شناسهٔ خبر: 67767010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امیدها برای بهبود اقتصاد/ صنعتگران نمونه خراسان رضوی تجلیل شدند

مشهد-ایرنا- آیین تجلیل از فعالان اقتصادی نمونه خراسان رضوی در عرصه ملی و استانی در حالی برپا شد که فعالان بخش خصوصی ضمن بیان مشکلات و موانع بخش تولید، انتظارات خود از دولت چهاردهم را امیدوارانه برای بهبود شرایط موجود اقتصادی اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیین گرامی داشت روز ملی صنعت و معدن در خراسان رضوی، امسال با تاخیر یک ماهه به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ایام محرم، شنبه شب با رنگ و بوی متفاوتی نسبت به سال های قبل در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برگزار شد.

در این مراسم فعالان اقتصادی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، محور گفت و گوهای خود را به انتظارات‌شان از دولت آینده و رییس جمهور منتخب اختصاص دادند، به طوریکه بیانیه پایانی این مراسم نیز به مهمترین مطالبات بخش خصوصی از دولت جدید تعلق گرفت.

همزمان با این مراسم صاحبان ۷۱ واحد صنعتی و معدنی نمونه در سطح استانی و ملی تجلیل شدند، این تجلیل در حضور قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در امور بازرگانی، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، استاندار خراسان رضوی، رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سایر مدیران اقتصادی دولتی و تشکلهای بخش خصوصی انجام گرفت.

مراسم مزبور با گلباران جایگاه نمادین شهید جمهور آیت الله رییسی و همراهان وی در حادثه هوایی توسط فعالان و مدیران اقتصادی آغاز شد و در ادامه تفاهم‌نامه بین انجمن های همگن خانه صنعت، معدن و تجارت با اداره کل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی برای واگذاری امور بیشتر به این خانه امضا شد.

بیانیه مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن نیز توسط "احد خوشرو" دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی قرائت شد.

امیدها برای بهبود اقتصاد/ صنعتگران نمونه خراسان رضوی تجلیل شدند

اقتصاد دستوری حذف شود

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان نخستین سخنران این مراسم و میزبان برگزاری این مراسم گفت: حذف اقتصاد دستوری از نظام اقتصادی کشور اولویت و مطالبه اول فعالان اقتصادی این استان از رئیس جمهور منتخب است، زیرا اقتصاد دستوربردار نیست.

فیروز ابراهیمی در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن هشت پیشنهاد بخش خصوصی استان را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور به رئیس جمهور منتخب تشریح کرد و افزود: حرکت اساسی و اصولی در جهت حذف تحریم های اقتصادی بویژه تحریم های پولی و بانکی ، اتفاقی است که باید بیفتد، چراکه ظرفیت اقتصادی کشور امکان آن حجم از سرمایه‌گذاری برای انجام برنامه هفتم توسعه را پاسخگو نیست و لازمه آن جذب سرمایه گذاری در داخل کشور است.

وی گفت: حذف پدیده مخرب رفع تعهد ارزی از واحدهای تولیدی صادرات محور پیشنهاد دیگر است، زیرا تراز تجاری کشور به منفی ۱۷ میلیارد دلار رسید، گرچه برخی مدیران اقتصادی با دستکاری و افزودن صادرات نفت به این سبد صادراتی اعلام کردند که تراز مثبت است اما آنچه در چهار ماهه ابتدای امسال رخ داده، آن بوده که تراز منفی تجاری کشور روند افزایشی دارد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: حذف تسهیلات تکلیفی از نظام بانکی مطالبه دیگر ما از رییس جمهور منتخب است، زیرا با وجود فشار کمبود شدید منابع بانکی بر حوزه تولید، سال گذشته در همین استان افزایش ۲۷ درصدی تسهیلات دهی بانک ها رخ داده، اما بخش تولید سهمی از آن نداشته است.

ابراهیمی تعمیم چتر مالیاتی به صورت عادلانه و متناسب با سهم هر حوزه اقتصادی در تولید ناخالص داخلی و برقراری عدالت مالیاتی، اتخاذ تصمیم عاجل در خصوص حذف سامانه های غیرضرور و مخرب در حوزه اقتصاد، استفاده از همه ظرفیتهای مدیریتی و نخبگان کشور بدون توجه به گرایش های سیاسی و قومی و مذهبی، جلوگیری از مهاجرت گسترده و ویرانگر و مخرب نخبگان را از دیگر پیشنهادهای بخش خصوصی خراسان رضوی به رییس جمهور منتخب برشمرد.

امیدها برای بهبود اقتصاد/ صنعتگران نمونه خراسان رضوی تجلیل شدند

اکتشاف حلقه گمشده توسعه بخش معدن با است

رییس خانه معدن خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اکتشاف حلقه گمشده در توسعه معادن استان و کشور است؛ در سال گذشته تنها یک درصد از درخواست های اکتشاف معدنی در کشور به پروانه اکتشاف تبدیل شده است.

