شناسهٔ خبر: 67767515 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوای اصفهان و بوشهر بر مدار بنفش ثبت شد/شاخص کیفی ۱۹ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای پنج شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۹ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _یکشنبه سی‌ویکم تیر_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای هیچ‌کدام از شهرها همچون روز گذشته در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۲۱۴ و بوشهر با شاخص ۲۱۱، در موقعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌یک از شهرها در چنین شرایطی ثبت نشدند.

قابل توجه است که امروز ایستگاه سنجش کیفیت هوا در هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد، به طوری که روز گذشته شهر اصفهان و کرج در چنین موقعیتی ثبت شدند.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های کلانشهرهای کرج با شاخص ۱۰۶، کرمان با شاخص ۱۰۵ و اراک با شاخص ۱۱۴، بر مدار ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای اراک و قم در شرایط ناسالم (نارنجی) بودند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۵۸، تهران با شاخص ۷۹، شهرکرد با شاخص ۶۷، مشهد با شاخص ۵۴، اهواز با شاخص ۹۳، زنجان با شاخص ۹۱، سمنان با شاخص ۸۱، زاهدان با شاخص ۹۴، قزوین با شاخص ۵۳، قم با شاخص ۵۸، سنندج با شاخص ۶۱، کرمانشاه با شاخص ۵۶ و همدان با شاخص ۷۵، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که سنجش کیفیت هوا روز گذشته سی‌ام تیر در کلانشهرهای بوشهر، تهران، شهرکرد، بجنورد، اهواز، زنجان، زاهدان، قزوین، سنندج، کرمان، کرمانشاه، همدان و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده بودند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌ها شهرهای ارومیه با شاخص ۴۵، بیرجند با شاخص ۴۴، بجنورد با شاخص ۵۰، شیراز با شاخص ۳۳، رشت با شاخص ۴۳ و یزد با شاخص ۴۸ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، بیرجند، مشهد، سمنان، شیراز و رشت، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

لازم بدانیم که امروز ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای اردبیل، ایلام، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته کلانشهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما دو شهر بسیار ناسالم (بنفش)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته دو شهر ناسالم (قرمز)، دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده ثبت بودند.

نظر شما