شناسهٔ خبر: 67767578 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دبیر جشنواره فیلم کوثر مطرح کرد؛

جشنواره کوثر به‌دنبال ترسیم الگوی زن سوم در قاب سینماست/ نسبت به غزه و زیست عفیفانه بی‌تفاوت نبوده‌ایم

باکیده با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر به‌دنبال ترسیم الگوی زن سوم در قاب سینماست، گفت: جشنواره فیلم کوثر نسبت به دو موضوع مهم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و مسئله زیست عفیفانه بی‌تفاوت نبوده است و در بخش‌هایی به آن پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر با شعار زن الگوی سوم، عصر امروز (یکشنبه) در باغ کتاب برگزار شد.

ناصر باکیده دبیر جشنواره فیلم کوثر با بیان اینکه پنجمین جشنواره کوثر که به‌عنوان یک رویداد سینمایی مناسبتی از آن یاد می‌کنیم به حضرت فاطمه زهرا (س) تقدیم شده است، اظهار داشت: این رویداد بخاطر تعلقی که دارد تمام حاضرین در آن مهمان سفره ائمه علیهم السلام و اباعبدالله الحسین (ع) هستند.

دبیر جشنواره با تاکید براینکه پنجمین جشنواره کوثر بعد از ۱۵ سال احیا شده است و این چراغ روشن نمی‌شد مگر با همت تیم پشتیبان جشنواره در بنیاد آیه‌ها، تاکید کرد: ترسیم نقش الگوی زنان تمدن‌ساز را در نشست‌های تخصصی جشنواره به گفت‌وگو گذاشتیم و قرار شد این اتفاق را جدی بگیریم.

جشنواره کوثر به‌دنبال ترسیم الگوی زن سوم در قاب سینماست/ نسبت به غزه و زیست عفیفانه بی‌تفاوت نبوده‌ایم

وی از حضور و رقابت یک‌هزار و ۲۰۰ فیلم بلند سینمایی، کوتاه، مستند، نماهنگ در بخش‌های ملی و بینالمللی و فیلمنامه‌نویسی ۱۳۵ ثانیه‌ای خبر داد و افزود: ما در این جشنواره با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی نسبت به دو مقوله جنایت صهیونست‌ها در غزه و زیست عفیفانه بی‌تفاوت نبوده‌ایم و جشنواره به این موضوعات پرداخته است.

باکیده از موسسه تصویر شهر، شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، صداوسیما، باغ کتاب تهران و دیگر مجموعه‌های حامی جشنواره قدردانی کرد و گفت: برای ادامه برگزاری این جشنواره نیازمند حنایت‌های مستمر این عزیزان هستیم.

در ادامه این آیین پایانی پنجمین رویداد بین‌المللیفیلم کوثر، جوایز بخش فیلمنامه‌های ۱۳۵ ثانیه‌ایدر بخش ملی اهدا شد.

حسینی: ضرورت معرفی الگوی زن سوم به جهان

سپس سید محمد حسینی وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: از دست‌اندرکاران این رویدادبین‌المللی مهم تشکر می‌کنم. بسیار خرسندم  که اینجشنواره مجددا راه اندازی شده و امیدواریم مسیربرگزاری آن ادامه داشته باشد. 

وی افزود: نام این جشنواره از قرآن و سوره مبارکه کوثر گرفته شده و امیدواریم این رویداد با همت همه علاقه‌مندان ادامه پیدا کرده و در آینده شاهد دستاورد‌های آن باشیم و آثار فاخری را درباره کرامت، جایگاه و حقوق زن دردوره‌های آتی شاهد باشیم.

معاون امور مجلس رئیس جمهور عنوان کرد: نباید در خصوص این مسئله دچار انفعال داشته باشیم. از صدر اسلام و در زمان پیامبر، زنان با ایشان بیعت کرده و عهد می‌بندد تا به اسلام روی آورند. ما از ابتدا زن را به عنوان موجودیتیدارای کرامت می‌شناختیم. اگر مردان اهل فداکاری بودند به این دلیل بود که زنانی در کنار آنان حضور داشتند. 