غلامرضا نازپرور اظهار کرد: اقتصاد معدن از منظر جغرافیایی و فیزیکی یک اقتصاد امنیت ساز بوده و مناطق مرزی ما که عموما قطب تولیدات معدنی است نیازمند سرمایه گذاری در این بخش ها است، به عنوان مثال منطقه خواف در قالب طرحهای بزرگ فرآوری و فولادی در سنگ آهن و تکمیل زنجیره تولید به عنوان یک اقتصاد نمونه امنیت ساز معدنی پیش روی دولت جدید است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای رشد ۱۳ درصدی در اقتصاد معدن در قالب برنامه هفتم توسعه نشان از امنیت این حوزه دارد، تحقق این برنامه در گرو ایجاد زیرساختهای لازم است، برای تحقق رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن باید برنامه و زیرساخت های لازم مشخص شود.

رییس خانه معدن خراسان رضوی با بیان اینکه بخش معدن با محدودیت منابع بهره برداری کننده و ضعف تکنولوژی مواجه است، افزود: دسترسی به ذخایر معدنی با مخالفت برخی از دستگاه های دولتی نظیر منابع طبیعی و انرژی اتمی مواجه شده است. کشوری که بیش از هفت درصد منابع کشور را در اختیار دارد تنها در ۳.۳ درصد از پهنه آن فعالیت معدنی و بهره برداری از آن صورت می گیرد و این سوال را در ذهن ایجاد می کند که این رشد ۱۳ درصدی بر چه مبنایی در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است.

وی گفت: با کل اقدامات اکتشافی کشور در سال گذشته در مجموع ۱۲ معدن در کلاس جهانی کشف و بهره برداری شد، اما عربستان که کشور معدنی نیست با اقدام‌های اکتشافی، ارزش مواد معدنی خود را به ۱.۲ تریلیون دلار رسانده و هدفش در سال ۲۰۳۰ رسیدن به عدد سه تریلیون دلار است.

نازپرور اظهار کرد: کل سرمایه گذاری کشور در بخش معدن کمتر از ۵۰ میلیارد دلار بوده در حالی که عربستان برای رسیدن به ارزش مواد معدنی سه تریلیون دلاری در سال ۲۰۳۰ سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری از منابع خارجی و ۴۵۰ میلیارد دلاری از منابع داخلی داشته است.

وی اضافه کرد: اما همچنان درگیر برگشت ۶۵ درصد حقوق دولتی در کشورمان هستیم که توسط بهره برداران معدن به خزانه واریز می شود و به بخش معدن بازنمی گردد، در سال گذشته فقط پنج درصد حقوق دولتی پرداختی بخش معدن معادل هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به وزارتخانه بازگشت در حالی که باید ۲۶ هزار میلیارد تومان به وزارتخانه بازمی گشت و برای توسعه بخش معدن هزینه می شد.

رییس خانه معدن خراسان رضوی توجه به نقشه راه معدن کشور با رویکرد توسعه فعالیت‌های اکتشافی و شناسایی ذخایر معدنی، بهبود بهره وری عملیات معدن کاری و مبتنی بر اصول آمایش سرزمین و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه اکتشافات معدنی و زمینه سازی برای حضور موثر بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و کارآفرینی در بخش معدن، تعیین تکلیف واگذاری پهنه های معدنی در اختیار شرکتهای دولتی و خصوصی توسط وزارت صنعت معدن و تجارت، حذف قیمت گذاری از مواد معدنی، احیای معافیت ورود ماشین آلات موردنیاز معدنی از انتظارات بخش معدن را از انتظارات این حوزه از دولت منتخب برشمرد.

نازپرور گفت: درخواست می شود که سقف تولید بیشتر در حوزه معدن افزایش یابد و در جهت بهبود کسب و کار و تحقق شعار سال میزان برداشت سالیانه متناسب با بازار و عرضه و تقاضا و حقوق دولتی در زمان رکود بازار برابر استخراج واقعی در نظر گرفته شود.

امیدها برای بهبود اقتصاد/ صنعتگران نمونه خراسان رضوی تجلیل شدند

بهبود زیرساخت‌های اقتصادی

رییس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: فعالان اقتصادی و صنعتی انتظارات متعددی از رییس جمهور منتخب دارند که مهمترین آن بهبود زیرساخت های اقتصادی، توسعه زیرساختهای حمل و نقل، انرژی و ارتباطات برای تسهیل فعالیت های صنعتی است.

حسین محمودی افزود: در همین راستا از صنعتگران دعوت می نمایم برای کمک به پایداری و ماندگاری صنعت در تامین زیرساختها و تولید انرژی خورشیدی مشارکت فعال داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت بالای خراسان رضوی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، ما صنعتگران نه تنها می توانیم به تولید انرژی در استان کمک کنیم بلکه زمینه رشد و توسعه بخش تولید را هم فراهم نماییم.

رییس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه داد: در این مسیر پر چالش انتظار داریم دولت پزشکیان با نگاه ویژه به بخش صنعت اقداماتی موثر برای بهبود وضعیت زیرساخت ها و رفع مشکلات این حوزه انجام دهد و با ارایه سیاست های حمایتی و تسهیل شرایط کسب و کار و تامین منابع مالی به رشد و توسعه صنعت کمک کند و در جهت تامین زیرساختهای انرژی و رفع کمبود برق و گاز اقدامات فوری انجام دهد.

