شناسهٔ خبر: 67767106 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شناسایی یک بهله کرکس مصری در تاغ زار‌های نوش‌آباد شناسایی یک بهله کرکس مصری در تاغ زار‌های نوش‌آباد

نخستین بار یک بهله کرکس مصری در جنگل‌های تاغ در شمال شهر نوش‌آباد شناسایی و ثبت شد.

صاحب‌خبر -

فعال محیط زیست گفت: تصویر این کرکس در حال پرواز در ارتفاع بالا به وسیله امیر دهقانی، یکی از کنشگران حوزه محیط زیست با گوشی موبایل گرفته شده است.

علی خالوئی افزود: کرکس مصری، یک گونه ارزشمند شکارچی در طبیعت است و جنگل‌های دست کاشت تاغ نوش‌آباد، به لحاظ وجود گونه‌های جونده بیابانی همچون جربیل و لرد کوچک و بزرگ می‌تواند غذایی کافی برای این گونه پرندگان شکارچی تأمین کند.


این فعال و عکاس محیط زیست گفت: کرکس مصری از کرکس‌های کوچک جثه است که با دم لوزی شکل و سفید رنگ، منقار بلند و سری باریک و به نسبت کوچک دارد، اما بال‌هایش بلند و پهن است، دارای پوستی عریان، صورتی زرد و منقاری به همین رنگ و نوکی سیاه دارد.


وی گفت: نر‌ها و ماده‌ها در گونه کرکس مصری، هم شکل هستند و تغییرات فصلی در آنها مشاهده نمی‌شود. کرکس مصری بالغ با ظاهری یک دست سفید همراه با سایه‌ای از رنگ زرد یا قهوه‌ای مایل به خاکستری در سر گردن سینه روتنه و پر‌های شانه دیده می‌شود.


وی با بیان اینکه بزرگترین تهدید این گونه جانوری، تخریب زیستگاه آن است، افزود: کرکس مصری در فهرست پرندگان در حال انقراض قرار دارد و در ایران نیز در فهرست گونه‌های تحت حمایت است.


این فعال و عکاس محیط زیست افزود: عمده غذای این گونه علاوه بر جوندگان، خزندگان بیابانی همچون انواع خانواده آگاما‌های بیابانی است که افزایش زمین‌های کشاورزی، جاده‌سازی و تغییرات اقلیمی و خشکسالی باعث کاهش جمعیت جوندگان و خزندگان به عنوان غذای این گونه شکارچی شده است.

نظر شما