شناسهٔ خبر: 67765129 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

افزایش گرمای هوای اصفهان تداوم دارد/ ثبت دمای بالاتر از ۴۰ درجه در ۱۹ شهر

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار زرد از افزایش یک تا سه درجه‌ای دما به طور میانگین در طول روز، ماندگاری هوای گرم در مناطق شمال، شرق و تا حدودی مرکز استان تا اواسط هفته جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

مینا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا اواخر هفته به علت گذر امواج ناپایدار با رطوبت پایین، در بخش‌هایی از شرق و شمال استان در ساعات عصر و شب وزش باد به نسبت شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق فوق و افزایش غلظت آلاینده‌ها در حد ناسالم برای عموم در بعضی ساعات نواحی مرکزی خواهد شد، در سایر نقاط آسمان به صورت صاف، گاهی قسمتی ابری و وزش باد مورد انتظار است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار سطح زرد با افزایش یک تا سه درجه‌ای دما به طور میانگین در طول روز تصریح کرد: فعالیت سامانه از بامداد امروز آغاز شده تا روز سه‌شنبه دوم مرداد با افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم در مناطق شمال و شرق و تا حدودی مرکز استان، افزایش در دمای بیشینه و کمینه در حدود یک تا سه درجه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزایش دما در مناطق شمالی، شرقی و مرکزی به ویژه شهر اصفهان، فرودگاه اصفهان، آران و بیدگل، انارک، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، کاشان، کوهپایه، مهاباد، نائین، ورزنه، کبوتر آباد، نجف‌آباد و زواره محسوس است.

معتمدی بر بالا رفتن مصرف حامل‌های انرژی آب و برق، افزایش احتمال آتش‌سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی با وزش باد، خسارت ناشی از تنش دمایی در بخش کشاورزی و دامداری، بروز خسارت ناشی از باد شدید طی هفته جاری هشدار داد.

وی پیرامون اینکه هموطنان از تردد غیرضروری و فعالیت‌های بدنی در فضای باز در ساعات گرم روز اجتناب کنند، اظهار کرد: مدیریت مصرف حامل‌های انرژی، آبیاری نکردن مزارع و باغات در ساعات گرم روز، اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی و یا در صورت روشن کردن، اطمینان از خاموش کردن کامل آن پیش از ترک محل ضروری است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور دومین هشدار سطح زرد طی افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای و گردوخاک در ساعات بعدازظهر و شب از امروز تا روز پنج‌شنبه چهار مرداد هشدار داده است.

وی افزود: طی هفته جاری، وزش باد شدید و تندبادهای موقت و گردوخاک مناطق شرقی و شمالی و مرکزی استان به ویژه کلان‌شهر اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خمینی شهر، خور و بیابانک، زواره، کاشان، کبوتر آباد، کوهپایه، مهاباد، نائین، نطنز و ورزنه را در می‌نوردد.

معتمدی، نسبت به نفوذ و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد و کاهش کیفیت هوا در مناطق مرکزی، کاهش دید افقی موقتی در جاده‌های مواصلاتی، احتمال خسارت دیدن محصولات کشاورزی و خطر حادثه در کوهنوردی در مناطق صعب‌العبور هشدار داد و گفت: هموطنان ملزم به رعایت توصیه‌های بهداشتی در برابر افزایش آلایندگی هوا هستند.

وی ادامه داد: بر ضرورت احتیاط در عبور و مرور جاده‌ای با سرعت مطمئنه، خودداری از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، پرهیز از توقف در کنار سازه‌های موقت، ساختمان نیمه کاره یا درختان کهنسال و اجرای تمهیدات لازم برای حفاظت از تجهیزات حساس به وزش باد و گردوخاک توصیه می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت، تصریح کرد: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۲ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی پیرامون اینکه دمای هوای ۱۹ شهرستان اصفهان بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، افزود: بادرود و مهاباد با دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد، اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، خوروبیابانک، فلاورجان، کاشان و لنجان با دمای ۴۲ درجه، چوپانان، کبوترآباد و خمینی‌شهر با دمای ۴۱ درجه، برخوار (دولت‌آباد)، کوهپایه، مبارکه، مورچه‌خورت، نائین، نجف‌آباد و ورزنه با دمای ۴۰ درجه، به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

معتمدی درباره ثبت دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه در ۱۴ شهر استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشینه دمای مهاباد با ۴۳ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

نظر شما