شناسهٔ خبر: 67765236 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ترامپ چینی‌ها را دعوت به ساخت برقی‌ها در خاک آمریکا کرد - اکونیوز

اقتصاد ایران: رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده ادعا می‌کند خودروهای برقی کارآیی مناسبی ندارند و وعده داده است اگر دوباره وارد کاخ سفید شود، سیاست‌های تشویقی بایدن برای تولید و فروش این محصولات را لغو خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

در سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، شرایط فعلی به‌گونه‌ای توصیف شده که ادامه آن منجر به محو کامل صنعت خودرو این کشور می‌شود. دونالد ترامپ از کمپین خود برای هدف قرار دادن سیاست‌های خودروهای برقی جو بایدن استفاده کرد و قول داد در اولین روز ریاست‌جمهوری خود علیه آنها اقدام کند. ترامپ در سخنرانی خود در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی گفت: «من از اولین روز به فرمان خودروهای الکتریکی پایان خواهم داد.»

او گفت که این اقدام منجر به نجات صنعت خودرو ایالات‌متحده از نابودی کامل می‌شود که درحال‌حاضر در حال وقوع است و مشتریان آمریکایی هزاران دلار برای هر خودرو صرفه‌جویی خواهند کرد.

انتقاد از شرایط خودساخته

در حالی که دولت بایدن اجباری برای خودروهای برقی ندارد اما منتقدان محدودیت‌های جدید آلودگی هوا که توسط آژانس حفاظت از محیط‌زیست در ماه مارس وضع شد، می‌گویند خودروسازان را به‌طور غیرقانونی مجبور به فروش خودروهای الکتریکی می‌کنند. با این حال، ترامپ در همان سخنرانی گفت چین باید خودروهای الکتریکی را در اینجا بسازد. خودروسازان آمریکایی می‌ترسند خودروهای ارزان‌ چینی همان چیزی باشد که یک گروه صنعتی آن را «رویداد در سطح انقراض» نامیده، بنابراین دعوت ترامپ از چینی‌ها به ظاهر یک پارادوکس است.

ترامپ پنجشنبه‌شب در سخنرانی خود گفت: «همین‌حالا که ما صحبت می‌کنیم، کارخانه‌های بزرگی در آن سوی مرز در مکزیک توسط چین ساخته می‌شود» تا خودروهایی را برای فروش در ایالات متحده بسازند.

او ادامه داد: « قرار است این کارخانه‌ها در ایالات متحده ساخته شوند و مردم این کارخانه‌ها را مدیریت خواهند کرد. در غیر این صورت برای جلوگیری از ورود آن‌ها به کشور، تعرفه‌های ۲۰۰درصدی برای هر خودرو وضع می‌شود.»

این گفته‌ها مشابه اظهاراتی است که او در ماه مارس در یک گردهمایی در اوهایو در مورد استقبال شرکت‌های خودروسازی چینی برای ساخت کارخانه در ایالات‌متحده، بدون نام بردن از هیچ شرکتی، بیان کرد. شرکت BYD، بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی در چین، به دنبال راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های خودروسازی در مکزیک است.

تقابلی هماهنگ علیه واردات چینی

ترامپ و بایدن هر دو به دنبال جلوگیری از ورود خودروهای ساخت چین به ایالات‌متحده هستند تا از تولیدکنندگان داخلی محافظت کنند. اما به‌نظر می‌رسد که نامزد جمهوری خواه در مورد شرکت‌های چینی خودروساز، رویکرد معاملاتی‌تری دارد.

در مقابل، بایدن به طور گسترده خودروهایی را که به چین مرتبط هستند، ازجمله خودروهایی که در خارج از این کشور ساخته شده‌اند، مورد نقد قرار داده است.

دولت بایدن تلاش کرده است شرکت‌هایی را که حداقل ۲۵درصد آن متعلق به یک نهاد دولتی چین است، از بهره‌مندی از اعتبارات مالیاتی محروم کند. همچنین تحقیقاتی را درباره خودروهایی با نرم‌افزار ساخت چین که می‌تواند داده‌ها و ایمنی شهروندان آمریکایی را به خطر بیندازد، آغاز کرده است.