وی اظهار کرد: انتظار داریم دولت جدید با تعامل سازنده با دنیا و تسهیل تبادلات اقتصادی و مالی شرایط مناسبی را برای رشد و توسعه صنعت فراهم آورد.

محمودی با تاکید بر اهمیت برندهای ملی و لزوم توجه دولت به این بخش گفت: اکنون بسیاری از شرکت ها توانایی خلق برندهای بین المللی را دارند، لذا از دولت انتظار داریم با تشویق و حمایت از برندهای ملی و تقویت حضور آنها در بازارهای بین المللی نه تنها به تقویت اقتصاد ملی کمک شود، بلکه به اهمیت جایگاه ایران در بازارهای جهانی بیش از پیش توجه گردد.

امیدها برای بهبود اقتصاد/ صنعتگران نمونه خراسان رضوی تجلیل شدند

تلاش رییس‌جمهور منتخب برای اجماع عمومی

اقتصاددان برجسته کشور نیز در این مراسم به رویکرد رییس جمهور منتخب و اهتمام وی برای استفاده از توان همه برای اداره کشور گفت: رییس جمهور منتخب از سرمایه اجتماعی کافی برخوردار است و استراتژی وی نیز رسیدن به اجماع عمومی، ایجاد هماهنگی کامل در کشور و استفاده از تمام توان نخبگان و ظرفیت ها برای حل مسائل است.

حسین عبده تبریزی مشکلات کشور را به ۲ بخش داخلی و خارجی تقسیم کرد و افزود: مشکلات در حوزه داخلی کشور عمدتا به بخش اقتصاد مربوط می شود که باید اصلاحات اقتصادی انجام گیرد، در حوزه خارجی هم باید مناسبات کشور با کشورهای دیگر بهبود یابد و مسائل مربوط به بحرانهای تحریمی حل شود.

وی بیان کرد: نزدیک به پنج سال است که درگیر یک تورم بلند مدت هستیم که تقریبا به یک مساله محوری تبدیل شده و بالاترین مقام کشور دستور تشکیل کمیته نقدینگی در بانک مرکزی داده است، در واقع دولت پذیرفت که اقتصاد را کُند کند و منابع را کندتر بچرخاند و بخش صنعت نیز سهم کمتری از منابع داشته باشد تا از این طریق بتواند تورم را کنترل کند.

این اقتصاد دادن افزود: امسال دولت امسال توانست تورم نقطه به نقطه را به ۳۶ یا ۳۷ درصد برساند، اما میزان تورم سالانه بیش از ۴۰ درصد مانده و امید است تا پایان سال آن را به ۳۰ درصد برسانیم.

وی به ناترازی انرژی اشاره کرد و گفت: کشوری که سرجمع منابع نفت و گاز دنیا را دارد، اینکه بگوید انرژی کم دارد، یک حرف عجیب و غریبی است و نشان می دهد در ۲۰ سال گذشته نتوانسته در حوزه انرژی سرمایه گذاری کند، لذا استهلاک از میزان سرمایه گذاری پیشی گرفته است.

عبده تبریزی افزود: متاسفانه در چهار سال اخیر هم رشد سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه ثابت در کشور منفی شده است، در واقع چالش های امروز کشور از دهه ۶۰ هم بیشتر شده است، حداقل در آن زمان مشکل ناترازی انرژی از جمله آب در کشور وجود نداشت و صندوق های بازنشستگی کسری نداشتند و بانکها هم ناتراز نبودند، این وضعیتی است که دولت با آن مواجه است.

امیدها برای بهبود اقتصاد/ صنعتگران نمونه خراسان رضوی تجلیل شدند

وی لازمه حل مساله دوگانه بحران های داخلی و ارتباطات خارجی را اعتماد مردم به دولت دانست و گفت: اگر سرمایه اجتماعی کافی و اعتماد مردم به دولت بوجود نیاید، قدرت حرکت برای حل مسائل داخلی و خارجی شکل نمی گیرد، خوشبختانه پزشکیان از سرمایه اجتماعی کافی برخوردار است و استراتژی وی نیز ایجاد هماهنگی کامل در کشور و استفاده از تمام توان های و نخبگان و ظرفیتها برای حل مسائل است.

عبده تبریزی تاکید کرد: بی تردید بخش قابل ملاحظه ای از انتظارات بخش خصوصی از دولت باید توسط خود فعالان اقتصادی محقق شود، آنها باید اتکای خود را به دولت کاهش دهند، به نظر می رسد راه اندازی شرکت های بزرگتر خصوصی در حوزه نفت و گاز بتواند کسری های این بخش را جبران و مانع از قاچاق سوخت شود.

در پایان این مراسم ۷۱ واحد صنعتی و معدنی نمونه در حوزه های واحد صنعتی نمونه استانی، واحد صنعتی نمونه ملی، پیشکوست صنعتی نمونه استانی، کارآفرین جوان نمونه ملی، پیشکوست نمونه استانی در حوزه معدن لوح تقدیر خود را در این مراسم دریافت کردند.

نظر شما