاخص مهم است، امید به آینده و نگاه مثبت به افق شاخص مهم دیگر است و به کسانی که نگاهشان به افق تاریک است و معتقدند نمی‌شود کاری کرد، نمی‌توان مسئولیت‌های مهم و کلیدی داد.»

ایشان، تشرّع، اشتهار به صداقت و پاکدستی، نداشتن سابقه سوء، برخورداری از نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل سیاسی و جناحی، و کارآمدی را از معیارهای ضروری دیگر برای اعضای کابینه دولت چهاردهم خواندند و تاکید کردند: «هم رئیس‌جمهور منتخب و هم مجلس باید این معیارها را رعایت کنند چرا که یک مسئولیت مشترک در انتخاب مسئولان کشور دارند.»

بیانات رهبری درباره رفع تحریم‌ها

رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای از نکات مهمی بود که پزشکیان بارها در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات خود به آن پرداخته بود. موضوعی که رهبری امروز در اشاره به آنان بیان کردند: «ما می‌توانیم تحریم‌ها را با ابزارهای شرافتمندانه برطرف و بالاتر از آن، خنثی کنیم همچنانکه بارها گفته‌ایم برداشتن تحریم‌ها دست ما نیست و باید برای رفع آنها تدبیر اندیشید اما خنثی‌سازی تحریم دست ما است و راههای خوبی هم برای آن وجود دارد که مسئولین دولتی برخی از آن راهها را رفتند و آثار خوبی هم داشت که در این زمینه مجلس هم می‌تواند نقش‌آفرینی کند.»

ایشان با اشاره به ظرفیت مهم مجلس در زمینه مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی، گفتند: «مجلس وزنه‌ای سنگین است که دولتهای دنیا در تعاملات خود از آن استفاده می‌کنند. مثلا در میز مذاکره، مخالفت مجلس و یا قوانین مصوب را پوشش دفاع و یا توجیه موضع خود قرار می‌دهند.»

رهبر انقلاب با اشاره به اینکه مجلس می‌تواند در مسائل خارجی دست دولت را پرُ کند، افزودند: «از جمله اقدامات خوب و اثرگذار مجلس در زمینه سیاست خارجی قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم است؛ البته بعضی‌ها به این قانون اعتراض و عیب‌جویی کردند که مطلقاً وارد نیست و تصویب آن قانون، کار بسیار درستی بود.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بهره‌برداری دولتها از پشتوانه مجالس را امری رایج در دنیا خواندند و افزودند: «یک نمونه قانون جامع تحریم آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی معروف به «سی‌سادا» است که آن را مجلس آمریکا تصویب کرد و رئیس‌جمهور دموکرات آن زمان که آدم دورو، بددِل و البته زرنگ‌تر از مسئولان ما بود، آن را امضاء کرد آن هم در حالی که ادعای همکاری و همراهی با ایران را داشت و می‌توانست امضا نکند.»

27215

نظر شما