وی عنوان: امسال شاهد بودید که در بسیاری از کشور‌ها نام ابا‌عبدالله الحسین (ع) مطرح شد و این موضوع به دلیل وجود زنی با کرامت در کنار ایشان بود. زنانی در تاریخ و دوره معاصر حضور دارند که شایسته است به آنها پرداخته شود. هنرمندان عزیز اگر به کاوش بپردازند، می‌توانند سوژه‌هایی مهم و ویژه‌ای را پیدا کرده و به دنیا معرفی کنند. 

جشنواره کوثر به‌دنبال ترسیم الگوی زن سوم در قاب سینماست/ نسبت به غزه و زیست عفیفانه بی‌تفاوت نبوده‌ایم

حسینی در پایان سخنان خود گفت: از نهادهای مختلف که در برگزاری این جشنواره نقشی سازنده داشتند سپاسگزارم و امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد، چراکه حرف‌های بسیاری برای مطرح شدن در اینزمینه وجود دارد. 

در ادامه مراسم، اعضای خانواده‌های شهید آرمان علی‌وردی و همچنین شهیده فائزه رحیمی بر رویصحنه حاضر شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

سپس نوبت به اهدای جوایز در بخش‌های مستند کوتاه و بلند و همچنین بخش فیلم‌های پویانمایی و نماهنگ رسید.

خزعلی: تلاش برای حذف هنجارهای ارزشی وجود دارد

در ادامه، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور مربوط به زنان و خانواده در سخنانی گفت: یاد و خاطره شهدای هئیت دولت را گرامی می‌داریم. رهبر معظم انقلاب مثال زدند که امیرکبیر در مدت کم توانست اثرگذاری شایسته‌ای داشته باشد و شهید آیت‌الله رئیسی نیز در طول سی و سه ماه فعالیت، آثار بسیار مثبتی را از خود در کشور و جامعه بین‌المللی باقی گذاشت و در سطح منطقه‌ای نیز جایگاه ایران را ارتقا بخشید. 

وی ادامه داد: شهید رئیسی نقشه جدیدی را ترسیم کرد و نشان داد کشور‌های منطقه بدون وجود ایران قادر به تصمیم‌گیری نخواهند بود. در زمانی که خانواده، زن و جنسیت بازیچه بسیاری از رسانه‌ها و شخصیت‌های معاصر قرار گرفته است و در این خصوص در قالب جشنواره‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی را صورت می‌دهند تا هنجارهای جدیدی را وضع کرده و هنجار‌های ارزشی را حذف کنند. 

 

جشنواره کوثر به‌دنبال ترسیم الگوی زن سوم در قاب سینماست/ نسبت به غزه و زیست عفیفانه بی‌تفاوت نبوده‌ایم

خزعلی خاطرنشان کرد: در چنین موقعیتی هنرمندان و دست اندر کاران وظایف مهمی بر عهده دارند و رسانه سینما که جوانان با آن ارتباط بهتری برقرار می‌کند، می‌تواند نقشی بسیار مهم برعهده داشته باشد. سخن گفتن با زبان جوانان وظیفه سینمای متعهد و هنرمندان برجسته کشور است. دشمنان از برترین ابزار‌ها استفادهمی‌کنند و هنرمندان نیز وظیفه دارند با استفاده از قالب هنر در خصوص اهداف متعالی به فعالیت بپردازند. 

خزعلی گفت: امیدواریم با حرکت‌هایی در بخش رسانه‌ای بتوانیم گامی اساسی در بازشناساندن الگوی سوم زن مسلمان ایرانی برداشته و شاهد حرکت‌های مناسب، زیبا، تاثیرگذار و امیدبخش در جهان باشیم. اکنون هنرمندان باید جلودار این مسئله باشند تا در جهان بتوانند با ایجاد جریان و گفتمان‌سازی در خصوص خانواده و ارائه الگوی سوم زن با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از اصول صحیح و زبان مناسب حرکت موثری را صورت دهند.

قاضی‌زاده هاشمی: ضرورت مقابله با جریان جهانی انحراف درباره زن

در ادامه قاضی زاده هاشمی رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون ریاست جمهوری عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر، رویداد پاسداشت مقام زن طراز اسلامی است. حضرت زهرا به عنوان زن نمونه کوثر نامیده شده، چراکه شایستگی این بانو موجب حیات بخشی و رشد جامعه انسانی می‌شود. 

وی افزود: تاریخ ایران سرشار از زنانی است که با شجاعت و ایستادگی باعث رشد و هدایت جامعه خود شدند. زنانی که در عین عفت و پاکدامنی، تمام وجود خود را در قالب محبت به دیگران به کار گرفته‌اند و در میانه میدان کارآمدی خود را اثبات کردند. اسم هایبزرگی مانند آسیه (س)، مریم (س)، زینب (س) و بر قله آنها حضرت فاطمه در تاریخ اسلام وجود دارند و زمانیکه درباره همسر نمونه صحبت می‌کنیم، می‌توانیم از این افراد نام برده و آنها را به عنوان الگو مطرح کنیم. 

قاضی زاده هاشمی بیان داشت: ابعاد مختلفیپیرامون این شخصیت‌های طراز وجود دارد و می‌تواند هدایت‌گر جامعه ما باشد. مواردی انحرافی به عنوان آزادی زن توسط جریان‌هایی در حال ارائه به جامعه جهانی است و نیاز است تا با آن مقابله کنیم. من در مدت این سه سال که خادم خانواده ایثار و شهادت بودم با زنان بسیاری آشنا شدم که در نقش‌هایگوناگون، زندگی آنها قابل روایت است و بانوان موفقیبه شمار می‌روند. 

وی اظهار داشت: قطعا چنین زنانی در میان اقشار دیگرجامعه هم وجود دارد. در میان بانوان، فعالان بزرگ اقتصادی، افراد نخبه هنرمندان و ورزشکاران مطرحییافت می‌شود و این موضوع نشانگر این است که زن طراز با عفت خود می‌تواند مراحل رشد و تعالی خود را طی کند. وظیفه جامعه هنری ما روایت‌گری در اینخصوص است. 

قاضی زاده هاشمی گفت: از بانیان اینرویداد مردمی تشکر می‌کنم که با قوت خود، ادامه دهنده این مسیر بسیار مهم هستند. ارزش این جشنواره بهمردمی بودن آن است و امیدوارم این رویداد با جریاناتمستقل هنری در دنیا کرده بخورد چراکه ارزش‌هایانسانی بسیاری در سطح جهان وجود دارد. شهیدرئیسی در آخرین حضور خود در سازمان ملل، بازگشت به ارزش‌های خانواده را مطرح کرد که بسیارمورد استقبال قرار گرفت. رویداد‌های اینچنینی توسط جریانات مردمی می‌توانند مورد حمایت واقع شوند.

در ادامه جوایز بخش بین‌الملل پنجمین جشنواره فیلم کوثر اهدا شد و پس از آن فیلمی از زنده یاد پروانه معصومی، بازیگر مطرح سینمای ایران که سال گذشته حیات را بدرود گفت به نمایش درآمد.. مریم پوریامین مدیر بخش فرهنگی جشنواره نیز در سخنانی کوتاه در همین رابطه گفت: جشنواره کوثر افتخار دارد تا از خدمات مرحوم پروانه معصومی قدردانی کند. او با جهاد خود به مردم و رهبر کشور تعظیم کرد و به همیندلیل جای اون برای همیشه در قلب‌ها خواهند ماند.

پس از این بخش نیز در قسمت پایانی جشنواره، جوایز بخش‌های سینمای ایران به برگزیدگان اهدا شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما