شناسهٔ خبر: 67767855 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

سال جدید تحصیلی با کمبود ۸۰ هزار معلم در راه است

رییس کمیسیون و تحقیقات آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کمبود معلم گفت: من فکر می‌کنم امسال مهرماه با ۷۰ الی ۸۰ هزار کمبود معلم مواجه باشیم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایلنا: رییس کمیسیون و تحقیقات آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کمبود معلم گفت: من فکر می‌کنم امسال مهرماه با ۷۰ الی ۸۰ هزار کمبود معلم مواجه باشیم.
 
«علیرضا منادی سفیدان» رییس کمیسیون و تحقیقات آموزش مجلس شورای اسلامی درباره موضوع کمبود معلم در مهرماه سال جاری گفت: متاسفانه موضوع کمبود معلم واقعیتی است که سال گذشته نیز با آن مواجه بوده‌ایم. ما زمانی که ۱۲ میلیون دانش‌آموز داشتیم بیش از یک میلیون معلم داشتیم، اما حالا که به صورت یکجا تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می‌شوند، حفره‌های بزرگی ایجاد خواهد شد. لذا باید به این موضوع توجه کنیم، چرا که برای مهرماه قطعا با کمبود معلم مواجه خواهیم شد.
 
وی ادامه داد: راه‌های حل این مشکل را نیز پیش از این گفته‌ایم و باید مبلغ حق‌التدریس را بالا ببریم تا معلمان فعلی، انگیزه تدریس به صورت حق‌التدریس علاوه بر موظفی‌های خودشان داشته باشند. همچنین حدود ۲۴ هزار معلم خرید خدمات داریم که باید این افراد تبدیل وضعیت شوند و همانطور که قول داده‌اند این افراد به کار معین تبدیل وضعیت شوند. به علاوه اینکه ما یک تعداد قابل توجهی معلمانی داریم که در نهضت سابقه دارند و سرباز معلم بوده‌اند یا در پیش‌دبستانی‌ها مشغول به فعالیت بوده‌اند و از این نوع معلم‌ها زیاد داریم که به صورت برون‌سپاری، حق‌التدریسی و ساعتی کار می‌کنند این افراد اکثرا گزینش شده هستند و الان برای اینکه با مشکل در مهرماه مواجه نشویم باید سریعا این معلمان را ساماندهی کنند و به طور مثال حداقل دو برابر حقوق حق‌التدریسی‌ها را اضافه کنند تا از ظرفیت معلمان شاغل فعلی استفاده شود. اگر از این طریق کمبود معلم رفع نشد و باز هم لازم بود به سراغ بازنشستگان بروند.
 
رییس کمیسیون و تحقیقات آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به میزان جذبی که از دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است و خروجی دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان قطعا ما با کمبود معلم مواجه خواهیم شد. متاسفانه سازمان امور استخدامی با اینکه می‌دید این مشکل وجود دارد، اما راهکارهای خوبی را ارائه نداد ما در سال پیش سر همین موضوع با سازمان امور استخدامی با مشکل مواجه شدیم. وزیر آموزش و پرورش امکانات می‌خواست که سازمان امور استخدامی به آن‌ها نیرو نداد و بعد هم دلایلی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه بررسی‌های استراتژیک، این اجازه را نمی‌دهد در حالی که وقتی ۴ میلیون دانش‌آموز زیاد شده است و معلم نه تنها زیاد نشده بلکه کم هم شده است، حتما کمبود معلم داریم. مردم که به استراتژی سازمان امور استخدامی کاری ندارند، وقتی دانش‌آموز زیاد می‌شود معلم نیز باید زیاد شود.
 
منادی سفیدان با اشاره به کمبود معلم در سال گذشته گفت: در سال گذشته ۱۵ آبان ماه هنوز معلم کم داشتیم ما این موضوع را مطرح کردیم، اما کلی علیه ما فضاسازی راه انداختند و ما را تخریب کردند و فیلم درست کردند و در صدا و سیما تخریب کردند، اما معلم کم است و همه هم متوجه این موضوع شدند و با سختی بسیار توانستند این مشکل را حل کنند. کلاس‌های ۵۰ الی ۶۰ نفره‌ای داریم که یک معلم دارد، چراکه مدرسه معلم ندارد، این بسیار خطرناک است و باید از الان برای مهرماه اقدام کنند.
 
وی ادامه داد: ما از الان به دولت فعلی که مستقر است اعلام کرده‌ایم به دولت بعدی هم نامه رسمی می‌زنیم که بعدا کسی نگوید به ما نگفتید معلم نداریم. من نامه رسمی به آقای مخبر نوشته‌ام و به آقای پزشکیان هم این نامه را ارسال خواهم کرد تا انشالله مشکل حل شود.
 
رییس کمیسیون و تحقیقات آموزش و پرورش درباره کمبود معلم در مهرماه سال ۱۴۰۳ گفت: من فکر می‌کنم ما حداقل در مهرماه امسال بیش از ۷۰ الی ۸۰ هزار کمبود معلم داشته باشیم و برنامه‌هایی که پیشنهاد داده‌ایم را باید سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه عملیاتی کند.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما