شناسهٔ خبر: 67767157 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

زنگ خطر هیئت اسرائیلی و انگلیسی - اکونیوز

اقتصاد ایران: محقق حوزه عاشورایی گفت: بخشی از آثار درباره عاشورا تحریف‌ساز و بخشی تحریف‌سوز هستند. مثلاً حماسه حسینی کتابی تحریف‌سوز است و کتاب محدث نوری تحریف‌ستیز است در حالی که مقتل دربندی و روضه‌الشهدا تحریف‌ساز هستند که قصد ما نقد ساختارشکنانه این آثار است.

صاحب‌خبر -
- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امیرحسن اوصالی، عاشوراپژوه امروز 31 تیرماه در نشست علمی «عاشوراشناسی امام حسین (ع) در آیینه کتاب» عاشورا را به مثابه پازلی دانست که شامل معارف متعدد است.

ضرورت استنطاق از عاشورا

اوصالی با اشاره به ابعاد گوناگون واقعه عاشورا اظهار داشت: عاشورا شامل ابعاد حماسی، سیاست و حکومت و حکمرانی، شجاعت، تاریخ، قرآن و دین و بسیار موارد دیگر است.

این محقق دینی با اشاره به موضوع جاودانگی عاشورای امام حسین (ع) تصریح کرد: عاشورا در یک روز در سال 61 هجری رقم خورد ولی وارد تاریخ شد و جاودانگی یافت. عاشورا در یکی دو سده معاصر نسبت به گذشته به صورت دقیق‌تر و مبسوط‌تر تحلیل شده، به همین دلیل شهید مطهری، محمد اسفندیاری، آیت‌الله صافی گلپایگانی، علی شریعتی، آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله سعادت‌پرور، داود فیرحی، عطاءالله مهاجرانی و آیت‌الله مصباح یزدی و دیگران در مورد آن کتاب می‌نویسند و تحلیل می‌کنند. ولی آیا می‌توانیم همه صحبت‌های این افراد را قبول کنیم و زانوی شاگردی نزد  همه آنان بزنیم؟ یقیناً خیر و این افراد همه سخنان را در باب عاشورا تمام نکرده‌اند.‌

این عاشوراپژوه بر ضرورت استنطاق عاشورا و طرح پرسش از کتاب‌ها در این حوزه تأکید کرد و گفت: در عاشورا در جست‌وجوی هدف قیام امام حسین(ع) هستیم ولی وقتی این سؤال و مسئله روشن نباشد جواب‌ها هم ما را سیراب نخواهد کرد. اولین کار درباره عاشورا مطالعه منابع معتبر و مقاتل دست اول یعنی تا قرن پنجم و برخی کتب قرن هفت و هشت است و از جمله مهمترین آن‌ها مقتل ابی مخنف است. البته یکسری منابعی هم داریم که مانند تاریخ مدینه دمشق کتابی به شدت تحریف‌ساز در مورد عاشورا است.

 

 

تحریف‌سازی و تحریف‌سوزی در میان آثار عاشورایی

او ادامه داد: بخشی از آثار درباره عاشورا تحریف‌ساز و بخشی هم تحریف‌سوز هستند. به عنوان مثال حماسه حسینی کتابی تحریف‌سوز است و کتاب محدث نوری تحریف‌ستیز است در حالی که مقتل دربندی و روضه‌الشهدا تحریف‌ساز هستند که قصد ما نقد ساختارشکنانه این آثار است.

اوصالی به بخشی از تحریفات دینی اشاره کرد و گفت: نقل شده روزی پیامبر(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمودند که نسبت به امام حسین(ع) مفاخره کنند و ایشان به برخی فضایل خویش پرداختند و بعد از امام حسین(ع) خواستند این کار را بکنند و ایشان فرمودند مادر من سیده نساء العالمین و بهترین بانوی عالم است، برادرم سید شباب اهل الجنه، جدم رسول خدا است ولی تو واجد این صفات نیستی. آن حضرت اینگونه خود را بالاتر از امیرالمؤمنین(ع) قرار دادند و در عاشورا هم خود امام حسین(ع)، فرزندانش و برادرزاده‌های ایشان و همه اطر افیان ایشان به شهادت رسیدند. این روایت در کتاب موسوعه امام حسین(ع) نقل شده است.