اظهارات ترامپ در مورد خودروهای برقی درست لحظاتی قبل از انتقاد از آنچه به‌گفته او تریلیون‌ها دلار هزینه‌های بیهوده «در ارتباط با کلاهبرداری سبز جدید» بود، بیان شد.

او گفت در عوض این پول را به پروژه‌هایی مانند جاده‌ها، پل‌ها و سدها اختصاص می‌دهد، هرچند هنوز مشخص نیست چگونه به این تعهد عمل خواهد کرد. قانون زیرساخت‌های اداری بایدن در شرایط جاری این بخش را برعهده گرفته است.

ترامپ بیزاری خود را از خودروهای الکتریکی پنهان نکرده و مدعی است که این خودروها جواب نمی‌دهند و به نفع چین و مکزیک خواهند بود و درعین‌حال به کارگران خودروسازی آمریکایی آسیب می‌رسانند.

در مقابل، بایدن تغییر به سمت خودروهای باتری‌دار را به یکی از سیاست‌های مهم آب‌وهوایی و صنعتی خود تبدیل کرده و هدف خود را این است که تا سال ۲۰۳۰ تا۵۰ درصد کل فروش خودروهای جدید برقی باشد. این افراد می‌خواهند در حالی که به سمت یک مسابقه مجدد انتخاباتی در نوامبر پیش می‌روند، نسبت به پکن نیز سختگیر به نظر برسند.

ترامپ در جریان این کمپین از کووید-۱۹ به عنوان «ویروس چینی» یاد کرد و با تشویق شدید حضار به یاد مذاکرات تجاری خود با دولت چین در دوران حضورش در کاخ سفید پرداخت.

علیه برقی‌ها

عدم علاقه دونالد ترامپ نسبت به خودروهای برقی بر همگان آشکار است.

رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده ادعا می‌کند خودروهای برقی کارآیی مناسبی ندارند و وعده داده است اگر دوباره وارد کاخ سفید شود، سیاست‌های تشویقی بایدن برای تولید و فروش این محصولات را لغو خواهد کرد.

اعمال تعرفه‌های ۱۰۰درصدی روی خودروهای برقی وارداتی از مکزیک نیز یکی دیگر از وعده‌های اوست. اما تحلیلگران اعتقاد دارند حتی در صورت انتخاب مجدد ترامپ، و لغو سیاست‌های حمایتی دولت از خودروهای برقی، تا وقتی سیاست‌های جدید بخواهد تاثیرگذار باشد، بازار ممکن است به سطحی از پویایی و پیشرفت برسد که بتواند بدون حمایت دولت به رشد خود ادامه دهد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، سال گذشته در اتفاقی بی‌سابقه ۱.۲میلیون آمریکایی خودرو برقی خریداری کردند که ۷.۶درصد از میزان فروش خودروهای جدید را شامل می‌شد و این گروه از خودروها از حاشیه به متن بازار آمریکا آمدند.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند امسال این میزان به ۱۰درصد افزایش می‌یابد که به‌گفته محققان می‌تواند نشانه‌ای از نقطه‌عطف استفاده سریع و وسیع از خودروهای برقی تلقی شود. درحالی ‌که ریاست‌جمهوری ترامپ نمی‌تواند روند روبه‌جلو و تحول در حوزه توسعه خودروهای برقی را متوقف کند، اما سیاست‌های ترامپ پتانسیل ایجاد اختلال و تزلزل در این مسیر را دارد و این رویه ممکن است پیامدهای مهمی در مسیر مقابله با گرمایش زمین نیز داشته باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وسایل نقلیه برقی را در مرکز برنامه آب‌وهوایی خود قرار داده است، زیرا به عقیده دانشمندان، گذار سریع از خودروهای بنزینی به نسخه‌های برقی یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن است که به طور خطرناکی سیاره زمین را گرم می‌کند.

سال گذشته گرم‌ترین سال ثبت‌شده تاکنون بود و دانشمندان می‌گویند جهان در مسیری قرار دارد که حتی بیشتر گرم شود، تا جایی که بخش‌هایی از سیاره غیرقابل‌سکونت خواهد شد.

نظر شما