او توضیح داد: برخی تحلیل‌ها و گزاره‌ها در فضای مجازی بیان می‌شود که باید خط بطلان بر آن کشید. اینکه گفته شده است رسانه معاویه باعث شد امام حسین (ع) را کوفیان به شهادت برسانند درست نیست. پررنگ‌کردن رسانه معاویه ملعون خطای راهبردی است.

این عاشوراپژوه تصریح کرد: زمانی که معاویه مکتب شام را تأسیس و صحابه را از مدینه به شام کشید و شروع به جعل حدیث و فساد سیستمی کرد، همه این مسائل در شام رخ می‌دهد وگرنه کوفه، امام علی (ع) را دیده و کوفیان از جمله شمر ملعون و افراد دیگر در رکاب حضرت علی(ع) حضور داشتند. شمر هم می‌داند امام حسین(ع) حق است.

او به اتمام حجت توسط امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: در ظهر عاشورا وقتی شمر محاسن امام را به دست گرفت حضرت سؤال کرد وقتی مرا نمی‌شناسی چرا مرا می‌کشی؟ شمر گفت من تو را می‌شناسم تو فرزند فاطمه و علی هستی. امام حسین(ع) با این پرسش حجت را در تاریخ به کمال رسانده است.

این محقق دینی خاطرنشان کرد: افرادی که امام حسین (ع) را کشتند که برخی از آنان شراب می‌خوردند و برخی از ترس ابن زیاد و ترس شمشیر آمدند و برخی هم نمی‌دانستند برای چه آمدند ولی شمر و خواص دیگر امام را به خوبی می‌شناختند و چه شد که یک ماه بعد از ماجرای مسلم بن عقیل شمشیر بر روی امام کشیدند. وقتی اهل بیت(ع) وارد شام شدند تازه مردم فهمیدند این‌ها خاندان پیامبر هستند لذا این تحلیل که رسانه معاویه عامل عاشورا بود صحیح نیست.

زنگ خطر هیئت اسرائیلی و انگلیسی

اوصالی با تأکید بر لزوم تحلیل درست در هیئت، خاطرنشان کرد: در صورتی که تحلیل‌های درست در هیئت ارائه نشود، هیئت ما به قول امام موسی صدر اسرائیلی و انگلیسی می‌شود. ایشان معتقد بود هیئتی که در آن دشمنی با اسرائیل نباشد عزاداری آن هم تصنعی خواهد بود. متأسفانه برخی از ما هیئت‌باز و دین‌باز و گریه‌باز شده‌ایم یعنی این کارها را انجام می‌دهیم ولی بازیچه می‌دانیم به همین دلیل جریان‌ساز نیستیم و گاهی با هیئت سیاسی دنبال تقویت جریان سیاسی خودمان هستیم در این صورت جهاد تبیین در جامعه رخ نخواهد داد.

این عاشوراپژوه تصریح کرد: مقام معظم رهبری گفتمان انقلاب و جهاد تبیین را جریان‌ساز می‌خواهند یعنی همه اقشار جامعه باید در این گفتمان حضور داشته باشند کما اینکه در کربلا هم از هر قشری در لشکر امام(ع) بودند یعنی برده سیاه وجود دارد؛ زهیر و حر هم هستند.

این محقق دینی با بیان اینکه شاید پررنگ کردن مسائل اقتصادی در عاشورا درست نیست، اظهار داشت: وقتی حضرت سیدالشهدا(ع) فرمودند شکم‌های شما از مال حرام پر شده است یعنی مال حرام اثر وضعی در تفکر و اندیشه انسان دارد که فرد نمی‌تواند حق را تشخیص دهد.

او به دینداری سلیقه‌ای برخی افراد اشاره کرد و گفت: در برخی هیئات مذهبی مشاهده می‌شود زیارت عاشورا که حدیث قدسی است با چند نفر برگزار می‌شود و مقدمه برای جمع‌کردن مردم است و منبری که قال‌ الصادق و قال الباقر می‌گوید مقدمه برای روضه و مداح است تا شعر و تخیل به خورد مردم بدهد. چرا چشم ما برای حسین(ع) گریه می‌کند؟ولی گوشمان برای شنیدن قال‌الصادق(ع) و قال الحسین(ع) ظرفیت ندارد؟

انتهای پیام/

نظر شما